stickans
28-04-2008, 15:29
Hej!
Är idag ute i köksträdgårdslandet och sår. Blir varje år lika förbryllad över dessa angivelser om plantavstånd (gallras till) och radavstånd.
Plantavståndet ligger som regel på runt 5 (2-10) cm. Ser man däremot på radavstånd, så ska det som regel vara runt 20 - 40 cm.
Alla inser ja radavståndet måste vara minst 30 cm - där man måste gå när man rensar. Så det radavståndet behöver knappast fröfabrikanterna bry sig så mycket i.
Men faktum är att man (åtminstone inte jag) skulle bara vara i behov av ett så stort avstånd, för mer än säg varannan (eller kanske t o m var tredje rad?). Detta alltså under förutsättning att plantan inte behöver ett längre avstånd mellan varandra i sidled - än vad plantavståndet är i längsled. Och varför ska den behöva det?
Alltså: Är plantavståndet efter gallring 10 cm så borde inte radavståndet behöva vara så mycket mer? Återigen bortsett ifrån där man inte måste gå för att kunna rensa. Om man skulle så så, så borde man ju få plats med säg runt en 30 % fler plantor? Tillyxat. Åtminstone för en sådan som mig som mest sår köksväxter som inte kräver så stor plats. Har en del brytbönor som behöver lite mer plats - men dill, persilja, morötter, rödbetor, plocksallat….
Vore intressant om någon av er har synpunkter på detta med plantavstånd vs radavstånd… Självklart kan en tanke vara att ge plantorna mer luft, men man måste ju komma åt att rensa, så det kan knappast bli tal om ett par tre rader som hamnar tätare.
Men nu måste jag ut och så lite mer. Skulle frågat tidigare, men det var såklart först när jag stod där i köksträdgårdslandet i förmiddags som jag kom på att jag glömt fråga…
Åsa, mälardalen zon 2
28-04-2008, 15:34
Radavståndet är mera framtaget för de fall man använder maskiner, då kan man ställa inaskinerna så de inte mosar plantorna när man kör med radhacka och annat. ifall det är jämnt radavstånd och det finns tillräckligt med plats för traktorhjul och dyl mellan raderna. I liten odling utan maskiner kan man ofta plantera tätare.
stickans
28-04-2008, 16:03
Tack Åsa för ett snabbt svar!
Det är säkert som du säger. Men nog borde den informtion som står på fröpåsarna i första hand vara avsedd för oss med en liten täppa i trädgården. Har en stark känsla av att den stora majoriteten som köper dessa påsar på ICA eller Coop är sådana som har en liten köksträdgård på tomten?
Att då i första hand vända infon till dom med maskiner, verkar lite tokigt - åtminstone för mig. Kan dessutom tänka mig att dom som har lite större odlingar och maskiner - åker till Granngården och kanske köper lite större förpackningar. Plus det faktum att dom redan vet mer än vi "pyttesmåbrukare"...
PS: Som tur var hann jag inte fortsätta sådden efter mitt första inlägg innan jag fick svar av dig Åsa. Hade glömt mis skiss vid datorn. Ibland är det bra att vara glömsk :-) Nu vet jag bättre när jag går ut och fortsätter.
Tulipanaros
30-04-2008, 10:34
Men har det inte också med näringstillgång att göra? Alltså, morötterna kan stå tätt i raden på villkor att de också försörjs med näring från jorden mellan raderna, där avståndet är större. Skulle morötterna växa med säg tre centimeters marginal åt alla håll skulle näringen knappast räcka. Och det borde väl gälla ljus också: står de tätt på raden skuggas de i en riktning, men det kompenseras av att de får mer ljus från andra håll.
Fast med god grundgödsling och underhållsgödning tycker jag nog också att man ibland kan så lite tätare än det står. Men inte så mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.