Full version: Hata, hata sork...
frebe893
Var ute på landet i helgen för att försöka rädda plommonträdet och vinbärsbuskarna som vattensorken hade kalasat på under vintern. Nästan hela trädet gick att lyfta rakt upp ranting.gif Då upptäckte jag till min förfäran att även en hel bädd med jordgubbsplantor var borta... Och det i en odlingslåda med murarnät i botten. Jag fattar ingenting.

Tidigare år har vi inte haft en enda sork i lådorna tack vare näten, men i år så hade de grävt gångar under lådorna. Jag tror inte att de har kommit igenom de finmaskiga näten. Jag tror inte heller att de har lyckats att tugga sig igenom dem. Frågan är då om sork kan klättra lodrätt? Lådorna är väl kanske 35-40 cm höga. Misstänker att det kanske är en åkersork som har klättrat över kanten och hamnat i himmelriket...

Nu till helgen blir det därför att gräva bort all jord och undersöka näten för säkerhetsskull. Nåde den sork som visar sig då angry.gif

Är det ngn som vet hur djupt ner vattensorken kan gräva gångar?

När vi skall anlägga en ny köksträdgård tänkte jag nämligen gräva ner finmaskigt nät 0,5 meter i marken runt hela köksträdgården + 2 meter högt nät/stängsel ovan mark (har ju givetvis rådjur som suktar efter grönsakerna också...) wink.gif
Gåsis
Jag vet inte hur djupa gångar vattensork kan göra men vad jag vet är att vanlig åkersork tar sig fram dit den vill. Hos mig är varenda ros och varenda buske nogsamt ringbarkade. Perennerna står kvar i rabatten men har inga rötter och jordgubbslandet helt skövlat. Det sista oroar mig inte eftersom dom skövlat det ett år tidigare och då kom blast och blommor ungefär som vanligt.

/Åsa
frebe893
Efter några sökningar på nätet verkar det finnas två olika bud på hur djupa gångar som vattensorkarna gräver:

* 0,2 - 0,7 meter
* 1,0 - 1,5 meter

Det sistnämnda verkar ju inte så lovande wink.gif Djupet påverkas givetvis av markförhållandena och med tanke på att vi har styv hårdpackad lera känns det inte som om det kommer ner alltför djupt. Så murarnät på 0,5 meters djup blir det nästa gång. Det borde i alla fall ta bort 75 % av alla sorkattacker.

Vad gäller murarnäten i botten på odlingslådorna var de helt intakta. Vattensorkarna hade gjort ett stort antal gångar under näten, men alltså inte tagit sig igenom. Så inför nsäta vinter blir det att snickra ihop ett lock med murarnät och lägga över bäddarna med jordgubbar.
Bassam
du kan följa den här metoden att de kan gräver 1 till 1,5, du ska göra murnätt varför ska inte göra den på 1,5m och lösa hela problem.
Lycka till, H:Bassam

kronan
Bassam, du är helt fantastisk! Såg att du vill göra experiment med sniglar. Du får gärna komma och plocka hos mig. Vore tacksam om du kunde vara vänlig och ta med dig "mina" sorkar också!
MariaS
CITAT (kronan @ 06-05-2008, 11:00) *
Bassam, du är helt fantastisk! Såg att du vill göra experiment med sniglar. Du får gärna komma och plocka hos mig. Vore tacksam om du kunde vara vänlig och ta med dig "mina" sorkar också!

Sniglar har jag inga, men jag bidrar mer än gärna med de där attans sorkarna!!!
Fast jag har faktiskt lyckats driva dem till utkanten av tomten, med hjälp av vitlök och narcisser.

Någon som vill ha vitlök i höst föresten. Har ca 6 plantor/kvadrat på 3000 kvadrat! Det blir MYCKE vitlök det!
frebe893
CITAT (MariaS @ 06-05-2008, 20:39) *
Sniglar har jag inga, men jag bidrar mer än gärna med de där attans sorkarna!!!
Fast jag har faktiskt lyckats driva dem till utkanten av tomten, med hjälp av vitlök och narcisser.

Någon som vill ha vitlök i höst föresten. Har ca 6 plantor/kvadrat på 3000 kvadrat! Det blir MYCKE vitlök det!

Narcisser har vi också planterat i massor längs ena sidan mot en granne och det verkar ha fungerat bra. Så vi kompletterar successivt med fler narcisser och kejsarkronor. Vad intressant att vitlök verkar fungera så bra. Skall genast testa och slänga ner några vitlökar i jorden runt viktiga träd och buskar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon