|
|
  |
Vilket är ert värsta "ogräs"? |
|
|
|
05-05-2008, 20:43
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
Mitt värsta ogräs är nog Praktlysing. Vi fick en planta på 20x20cm för inte alltför många år sen av en granne. Det tog inte lång stund förrän den hade svält ut sina grannar i rabatten och tog över fullständigt. Nu finns halva beståndet inne hos nästa granne. Själv har jag grävt upp det mesta på min sida och lagt markduk i och rung den "fridlysta" rabatten. Men strax utanför lurar dom - i gräsmattan! Men dom får gräsklipparen ta hand om  Näst värst är allt gräs som smyger in i rabatter och mitt uppi växterna
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
05-05-2008, 21:00
|

Medlem
Antal inlägg: 1 785
Medlem nr: 9 395

|
Förutom den hatade kirskålen så har jag Parksallat som breder ut sig mer och mer trots att jag jagar den.
--------------------
Zon 3
|
|
|
|
|
06-05-2008, 00:29
|
Medlem
Antal inlägg: 100
Medlem nr: 14 773

|
Mitt värsta ogräs är gräs. Det finns överallt där det inte ska vara på min igenvuxna odlingslott.  HATAR. Högt upp på listan kommer också åkerfräken  , allehanda tistlar, hallon, lupiner och gullris.
--------------------
Radhustäppa i zon 4 där jag försöker klämma in så mycket som möjligt - blommor, grönsaker, kryddor och bär.
|
|
|
|
|
06-05-2008, 06:33
|
Medlem
Antal inlägg: 653
Medlem nr: 14 393

|
Jag har tagit över en gammal, gammal trädgård...där finns Knölklocka....men nästan bara i en rabatt så det ska nog gå att kontrollera....mina erfarenheter sedan tidigare är : Digitalis....underbar men ett riktigt ogräs, fast lätt att rycka upp så det kan man förlåta dem Praktlysing....kväver tom Kirskål ! Såpnejlika..men den doftar så underbart så nu har jag hämtat hos en vän till min nya trädgård. Kommer dock att få bli placerad i ensam majestät i en nedgrävd balja utan botten... Myntor...men dom kan man ju inte vara utan  så nu får de också bli i baljor utan botten...STORA baljor! I år tänker jag plantera Strandråg...det är visst ogräsvarning på dem...så det får väl bli balja där också  Mot Kirskål, som det finns gott om i min trädgård (fast jag tycker att de är underbart vackra när de blommar, satte Allium i Kirskålen i min förra trädgård...vackert!) läste jag ett tips häromdagen....plantera Storrams där...det gillar visst inte Kirskålen, som flyttar....
|
|
|
|
|
06-05-2008, 06:49
|

Medlem
Antal inlägg: 88
Medlem nr: 14 576

|
Gräslök förresten, den har blivit ett riktigt ogräs i en av mina rabatter. Och den växer hejvilt runt husgrunden i den så kallade dräneringen  så jag måste nog gräva upp all denna gamla grusblandade jord för att bli av med den. Sen ska jag ha en enda planta i kruka, sådeså. För man vill ju inte bli utan gräslök till gräddfilen.
--------------------
Anna, med liten villaträdgård i Åkarp zon 1
|
|
|
|
|
06-05-2008, 17:23
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
Mitt värsta är kirskål.
Men hur jobbigt är våtarv/nate? Undulater och höns bl a älskar det, jag har äntligen lyckats hitta våtarv, i en offentlig blomsterurna som inte är planterad ännu! De kommer snart att rensa bort all våtarv i krukan, har tagit lite o satt i kruka så länge. Funderar på att plantera in på min vildängstomt, men om den är lika jobbig som kirskålen vill jag inte ha den.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
06-05-2008, 18:39
|

Medlem
Antal inlägg: 88
Medlem nr: 14 576

|
Naten är halvjobbig skulle jag säga. Man får passa på att rensa bort alla små fröplantor så snart de syns eller så för i april-maj någon gång säger det plötsligt tjoff och så är alla rabatterna grönluddiga av nate. Småplantorna på 2 cm är väldigt enkla att dra upp och de är lätta att identifiera så det är inte särskilt svårt. När den har vuxit till sig till stora tjocka trasselmattor med långa rötter däremot, då är den hopplös. Hojta till bara så ska jag gladeligen skicka dig ett rejält paket med nate.  Men bara om du lovar att ha den i en stor kruka på stenläggning där den inte kan skicka ut sina onda tentakler.
--------------------
Anna, med liten villaträdgård i Åkarp zon 1
|
|
|
|
|
06-05-2008, 18:53
|

Medlem
Antal inlägg: 302
Medlem nr: 5 876

|
Mitt värsta "förvildade" är bergklint. Den sprider sig ööööverallt och sätter sig gärna mitt i andra blommor så att den är riktigt svår att få bort. Vårtörel har jag också alldeles för gott om och när de blommar samtidigt är det verkligt muntert - svenska flaggan gul och blå - i alla hörn man glömt att rensa.. Av riktiga ogräs har jag kvickrot och snårvinda. Törs knappt utmana ödet med att skriva det men jag har ingen kirskål på tomten - för dålig jord kanske?
jenny
|
|
|
|
|
06-05-2008, 19:17
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
CITAT (Anna i Åkarp @ 06-05-2008, 19:39)  Naten är halvjobbig skulle jag säga. Man får passa på att rensa bort alla små fröplantor så snart de syns eller så för i april-maj någon gång säger det plötsligt tjoff och så är alla rabatterna grönluddiga av nate. Småplantorna på 2 cm är väldigt enkla att dra upp och de är lätta att identifiera så det är inte särskilt svårt. När den har vuxit till sig till stora tjocka trasselmattor med långa rötter däremot, då är den hopplös. Hojta till bara så ska jag gladeligen skicka dig ett rejält paket med nate.  Men bara om du lovar att ha den i en stor kruka på stenläggning där den inte kan skicka ut sina onda tentakler. OK, då vet jag. Tack för erbjudandet, men jag har hunnit förse mig med nate från urnan, men tack iaf  Tänk att man är på jakt efter ett ogräs
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
06-05-2008, 19:23
|

Medlem
Antal inlägg: 1 870
Medlem nr: 10 191

|
Hos mej finns massor av alpmartron, gräs, maskrosor, akleja, tistlar  , plus en del annat smått och gott.
--------------------
|
|
|
|
|
06-05-2008, 19:39
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
CITAT (Fru fet @ 06-05-2008, 19:53)  Av riktiga ogräs har jag kvickrot och snårvinda. Törs knappt utmana ödet med att skriva det men jag har ingen kirskål på tomten - för dålig jord kanske?
jenny Åh, vad jag är avundsjuk, jag vill också ha snårvinda!! Har till och med försökt plantera in den i en tidigare trädgård (när jag bodde hemma) men den tog sig inte. Tur för mig, antar jag.
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
06-05-2008, 19:56
|

Medlem
Antal inlägg: 3 545
Medlem nr: 9 230

|
Förutom kirskålen så tycker jag nog det värsta i landen är borstnejlika, har försökt i flera år att bli av men men lyckas inte, sprider sig överallt, liljekonvalj och praktlysning är inte dåliga heller Snurrig är jag, det är inte borstnejlika jag har utan såpnejlika
Redigerat av Cathis: 13-05-2008, 15:18
--------------------
|
|
|
|
|
06-05-2008, 20:00
|
Medlem
Antal inlägg: 7
Medlem nr: 2 487

|
Ja kirskål goes without saying, ju..... men som god utmanare: NÄSSLOR, hur man än försöker täcka in sig så nog fasen hittar de någon kvadratmillimeter bar hud att hämnas på när man försöker rensa bort dem? Är så frestad av både såpnejlika och praktlysing "på håll" - de är ju så vackra! Men får kanske inse att de är lite väl förtjusta i att bre ut sig.... Av de inte fullt lika traditionella vill jag nog lansera fläder - dyker upp på de mest otillgängliga platser över hela gården och växer som besatt när den väl satt fart. Men å andra sidan ger den ju vackra blommor och god saft, åtminstone!
|
|
|
|
|
06-05-2008, 20:04
|

Medlem
Antal inlägg: 341
Medlem nr: 889

|
Kirskål, maskros å knölklocka! Sedan är det mina egna sådder som spridit sig med åren som akleja, prästkrage, blåklint, myskmadra (blir galen på denna i rabatten....vaaarrffför satte jag den bland rosorna?? Den kväver alla andra växter men är svårt få bort pga rosorna som sticks!) Men jag klagar inte på de andra, det blir sååå fint med dom överallt! Tycker JAG! Naten... har jag knappt, men minns från min barndoms somrar en bekant som ofta bjöd på god nässelsoppa och hon blandade alltid i nate också... gott va de! Men kan man alltså äta Naten? (Jag lever ju...  ) ZaraP
|
|
|
|
|
08-05-2008, 11:27
|
Medlem
Antal inlägg: 40
Medlem nr: 15 620

|
Å, vilken bra tråd!  Jag ska plugga in hela nu när vi blivit med trädgård och ska börja anlägga vår första rabatt, och plantera in nytt i dom gamla så klart. Av ofrivilligt ogräs har vi framför allt haft lönn- och askskott. Vi har tagit bort ca 5-8 stycken av varje sort! Sen har vi en spireasort som sprider sig hejdlöst trots täckbarken. Den ska bort!
--------------------
|
|
|
|
|
08-05-2008, 16:27
|

Medlem
Antal inlägg: 377
Medlem nr: 4 810

|
Vår trädgård är en före detta sommarstugeträdgård. Det värsta ogräset av människa planterat är lila syréner. Helt hopplöst vad den sprider sig! Och inte verkar det särskilt lätt att bli av med heller.
Bland ogräs-ogräsen trodde jag att jag gått runt och plockat kirskål i ett par veckor nu. Men när jag googlar på den ser jag att det är det ju inte alls det. Det jag plockar bort är mycket mindre. Blommorna växer samlat i form av små bollar. Och bladen är en liten rosett i gräsmattan. Nån som kan säga vad det kan vara?
Grannen mitt över gatan har en vacker gul gräsmatta full med maskros.
|
|
|
|
|
10-05-2008, 15:24
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
Brännässlor när de kommer upp i rabatterna, nere vid komposten stör de inte så mycket. Men jag brukar göra illa mig en hel del när jag rensar ogräs och det är nässlor i rabatterna.
|
|
|
|
|
10-05-2008, 16:54
|

Medlem
Antal inlägg: 942
Medlem nr: 5 956

|
Oregano eller kungsmynta är hos mig ett veritabelt ogräs. Väldoftande ogräs....! En planta har blivit tusenfaldigat
--------------------
******Majsan-zon 1****** På kanten till Österlen >>>>>>>>><<<<<<<<<
|
|
|
|
|
10-05-2008, 17:21
|

Medlem
Antal inlägg: 2 425
Medlem nr: 10 996

|
CITAT (embees @ 10-05-2008, 17:54)  Oregano eller kungsmynta är hos mig ett veritabelt ogräs. Väldoftande ogräs....! En planta har blivit tusenfaldigat  Mmm, jag har samma problem, jag river bort och försöker att bli av med den men det går bara inte utan att riva upp hela rabatterna och det har jag ingen lust att göra... svär lite över hon som satte Kungsmyntan för 15 år sedan..
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|