Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Var ligger logiken i fröpåsarnas uppgifter om radavstånd - p
          stickans
          Inlägg 28-04-2008, 15:29
          Länk hit: #1

Validating
          Antal inlägg: 33
          Medlem nr: 1 549

Hej!

Är idag ute i köksträdgårdslandet och sår. Blir varje år lika förbryllad över dessa angivelser om plantavstånd (gallras till) och radavstånd.

Plantavståndet ligger som regel på runt 5 (2-10) cm. Ser man däremot på radavstånd, så ska det som regel vara runt 20 - 40 cm.

Alla inser ja radavståndet måste vara minst 30 cm - där man måste gå när man rensar. Så det radavståndet behöver knappast fröfabrikanterna bry sig så mycket i.

Men faktum är att man (åtminstone inte jag) skulle bara vara i behov av ett så stort avstånd, för mer än säg varannan (eller kanske t o m var tredje rad?). Detta alltså under förutsättning att plantan inte behöver ett längre avstånd mellan varandra i sidled - än vad plantavståndet är i längsled. Och varför ska den behöva det?

Alltså: Är plantavståndet efter gallring 10 cm så borde inte radavståndet behöva vara så mycket mer? Återigen bortsett ifrån där man inte måste gå för att kunna rensa. Om man skulle så så, så borde man ju få plats med säg runt en 30 % fler plantor? Tillyxat. Åtminstone för en sådan som mig som mest sår köksväxter som inte kräver så stor plats. Har en del brytbönor som behöver lite mer plats - men dill, persilja, morötter, rödbetor, plocksallat….

Vore intressant om någon av er har synpunkter på detta med plantavstånd vs radavstånd… Självklart kan en tanke vara att ge plantorna mer luft, men man måste ju komma åt att rensa, så det kan knappast bli tal om ett par tre rader som hamnar tätare.

Men nu måste jag ut och så lite mer. Skulle frågat tidigare, men det var såklart först när jag stod där i köksträdgårdslandet i förmiddags som jag kom på att jag glömt fråga…

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-11-2025, 17:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon