Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 3 4 5  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vilket är ert värsta "ogräs"?
          Eva i Höga
          Inlägg 16-05-2008, 09:30
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem nr: 7 932

Kirskålen är otrolig att breda ut sig runt hela tomten, men klipper man av den, som jag gjort under buskar, ger den sig så småningom. Ska göra som Heda tipsade om: plantera praktlysing och storrams och hoppas på att kirskålen flyttar. Men den är ju så vacker när den blommar och man gör en härlig paj av de små späda bladen.
          Annars tycker jag nog hallon är det jobbigaste ogräset, vet inte riktigt vad jag ska göra med det, rycker och drar jämt och ständigt, men det kommer bara nytt.

--------------------
          Eva

En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!

Citera
          Vintergröna
          Inlägg 16-05-2008, 12:12
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 10 240

Hallå alla, är ganska oerfaren i forumet, men i min sommarstugeträdgård växer så lite att vi har knappt ogräs.

Inget kirskål eller nässlor och inte så himla många maskrosor.

Praktlysing satte jag häromåret, 7 plantor, alla är borta idag, åkersorken mumsade i sig dem tror jag.
          Blåklint som andra har problem med sådde jag förra året och de vajade så fint på kajkanten bredvid prästkragarna tills en morgon de var nerbetade. Hallon vill inte heller ta sig. Så själv siktar jag alltid på perenner som i min perennbok går under rubriken "nästan ogräs", såsom praktlysing men inte ens det funkar! Jag skulle gladeligen se praktlysing och såpnejlika bre ut sig överallt, det gör inget, finns inte så mycket att döda, bara något blommar är jag nöjd, dessutom tycker jag om vildvuxna rabatter. Men för den som har exklusiva och välartade rabatter med ömtåliga plantor förstår jag att det kan vara besvärligt, men jag tar mer era inlägg som tips! rolleyes.gif Ska nog sikta på ett gäng aklejor kanske! Såpnejlika vill jag faktiskt ha på allvar, men har aldrig hittat plantor av det.

Mynta förstår jag kan vara ogräs. Hade det i kruka förra sommaren och satte ner det i rabatten för att övervintra, redan tidigit på våren fanns det mynta lite överallt. Fast det gör mig helnöjd enligt principen "kolla, något som lever".

Men om jag ska utnämna mitt värsta ogräs så är det absolut vanligt gräs som växer överallt utom i gräsmattan, såklart.

Citera
          Cathis
          Inlägg 16-05-2008, 12:34
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 3 545
          Medlem nr: 9 230

Vintergröna om du verkligen vill ha såpnejlia, tänk dig noooga för giggle.gif , så PM:a mig din adress
          så skickar jag plantor till dig. Försöker själv rensa bort "ogräset"

--------------------

Citera
          Anna F
          Inlägg 16-05-2008, 12:36
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem nr: 1 383

Revsmörblomma! Avskyr eländet.

--------------------
          ––– ZON 1 –––

Citera
          Majjijann
          Inlägg 16-05-2008, 12:58
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 118
          Medlem nr: 16 114

Kirskål. Ohotat det värsta jag har. Hade ett syrensnår som jag rensade ur och fick ett par trevliga buskar kvar. Eftersom marken såg så tråkig ut under och för att slippa små syrenskott ur marken gjorde vi en liten stensättning. Lade stoora stenbumlingar som kant runt och fyllde på med lite överblivet grus i. 1-2 dm grus borde väl räcka... Men icke. Om man går dit och rensar ser det trevligt ut resten av dagen, men dagen efter tittar de små gröna fram igen. Finns det något sätt att få bort det??

Citera
          hobbe 00
          Inlägg 16-05-2008, 13:13
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 146
          Medlem nr: 14 344

Kvickrot, åkertistel och revsmörblomma...+ andra lättare utrotade ogräs som frodas i min trädgård!!

Citera
          FixaIgenväxtTräd...
          Inlägg 21-06-2008, 22:35
          Länk hit: #87

Medlem
          Antal inlägg: 124
          Medlem nr: 8 132

Parkslide, kirskål, knölklocka, åbrodd, revsmörblomma, våtarv, åsså en förfärlig (som om inte de flesta tidigare är det) ljust grön, tunnbladig men rätt stora blad, marktäckargrej som får rätt fula blå blommor på en meterlång stjälk. Sen verkar gulplister och liljekonvalj och gräs vara påträngande också.

nr ett i mitt utrotningsförsök är parksliden, jag har den mitt i gräsmattan och vill absolut inte ha den ut i angränsande skog för då finns inget mer än den där sen. Under tre år utan mer bekämpning än gräsklipparen har den nu brett ut sig på ca trettio m2. Jag har en vass spade, minsta blad grävs upp, jag pillar fram roten i grävda klumpen och lägger undan för dödsterror, känner efter i gropen, finns där en rot så gräver jag vidare och drar upp. Efter två veckor börjar jag om eftersom de poppar upp igen, men jag ska banne mig förta den satan och parksliden ska utrotas från denna jord, tur för mig den inte är stenig. Sen när vintern kommer så ska min besatthet sakta rinna av mig, jag ska stilla mig, finna julefrid, äta en semla och sen, nästa vår, när de kommer upp igen, då tar det fart igen bort ska den.

Återkommer när jag ger mig på tror den ljusgröna eller kirskålen. som då blir ett av årets ytterligare projekt.

besatt w00t.gif devil.gif

--------------------
          Alltid kul att se om det går

Citera
          Biggan_
          Inlägg 21-06-2008, 22:54
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Grannens syrener slår skott i vårt grönsaksland! ranting.gif Hoppas att våra hallonskott vandrar in till honom! naughty.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Madeleine1
          Inlägg 22-06-2008, 15:31
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 699
          Medlem nr: 2 086

Smultron!?! De håller på att ta över min slänt. Dyker upp både här och där och sprider sig med minst 100 km/h. (Känns det som... smile.gif) Jag sliter och drar vartenda år för att försöka mota undan dem.

Annars är det kvickrot som är min värsta fiende. Jag trodde att jag hade lyckats få bort dem från slänten ovan, men nu börjar de dyka upp igen. Räcker med en ynka rotbit för att de ska sprida sig. Urk och tvi. ranting.gif

--------------------
          Madeleine i Mälardalen *

Citera
          henriks
          Inlägg 22-06-2008, 19:26
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

I trädgården är absolut kirskålen nummer ett

Annars har vi en hel del ängs och hagmarker här omkring där vi sedan många år fört en hård kamp mot tistlar, björnloka, brännnässlor och tuvtåtel.
          Kampen mot Björnlokan är vunnen, och tistlarna har minskat radikalt sedan vi började plocka blommor och ELDA upp dem i pannan (säckvis)

Men nässlorna och tuvtåtel... vad gör man? tillbringar hundratals timmar varje år med grästrimmer modell röjsåg, men NÄ, det hjälper bara för stunden, skulle behöva gå över hagarna 4-5 gånger per säsong, men det hinner man ju inte med när man sitter på odla hela dagarna!

--------------------

Citera
          TantGredelin
          Inlägg 22-06-2008, 19:53
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 275
          Medlem nr: 8 249

CITAT (Whiskuchi @ 06-05-2008, 20:39) *
          Åh, vad jag är avundsjuk, jag vill också ha snårvinda!! Har till och med försökt plantera in den i en tidigare trädgård (när jag bodde hemma) men den tog sig inte. Tur för mig, antar jag. flirting.gif

Jag har SVÅRVINDA överallt och det är helt och hållet mitt eget fel. Helt ointresserad och okunnig skaffade jag ett hus med en tomt att träna hundar på, möjligen spela badminton och krocket. En sommardag upptäckte jag att det här och där dök upp en skir och vacker slinga med rosa klockformade blommor. Jag blev verkligen glad! Räddade några undan hundarnas krafsande. Tog bilder av dem. Beskrev dem för vänner som för sina liv inte visste vad det var för underskön växt. (Vi talar om tiden F.G., Före Google, alltså, jodå, ungdomar, det har funnits en sådan tid, det var inte lätt, men det fick gå.) Efter ett par år med hundtomten BLEV jag intresserad av trädgård. Ja, ni förstår resten. Dom slingrar tappert runt varje perenn, i varje buske, mellan potatisstånden... Värst av det värsta - och helt mitt fel! slap.gif

--------------------
          "Jag är en fri människa och en fri människa gräver hur djupt hon vill"(Torgny Lindgren)

Citera
          TantGredelin
          Inlägg 22-06-2008, 19:59
          Länk hit: #92

Medlem
          Antal inlägg: 275
          Medlem nr: 8 249

CITAT (Ezereht @ 11-05-2008, 14:26) *
          snårvinda.. tror ni den är lika besvärlig här uppe? Hur blir den som ogräs? Hade funderat på att ha den som klättrare utmed en stolpe.

Du kan få några rötter av mej! Eller ännu bättre, du kan få ALLA mina gratis om du kommer och hämtar! naughty.gif

--------------------
          "Jag är en fri människa och en fri människa gräver hur djupt hon vill"(Torgny Lindgren)

Citera
          Anna i Åkarp
          Inlägg 23-06-2008, 07:11
          Länk hit: #93

Medlem
          Antal inlägg: 88
          Medlem nr: 14 576

Så här en bit in på säsongen måste jag revidera mitt tidigare svar. Förra året var maskrosorna mitt värsta ogräs, nu är det prästkragar och praktlysing som invaderar rabatterna. ranting.gif
          Och så naten då. Trots mitt storstilade försök att hålla efter har jag nu trasselmattor av nate på en hel del ställen. Suck ...

--------------------
          Anna, med liten villaträdgård i Åkarp zon 1

Citera
          Platinum
          Inlägg 23-06-2008, 11:44
          Länk hit: #94

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

Detta är onekligen det värsta ogräset som tidigare ägare planterat i vår trädgård. Vad det heter vet jag inte men sprider sig som en löpeld om det inte hålls efter.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 23-06-2008, 12:54
          Länk hit: #95

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Visst är väl det där vallört?

Har själv sådana och hos mig sprider den sig måttligt så du har väl bra miljö för den.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          sqrulan
          Inlägg 23-06-2008, 12:55
          Länk hit: #96

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

Det är vallört Platinum! thumbdown.gif

--------------------

Citera
          Platinum
          Inlägg 23-06-2008, 13:03
          Länk hit: #97

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

CITAT (sqrulan @ 23-06-2008, 13:55) *
          Det är vallört Platinum! thumbdown.gif

Aha är det så den heter. Nån gammal kulturväxt kan tänkas? Vacker när den blommar förvisso, men ett intensivt jobbigt jobb för att hålla beståndet i schack.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          sqrulan
          Inlägg 23-06-2008, 13:14
          Länk hit: #98

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

Jag planterade vallört i min rabatt för några år sedan,jag trodde
          att det var kungsljus.Ack,vad jag lurade mej själv som jag har kämpat
          för att få bort den.
          Den är ju jätte fin om man kan sätta den nånstans där den får härja
          fritt men i rabatten var det ett elände. slap.gif

Hos mej är det något som vi kallar för saltblad som är mitt värsta ogräs
          sedan så är det hallonskott,tistlar,revsmörblomma.

Höll på att glömma myntan som jag planterade och var så glad över för
          några år sedan,nu är jag inte lika glad längre.

Maskrosor i gräsmattan är inte kul,dom hukar sig för klipparen
          och då man är färdig så reser dom sig upp hela eller halshuggna! angry.gif

--------------------

Citera
          Betty
          Inlägg 23-06-2008, 13:23
          Länk hit: #99

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Ezereht @ 11-05-2008, 14:26) *
          snårvinda.. tror ni den är lika besvärlig här uppe? Hur blir den som ogräs? Hade funderat på att ha den som klättrare utmed en stolpe.

Skitjobbig även "här uppe". passa dej för den! -fear-.gif Det finns betydligt mer hanterbara klättrare än den att välja på. Jag skulle ha valt humle i stället.

Några av mina värsta ogräs: Daggkåpa, Praktbetonika, Vallört, hallon, malört, revsmörblomma. Min stora fina grästuva Carex pendula - Hängstarr är jättefin men.... den frösår sig nåt så förtvivlat! Prydnadsgräs som är så "rätt" just nu - men jag tror att det är en ganska snabbt övergående trend - när grässorterna tagit över rabatt efter rabatt...

Redigerat av Betty: 23-06-2008, 13:24

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          vilda-tomten
          Inlägg 26-06-2008, 15:05
          Länk hit: #100

Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem nr: 5 181

Gullregn och lönn!

--------------------
          Humor är en hjärtats blomning, kvickheten en frukt av förståndet.
          Erich Limpach

Citera

5 sidor V  « < 3 4 5
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 04:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon