Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Brännäslor, Vad ska jag göra med dem?
          Rapchic
          Inlägg 22-05-2008, 11:29
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem nr: 7 335

CITAT (Ingrid Zon3 @ 21-05-2008, 22:42) *
          Jag har fått höra att te på brännässla ska man inte dricka mer än 2 veckor i stöten, kraftigt utrensande. Ta en kur på våren och en på hösten t.ex.

Däremot är det helt OK att använda dem i andra former kontinuerligt. Jag strör en nypa nässlor på filen och häller på müslin sen. Och katterna får en nypa på maten och rynkar inte på nosen smile.gif.

ja kroppen reagerar annorlunda beroende på hur den (beredas och?) tas in dricker man nässelte är det urindrivande vilkek kan anstränga njurarna om man dricker för länge. om man tar nässelpulver (vilket man kan göra själv) och strör på maten räknar kroppen det som mat och tar reda på vitaminerna bättre och då har den inte urindrivande effekt

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 22-05-2008, 20:40
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

Visst kan man göra det själv, men det kan andra också. Jag köper mina nässlor torkade och klara på hälsokosten, 100 gram för 55 kr. Vet inte vad de som jobbar med sånt har för timpenning men min är klart högre.

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera
          Elisabeth P
          Inlägg 23-05-2008, 09:10
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 593
          Medlem nr: 6 685

Lyfter min fråga igen, även om den kan tyckas dum.

Kan jag göra nässelvatten som jag spar i en sluten tunna med lock, eller måste det komma luft till?

Om det måste komma luft till, kan jag i så fall göra små hål i locket, eller är det inte tillräckligt luftigt?

Måste jag vara försiktig när jag hanterar nässelvattnet så att jag inte bränner mig, eller är den kraften försvunnen när de legat i blöt ett tag?

--------------------
          Elisabeth / Lisa:)

Boråstrakten zon 4-5

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 23-05-2008, 21:36
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

Ändrar lite efter att ´ha läst mer på tråden, ninah sa ju att det luktade nåt som antagligen betyder illa biggrin.gif

Du får nog prova. Men jag tror det är risk för att det blir väldigt varmt i en svart tunna med lock på. Prova lite nässlor i en hink med lock. Lite lättare att hantera än en hel tunna. Så kan du bara hälla ut det i komposten om du inte gillar det. Tror inte det blir flugor (verkar vara en känslig typ du skaffat dig biggrin.gif).

När du anser att det "dragit" färdigt kan du slänga ev. nässelrester i komposten. Och du bränner dig inte på vare sig nässelvattnet eller resterna. Men dubbla handskar rekommenderas när du plockar nässlorna förstås.

Redigerat av Ingrid Zon3: 23-05-2008, 21:41

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera
          Elisabeth P
          Inlägg 24-05-2008, 07:16
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 593
          Medlem nr: 6 685

Tack, jag får väl ge mig till att prova, .................behöver ju inte låtsas om någon lukt whist.gif utan bara lite smidigt få undan den flirting.gif

--------------------
          Elisabeth / Lisa:)

Boråstrakten zon 4-5

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 06:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon