Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

11 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Full flicka får fortfarande skylla sig själv, attityden bland unga
          Grå
          Inlägg 30-04-2008, 14:42
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (LadyG @ 30-04-2008, 10:46) *
          Var gick det fel?

Hmm.. ja, kanske vid det tillfället Gud Fader knådade till en liten gubbe av lera och sade med sin myndiga stämma:
          "Jag kallar dig man"

Detta är väl knappast något unikt tankesätt? Män, unga som gamla har väl i alla tider sett det som sin allsmäktiga rättighet att göra som de vill så fort andan faller på?
          Jag skulle snarare säga att beteendet har blivit något bättre de senaste årtusendena, men som jag sagt tidigare:
          Den manliga evolutionen går då jävlar inte snabbt...

Citera
          Piccante
          Inlägg 30-04-2008, 15:00
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Förutom de kvinnor som blir offer för sexuellt våld och våldtäckter så tycker jag det är tragiskt att vara man när man ser resultatet av undersökningen. Om många män har de åsikterna så reduceras ju män till impulsstyrda översexuella dårar som inte klarar av att ta ansvar för sina egna handlingar. Då borde ju män omyndigförklaras ! Jag undrar hur de som har svarat på enkäten att kvinnor har sig själva att skylla ser på sig själva??? Har de i egenskap av män aldrig ansvar för något de gör.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Ralf
          Inlägg 30-04-2008, 15:02
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Jag läste i lokaltidningen om en kille som fick problem. Han och en kamrat åkte hem med lokaltåget och där dom klev av, måttligt onyktra, blev hans kompis nerslagen och misshandlat. Kille gav sig då in i bråket för att skydda sin kompis och blev då oxå skadad.
          Sen vände sig kille till sitt försäkringsbolag därför att han hade en hemförsäkring med överfallsskydd. Försäkringsbolaget vägrade dock att betala ut några pengar med hänvisning till att han varit vårdslös... dvs själv gett sig in slagsmålet!!! Han skulle alltså inte skyddat sin kompis utan ha sprungit därifrån.

Nu minns jag att det även var med i PLUS på SVT o bolaget då skulle ta saken under ny prövning.. bla bla bla...

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Carl
          Inlägg 30-04-2008, 15:04
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Hi!
          Inte lätt att vara man! Heller hur! Bara för att några beter sig som svin! Så får all på Moppe. whistling.gif

Citera
          Pirum
          Inlägg 30-04-2008, 15:24
          Länk hit: #45

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (Markus_H @ 30-04-2008, 16:00) *
          Förutom de kvinnor som blir offer för sexuellt våld och våldtäckter så tycker jag det är tragiskt att vara man när man ser resultatet av undersökningen.

Skillnaden i åsikter könen emellan är inte speciellt stor.

Bifogad bild

(saxat ur Amnestys rapport, som är mer läsvärd än det som skrivs i skvallerpressen)

Den här typen av enkäter är svåra att göra, jag tycker det är fel att peka ut några andra än våldtäktsmännen som skyldiga. Det här är inget brott som kan skyllas på taskig ekonomi, arbetslöshet, drogberoende etc; det är ett brott som det inte finns hållbara ursäkter för. Sen kan man såklart hävda att den rådande kulturens (eller, samhällets, för att vara mer politiskt korrekt) attityder spelar in - och där har både män och kvinnor en roll som åsiktsbildare. Men skulden måste falla på gärningsmannen.

Redigerat av Pirum: 30-04-2008, 15:24

--------------------
          zon2.5

Citera
          cosmos
          Inlägg 30-04-2008, 15:26
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 123
          Medlem nr: 7 897

Känner att jag är en riktigt gammal tant..jag levde nog i en annan värld!

Hur många gånger gick jag hem från fester..i den vackra Stockholmsnatten!
          Hur många gånger..när sista tåget gått..frågade jag killar om jag kunde få sova på deras soffa..lite surt blev det när dom förstod att det verkligen var sova jag menade..men dom accepterade det!!!
          Kände mej alltid trygg och respekterad!
          Det var så självklart för mej att jag bestämde vad som skule hända!
          Lika självklart måste det få vara för dagens unga tjejer..dom måste få klä sej som dom vill...få gå var dom vill..!!
          Och bli respekterade som en person med en okränkbar integritet!

Citera
          skogstroll
          Inlägg 30-04-2008, 15:32
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

nåt jag har hört från karlar är att småtjejer klär sig som sexiga kvinnor. hur ska man hantera det?

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Piccante
          Inlägg 30-04-2008, 16:19
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (skogstroll @ 30-04-2008, 16:32) *
          nåt jag har hört från karlar är att småtjejer klär sig som sexiga kvinnor. hur ska man hantera det?

Småtjejer ska generellt få klä sig som de vill tycker jag men "småtjejer" köper väl inte kläder själva alltid och sällan för egna pengar? Ofta är det väl mamma/pappa som skjutsar dem till affären och väntar utanför och föräldrarna ger månadspeng och/ eller barnbidrag till klädinköp. Föräldrarna har ju lite möjlighet att påverka vad pengarna går till, iaf upp till en viss ålder.

CITAT (Pirum @ 30-04-2008, 16:24) *
          Skillnaden i åsikter könen emellan är inte speciellt stor.

Bifogad bild

(saxat ur Amnestys rapport, som är mer läsvärd än det som skrivs i skvallerpressen)

Den här typen av enkäter är svåra att göra, jag tycker det är fel att peka ut några andra än våldtäktsmännen som skyldiga. Det här är inget brott som kan skyllas på taskig ekonomi, arbetslöshet, drogberoende etc; det är ett brott som det inte finns hållbara ursäkter för. Sen kan man såklart hävda att den rådande kulturens (eller, samhällets, för att vara mer politiskt korrekt) attityder spelar in - och där har både män och kvinnor en roll som åsiktsbildare. Men skulden måste falla på gärningsmannen.

Jo man bör ju se siffrorna som de publicrade och inte bara läsa vad kvällspressen har förvrängt. Intressant när man ser på åldersfördelningen av ja-svaren. I gruppen 15-25 år säger 20% ja eller ja delvis till att kvinnan får skylla sig själv (ungdomligt oförstånd kanske???). Sen sjunker den siffran men staplarna blir högre sen igen med stigande ålder och "värst" tycker jag den äldsta gruppen är där fler än 40% tycker det är kvinnans fel!
          Kanske inte är föräldrarna utan mor och farföräldrarna som överför gamla värderingar på de yngsta?

Redigerat av Markus_H: 30-04-2008, 16:20

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Bettis
          Inlägg 30-04-2008, 16:21
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

CITAT (Grå @ 30-04-2008, 15:42) *
          Hmm.. ja, kanske vid det tillfället Gud Fader knådade till en liten gubbe av lera och sade med sin myndiga stämma:
          "Jag kallar dig man"

Detta är väl knappast något unikt tankesätt? Män, unga som gamla har väl i alla tider sett det som sin allsmäktiga rättighet att göra som de vill så fort andan faller på?
          Jag skulle snarare säga att beteendet har blivit något bättre de senaste årtusendena, men som jag sagt tidigare:
          Den manliga evolutionen går då jävlar inte snabbt...

tummenupp.gif visst är det konstigt att det fortfarande är på detta vis, undrar när det blir någon ändring, och ja alla ras över en kam, tyvärr.

--------------------

Citera
          cosmos
          Inlägg 30-04-2008, 16:45
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 123
          Medlem nr: 7 897

En vuxen man som fäller såna kommentarer skulle jag lämna omedelbart!

Citera
          Netha
          Inlägg 30-04-2008, 17:18
          Länk hit: #51

Gäster

CITAT (LadyG @ 30-04-2008, 10:46) *
          http://www.expressen.se/ledare/marteus/1.1...-ar-mans-ansvar

Visst är väl ändå ett brott alltid förövarens ansvar, inte offrets?
          "- Det var en så fin bank, den snurrade så frestande på dörrarna och utmanade mig hela dagen så att jag inte kunde låta bli att råna den tillsist."
          Det argumentet håller inte för bankrånare, så varför ens överväga att det kunde vara ett rimligt försvar för en våldtäktsman?

Den här attityden bland unga skrämmer mig, för är det inte just den typen av idiotiska skuldbelägganden av offret som vi arbetat så hårt för att utrota? Var gick det fel?

Orkar inte läsa hela tråden, sorgligt att så många fortfarande har den uppfattningen.sad.gif

Det är aldrig någonsin kvinnans fel att hon blivit våldtagen

En flicka/kvinna ska få gå klädd precis som hon själv vill.
          Hon ska få dricka alkohol och bli berusad precis som mannen
          utan att därför ses som lagligt villebråd!

Ett NEJ betyder alltid NEJ!

Varifrån får pojkar/unga män denna uppfattning.
          Jo jag tror att den tyvärr kommer hemifrån, från pappan.
          Om han tycker si och så om kvinnor, deras klädsel och ev fylla.
          Ja., då för han över samma syn till sin son

och sonen blir kanske ett av SVINEN som våldtar kvinnor.

Usch, jag blir så förb och upprörd ... ... får ta paus innan jag läser resten av inläggen.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 30-04-2008, 17:42
          Länk hit: #52

Gäster

CITAT (Carl @ 30-04-2008, 16:04) *
          Hi!
          Inte lätt att vara man! Heller hur! Bara för att några beter sig som svin! Så får all på Moppe. whistling.gif

Vet du vad Carl.. jag är så innerligt trött på dendär kommentaren! Den dyker alltid upp när våld mot kvinnor diskuteras. Och sedan följer ...manshatare..feminister..

Nej, det är inte lätt att vara människa, det visste redan Strindberg, men jag har aldrig träffat vare sig kvinnor eller män som inte kan skilja mellan män som begår övergrepp på kvinnor och män som aldrig någonsin skulle skada en kvinna eller ett barn. Jag har aldrig i mitt långa liv mött någon som drar alla över en kam!!!

Men det måste ta ett slut någon gång! Det handlar _inte_ om offrets uppträdande eller klädsel- allt från 80-åriga gamla tanter till spädbarn våldtas! Det handlar om män som har en kvinnosyn från grottstadiet. Det handlar inte alltid om sexlust heller utan om makt och lusten att förnedra kvinnor.

Som kvinna har jag alltid ansett att jag har rätt att röra mig fritt i samhället och det offentliga rummet utan att bli antastad. Jag har rätt att dricka alkohol om jag vill, rätt att jogga i joggingspåret, rätt att klä mig som jag behagar, rätt att bjuda hem någon och tacka nej till sex..rätt till samma saker som du utan att bli antastad eller skadad på något sätt.

Men du skall veta en sak...jag är alltid beredd för jag vet att dom finns.. våldtäktsmännen. Alltid ha något i handen när jag bodde i hyreshus och gick ner i tvättstugan...alltid ha bilnyckeln i handen klar vid parkeringen på kvällen..aldrig parkera i P-hus kvällstid..peppar i väskan..osv..

Såhär lever kvinnor sina liv, det finns en ständigt närvarande rädsla.. en del erkänner den..andra inte och de flesta kvinnor är så vana vid detta skyddsbeteende så de reflekterar öht inte över det..det har bara alltid varit så.

Citera
          Ralf
          Inlägg 30-04-2008, 18:52
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Detta debatterade vi för flera år sedan o det var ju uppe i riksmedia när stora klädkedjor sålde vuxenkläder med sexanknytning. Tex sålde Lindex baddräkt för småbarn med påtryckt blixtlås och texten "Zip me up".

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Rapchic
          Inlägg 30-04-2008, 19:34
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem nr: 7 335

CITAT (Ralf @ 30-04-2008, 19:52) *
          Detta debatterade vi för flera år sedan o det var ju uppe i riksmedia när stora klädkedjor sålde vuxenkläder med sexanknytning. Tex sålde Lindex baddräkt för småbarn med påtryckt blixtlås och texten "Zip me up".

eller på maskeradhyllorna på leksaksaffärer med små dräkter med kaninöron och fluga
          inte för att vara negativ men i naturen ser jag inte så många kaniner med fluga däremot har jag sett några modeller med fluga och kaninöron...

en sak jag tänkt på blir inte ni killar/männ arga när ni hör detta med att det är tjejens fel om hon har lite kläder på sig? det är ju som att säga att inga killar/män har självkontroll

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          pejori
          Inlägg 30-04-2008, 20:10
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

För min del, handlar det om vuxenansvar och föräldraskap.
          Vi måste lära våra pojkar, att det som sker på porrsaiter inte är verklighet, på samma sätt som vi måste lära våra döttrar värdet av sitt kön.
          Vi kan inte låta våra ungar få tro att det som sägs i veckopressen (veckorevyn) eller på ungdomssaiter stämmer.

Vi som föräldrar måste våga säga nej, när våra småflickor vill köpa string eller klä sig som små "lolitor"
          Den stormen och konflikten måste vi våga ta när en obstinat unge skriker och gapar för att få sin vilja igenom.

Visst, det är lätt att ge efter, när man är trött,men vi måste våga prata med våra barn!!!!!

INGEN FÖRTJÄNAR ATT BLI VÅLDTAGEN!!!!!!!

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 30-04-2008, 20:45
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (cosmos @ 30-04-2008, 16:26) *

Hur många gånger..när sista tåget gått..frågade jag killar om jag kunde få sova på deras soffa..lite surt blev det när dom förstod att det verkligen var sova jag menade..men dom accepterade det!!!
          Lika självklart måste det få vara för dagens unga tjejer..dom måste få klä sej som dom vill...få gå var dom vill..!!

Vi levde nog i samma värld! Visst undrar man vad som hänt....
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          torvan
          Inlägg 01-05-2008, 06:09
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 717
          Medlem nr: 2 955

Jag pratade med min 17-årige son och hans kompis om det här.
          Dom trodde inte ett ögonblick på att undersökningen stämde,
          utan att många svarat så för att provocera.
          Deras verklighet ser tack och lov inte ut så. Torvan

Citera
          Solstorm
          Inlägg 01-05-2008, 08:50
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Jag tycker att föräldrar klär sina döttrar som små sexiga babes ibland. Tycker det är mycket fult, men oavsett klädsel så är det naturligtvis alltid helfel med våldtäkt.

CITAT

Jag har också festat runt och haft roligt efter sista bussen har gått. Sovit över på soffor hos killar om än inte helt okända killar. Har jag bara haft tur eller var det annorlunda då? Fast ibland kan man känna på sig att vissa män ska man undvika att vara ensam med.

Citera
          Piccante
          Inlägg 01-05-2008, 09:23
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (torvan @ 01-05-2008, 07:09) *
          Jag pratade med min 17-årige son och hans kompis om det här.
          Dom trodde inte ett ögonblick på att undersökningen stämde,
          utan att många svarat så för att provocera.
          Deras verklighet ser tack och lov inte ut så. Torvan

Så kan det givetvis vara till en del att vissa svarar för att provocera. Men när jag hörde på radion när de pratade om undersökningen så har man sett en trend i förhållandet mellan yngre och äldre när de svarar. Yngre är ofta mer kategoriska och svarar mer spontant att de tycker resp inte tycker att offret har sig själv att skylla. Medan äldre kan tycka att offret kan skylla sig självt men de vet hur man är politisk korrekt av sig och väljer att inte svara vad de tycker för att de vet att det kan provocera. så egentligen kan siffran i de äldre åldergrupperna vara något högre angry.gif Tror ändå at tde yngre svarade mer ärligt även om e nviss procent kanske inte tog undersökningen på allvar.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 01-05-2008, 12:15
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Jag förstår inte riktigt frågan i undersökningen. Men jag är väl för gammal och har för mycket "gammalmodigheter" samt testostoron i mig.
          JAG blir då ibland påverkad av kvinnor när jag ser på dem. (FÖRLÅT mig för detta!!!) Och vissa saker "tänder" mig mer än andra. (OCH det är inte kvinnor klädda i säckväv och stripigt fett hår...)
          Jag kan för mitt liv inte tro annat än att "fruntimmer" klär upp sig -sminkar sig- använder div attribut m.m. för att INTE "visa sig". VEM vill inte bli bekräftad???
          När jag läser historien (dvs om tidigare tider) har det alltid varit så att sexualtiten varit en STARK drift och har utnjyttjats av kvinnor för att nå sina mål.

DET ÄR INTE SAMMA SAK som att vi män skall ha rätt att våldföra oss (ett nej är alltid ett nej) men att klä sig sexigt/utmanande är faktiskt att leka med elden. Och under inflyande av alkohol så är ens "förstånd" avtrubbat.

Viva la difference

b

Citera

11 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 23:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon