Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vilket är ert värsta "ogräs"?
          Bee
          Inlägg 05-05-2008, 20:43
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Mitt värsta ogräs är nog Praktlysing. Vi fick en planta på 20x20cm för inte alltför många år sen av en granne. Det tog inte lång stund förrän den hade svält ut sina grannar i rabatten och tog över fullständigt. Nu finns halva beståndet inne hos nästa granne. Själv har jag grävt upp det mesta på min sida och lagt markduk i och rung den "fridlysta" rabatten. Men strax utanför lurar dom - i gräsmattan! Men dom får gräsklipparen ta hand om smile.gif

Näst värst är allt gräs som smyger in i rabatter och mitt uppi växterna mad.gif

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          mojan
          Inlägg 05-05-2008, 21:00
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 785
          Medlem nr: 9 395

Förutom den hatade kirskålen så har jag Parksallat som breder ut sig mer och mer trots att jag jagar den. ranting.gif

--------------------
          Zon 3

Citera
          astrantia
          Inlägg 06-05-2008, 00:29
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 14 773

Mitt värsta ogräs är gräs.
          Det finns överallt där det inte ska vara på min igenvuxna odlingslott. rtfm.gif HATAR.

Högt upp på listan kommer också åkerfräken -fear-.gif , allehanda tistlar, hallon, lupiner och gullris.

--------------------
          Radhustäppa i zon 4 där jag försöker klämma in så mycket som möjligt - blommor, grönsaker, kryddor och bär.

Citera
          Heda
          Inlägg 06-05-2008, 06:33
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 653
          Medlem nr: 14 393

Jag har tagit över en gammal, gammal trädgård...där finns Knölklocka....men nästan bara i en rabatt så det ska nog gå att kontrollera....mina erfarenheter sedan tidigare är :

Digitalis....underbar men ett riktigt ogräs, fast lätt att rycka upp så det kan man förlåta dem wub.gif

Praktlysing....kväver tom Kirskål !

Såpnejlika..men den doftar så underbart så nu har jag hämtat hos en vän till min nya trädgård. Kommer dock att få bli placerad i ensam majestät i en nedgrävd balja utan botten... naughty.gif

Myntor...men dom kan man ju inte vara utan wub.gif så nu får de också bli i baljor utan botten...STORA baljor!

I år tänker jag plantera Strandråg...det är visst ogräsvarning på dem...så det får väl bli balja där också smile.gif

Mot Kirskål, som det finns gott om i min trädgård (fast jag tycker att de är underbart vackra när de blommar, satte Allium i Kirskålen i min förra trädgård...vackert!) läste jag ett tips häromdagen....plantera Storrams där...det gillar visst inte Kirskålen, som flyttar....

Citera
          Anna i Åkarp
          Inlägg 06-05-2008, 06:49
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 88
          Medlem nr: 14 576

Gräslök förresten, den har blivit ett riktigt ogräs i en av mina rabatter. Och den växer hejvilt runt husgrunden i den så kallade dräneringen nono.gif så jag måste nog gräva upp all denna gamla grusblandade jord för att bli av med den.

Sen ska jag ha en enda planta i kruka, sådeså. För man vill ju inte bli utan gräslök till gräddfilen.

--------------------
          Anna, med liten villaträdgård i Åkarp zon 1

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 06-05-2008, 17:23
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Mitt värsta är kirskål.

Men hur jobbigt är våtarv/nate? Undulater och höns bl a älskar det, jag har äntligen lyckats hitta våtarv, i en offentlig blomsterurna som inte är planterad ännu! De kommer snart att rensa bort all våtarv i krukan, har tagit lite o satt i kruka så länge. Funderar på att plantera in på min vildängstomt, men om den är lika jobbig som kirskålen vill jag inte ha den.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Anna i Åkarp
          Inlägg 06-05-2008, 18:39
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 88
          Medlem nr: 14 576

Naten är halvjobbig skulle jag säga. Man får passa på att rensa bort alla små fröplantor så snart de syns eller så för i april-maj någon gång säger det plötsligt tjoff och så är alla rabatterna grönluddiga av nate.
          Småplantorna på 2 cm är väldigt enkla att dra upp och de är lätta att identifiera så det är inte särskilt svårt. När den har vuxit till sig till stora tjocka trasselmattor med långa rötter däremot, då är den hopplös. ranting.gif ranting.gif ranting.gif

Hojta till bara så ska jag gladeligen skicka dig ett rejält paket med nate. santa.gif Men bara om du lovar att ha den i en stor kruka på stenläggning där den inte kan skicka ut sina onda tentakler.

--------------------
          Anna, med liten villaträdgård i Åkarp zon 1

Citera
          Fru fet
          Inlägg 06-05-2008, 18:53
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 302
          Medlem nr: 5 876

Mitt värsta "förvildade" är bergklint. Den sprider sig ööööverallt och sätter sig gärna mitt i andra blommor så att den är riktigt svår att få bort. Vårtörel har jag också alldeles för gott om och när de blommar samtidigt är det verkligt muntert - svenska flaggan gul och blå - i alla hörn man glömt att rensa..
          Av riktiga ogräs har jag kvickrot och snårvinda. Törs knappt utmana ödet med att skriva det men jag har ingen kirskål på tomten - för dålig jord kanske?

jenny

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 06-05-2008, 19:17
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Anna i Åkarp @ 06-05-2008, 19:39) *
          Naten är halvjobbig skulle jag säga. Man får passa på att rensa bort alla små fröplantor så snart de syns eller så för i april-maj någon gång säger det plötsligt tjoff och så är alla rabatterna grönluddiga av nate.
          Småplantorna på 2 cm är väldigt enkla att dra upp och de är lätta att identifiera så det är inte särskilt svårt. När den har vuxit till sig till stora tjocka trasselmattor med långa rötter däremot, då är den hopplös. ranting.gif ranting.gif ranting.gif

Hojta till bara så ska jag gladeligen skicka dig ett rejält paket med nate. santa.gif Men bara om du lovar att ha den i en stor kruka på stenläggning där den inte kan skicka ut sina onda tentakler.

OK, då vet jag.

Tack för erbjudandet, men jag har hunnit förse mig med nate från urnan, men tack iaf smile.gif Tänk att man är på jakt efter ett ogräs tongue.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          ylvahi
          Inlägg 06-05-2008, 19:23
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 10 191

Hos mej finns massor av alpmartron, gräs, maskrosor, akleja, tistlar -cry-.gif ,

plus en del annat smått och gott.

--------------------

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 06-05-2008, 19:39
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (Fru fet @ 06-05-2008, 19:53) *
          Av riktiga ogräs har jag kvickrot och snårvinda. Törs knappt utmana ödet med att skriva det men jag har ingen kirskål på tomten - för dålig jord kanske?

jenny

Åh, vad jag är avundsjuk, jag vill också ha snårvinda!! Har till och med försökt plantera in den i en tidigare trädgård (när jag bodde hemma) men den tog sig inte. Tur för mig, antar jag. flirting.gif

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Cathis
          Inlägg 06-05-2008, 19:56
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 3 545
          Medlem nr: 9 230

Förutom kirskålen så tycker jag nog det värsta i landen är borstnejlika, har försökt i flera år att bli av
          men men lyckas inte, sprider sig överallt, liljekonvalj och praktlysning är inte dåliga heller

Snurrig är jag, det är inte borstnejlika jag har utan såpnejlika slap.gif

Redigerat av Cathis: 13-05-2008, 15:18

--------------------

Citera
          Kerstin E
          Inlägg 06-05-2008, 20:00
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 2 487

Ja kirskål goes without saying, ju..... men som god utmanare: NÄSSLOR, hur man än försöker täcka in sig så nog fasen hittar de någon kvadratmillimeter bar hud att hämnas på när man försöker rensa bort dem?

Är så frestad av både såpnejlika och praktlysing "på håll" - de är ju så vackra! Men får kanske inse att de är lite väl förtjusta i att bre ut sig....

Av de inte fullt lika traditionella vill jag nog lansera fläder - dyker upp på de mest otillgängliga platser över hela gården och växer som besatt när den väl satt fart. Men å andra sidan ger den ju vackra blommor och god saft, åtminstone! smile.gif

Citera
          ZaraP
          Inlägg 06-05-2008, 20:04
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 341
          Medlem nr: 889

Kirskål, maskros å knölklocka! thumbdown.gif
          Sedan är det mina egna sådder som spridit sig med åren som akleja, prästkrage,
          blåklint, myskmadra (blir galen på denna i rabatten....vaaarrffför satte jag den bland
          rosorna?? Den kväver alla andra växter men är svårt få bort pga rosorna som sticks!)
          Men jag klagar inte på de andra, det blir sååå fint med dom överallt! Tycker JAG! smile.gif

Naten... har jag knappt, men minns från min barndoms somrar en bekant som ofta
          bjöd på god nässelsoppa och hon blandade alltid i nate också... gott va de! Men kan
          man alltså äta Naten? (Jag lever ju... crazy.gif )

ZaraP

Citera
          kikalt
          Inlägg 08-05-2008, 11:27
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem nr: 15 620

Å, vilken bra tråd! smile.gif Jag ska plugga in hela nu när vi blivit med trädgård och ska börja anlägga vår första rabatt, och plantera in nytt i dom gamla så klart.

Av ofrivilligt ogräs har vi framför allt haft lönn- och askskott. Vi har tagit bort ca 5-8 stycken av varje sort! Sen har vi en spireasort som sprider sig hejdlöst trots täckbarken. Den ska bort!

--------------------
          Uppsala, zon 3
          Trädgårdsblogg

Citera
          Krokodilen
          Inlägg 08-05-2008, 16:27
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 377
          Medlem nr: 4 810

Vår trädgård är en före detta sommarstugeträdgård. Det värsta ogräset av människa planterat är lila syréner. Helt hopplöst vad den sprider sig! Och inte verkar det särskilt lätt att bli av med heller.

Bland ogräs-ogräsen trodde jag att jag gått runt och plockat kirskål i ett par veckor nu. Men när jag googlar på den ser jag att det är det ju inte alls det. Det jag plockar bort är mycket mindre. Blommorna växer samlat i form av små bollar. Och bladen är en liten rosett i gräsmattan. Nån som kan säga vad det kan vara?

Grannen mitt över gatan har en vacker gul gräsmatta full med maskros.

Citera
          Ophelia
          Inlägg 10-05-2008, 13:44
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

PARKSALLAT!!!!!! ranting.gif fear.gif mad.gif

Den är för devil.gif

Citera
          Magdis
          Inlägg 10-05-2008, 15:24
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Brännässlor när de kommer upp i rabatterna, nere vid komposten stör de inte så mycket. Men jag brukar göra illa mig en hel del när jag rensar ogräs och det är nässlor i rabatterna.

Citera
          embees
          Inlägg 10-05-2008, 16:54
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

Oregano eller kungsmynta är hos mig ett veritabelt ogräs. Väldoftande ogräs....!
          En planta har blivit tusenfaldigat slap.gif

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          Mollis
          Inlägg 10-05-2008, 17:21
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem nr: 10 996

CITAT (embees @ 10-05-2008, 17:54) *
          Oregano eller kungsmynta är hos mig ett veritabelt ogräs. Väldoftande ogräs....!
          En planta har blivit tusenfaldigat slap.gif

Mmm, jag har samma problem, jag river bort och försöker att bli av med den men det går bara inte utan att riva upp hela rabatterna och det har jag ingen lust att göra... svär lite över hon som satte Kungsmyntan för 15 år sedan..

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 04:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon