Vår granne har planterat en syrénhäck 10 cm från vår gemensamma tomtgräns som består av en stödmur då det är en liten nivåskillnad mellan våra tomter. Visst den är planterad på hans tomt och det är väl inget olagligt i sig men man kan ju tycka att det hör till god ton att fråga grannarna innan man planterar en så maffig och spretig häck som syrén. Sen undrar man ju om syrénens rotsystem kommer att påverka muren på något sätt? En annan fråga är ju också om syrén stjäl mycket näring från planteringar omkring? På andra sidan av den här stödmuren så har vi en ännu oplanterad rabatt men som vi nu under våren ska plantera i och vi är sådär sugna på att få en spretig syrén som nästlar sig in bland det vi planterar.
Nån som har nåt tips på hur vi kan hantera denna "konflikt"? Jag har på ett väldigt vänligt och fint och kanske lite för försiktigt sätt uttryckt att vi inte var så glada åt planteringen av syrén så nära vår tomt. Grannen reagerade med att "snoppa av" mig och säga att "den är planterad på min tomt, punkt slut".
Jag vill verkligen vara en god granne och jag bara avskyr alla former av konflikter så jag mår verkligen dåligt av detta och att vår granne verkar vara så egoistisk och olyhörd.
Snälla hjälp!!!!!
|