Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kräsna katter.
          Wilmer
          Inlägg 06-05-2008, 21:05
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 10 735
          Medlem nr: 2 529

giggle.gif Vad glad du blir Lemonne? Middagen räddad!

Redigerat av Wilmer: 06-05-2008, 21:05

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Lemonne
          Inlägg 06-05-2008, 21:29
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 743
          Medlem nr: 7 888

CITAT (Wilmer @ 06-05-2008, 22:05) *
          giggle.gif Vad glad du blir Lemonne? Middagen räddad!

Absolut!! Jag hoppar högt av glädje! Men jag lyckades rädda ekorrungen (vill jag tro iaf). Den hade inga synliga skador och jag lyckades få ut den ur lägenheten efter mycket om och men. Sen hade katterna utegångsförbud hela dagen.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 06-05-2008, 21:34
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 10 735
          Medlem nr: 2 529

sweatingbullets.gif Jag hade gråtit floder om jag fått hem en halvdöd/död ekorrunge. Din klarade sig säkert tummenupp.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 06-05-2008, 22:07
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

CITAT (mirjam @ 05-05-2008, 18:46) *
          Kan katterna vara inne ett antal dagar och du borta på annat tycker jag det skulle vara det bästa

Jag gissar att du inte menade så, men snälla ni, lämna inte era katter ensamma hemma i dagar och tro att ni löser foderbytet på det sättet.

Jag blev inspirerad att läsa innehållsförteckningarna på kattmaten, chockerande läsning måste jag säga. Mina "tyranner" delar på en portionspåse billig blötmat (med torkade nässlor strödda över) till kvällsmat, mest för att hålla matte sysselsatt tror jag smile.gif. Den blötmaten (handlarkedjans eget märke) innehåller SOCKER!!! Men vänta nu. Ingen katt behöver socker, eller hur. Det får bli en annan sort nästa gång.
          Förutom detta innehåller den 82% vatten. Det är säkert jättebra för katter som inte dricker men jag ställer också vattenskålar långt från matskålarna så mina dricker.

Förutom detta får de torrfoder (Hills) och en del annat, som ost, dåligt avskrapade yoghurttallrikar (osötat förstås), en lite rått kött ibland, "katt-sushi" i form av tinade råa spättafiléer (bara till fest), mm. När de jagar, vilket inte verkar hända så ofta längre, äter de upp hela mössen förutom gallblåsan som brukar bli liggande. Jag håller på att räkna på näringsinnehållet i torrfodret jämfört med det blöta. Inte helt lätt. verkar dock vara samma proportioner mellan råprotein och råfett, vad det nu är för nåt...

Hur vet ni att blött foder är bättre än torrt? Var kan jag läsa mer?

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera
          anncharlotte
          Inlägg 06-05-2008, 22:11
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 411
          Medlem nr: 3 745

CITAT (Rosmarin @ 06-05-2008, 12:25) *
          Jag menar i torr och i blötfoder!

Om man läser innehållsförteckningen på Mjau blötmat så innehåller den bara kött och vatten. Med andra ord just det som katten behöver.
          Iofs ca 80% vatten, men det är ju ett bra sätt att få katten att få i sej tillräckligt med vatten, vilket ju ofta är ett problem med katter, dom dricker för lite.
          Torrfoder innehåller alltid vegetabilier och ofta spannmål. Lite grönsaker är inte dåligt för katten men spannmål är nått den inte behöver.
          Så jag anser att om man inte vill ge sej på att tillreda sin katts mat själv, utav rått kött till en väl avvägd blandning så är det bästa man kan ge Mjau blötmat.
          Men jag lever inte som jag lär, har svårt att få det att fungera här hemma med blötmat, det kräver ju att man har lite regelbundna vanor och det har inte vi. Mina katter blir också lätt risiga i magen av det, antagligen ett övergående problem om man sakta försökte vänja dom vid det. Men som sagt jag har fallit för torrfodrets bekvämlighet och ger mina katter Orijen, det torrfoder som jag tycker är det bästa.
          Det har den nackdelen att det innehåller fisk, vilket ju är ganska vanligt att katter utvecklar allergi mot, men än så fungerar det bra här. Och Orijer innehåller inget spannmål vilket ju är bra.

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 07-05-2008, 08:24
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (Ingrid Zon3 @ 06-05-2008, 23:07) *
          Hur vet ni att blött foder är bättre än torrt? Var kan jag läsa mer?

Matildas Kokbok tummenupp.gif

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 07-05-2008, 09:33
          Länk hit: #27

Gäster

Jo precis, det är inte alltid lätt att leva som man lär...

I mitten av januari var vi hos goda vänner vars hund äter torrfoder. Detta foder innehåller "grönsaker" i form av orange torrfodersbitar och gröna dito. Hunden sorterar systematiskt bort dessa och äter bara de andra som man väl får tro innehåller kött. Vännerna tyckte det känns slösaktigt att slänga hälften av all hundens mat varje gång, men eftersom hunden som även han är mycket kräsen äter bra av den andra hälften så vill de inte byta foder. De gav mig en liten påse innehållande grönsakerna och tyckte jag skulle prova om min katt ville smaka på dessa. Vi skrattade och sa att javisst, man vet ju aldrig a0a.gif !!!

Vet ni vad som hände? Katten tyckte detta var det godaste HON någonsin ätit och nu är det hon som sorterar : Hennes vanliga hårdisar ligger kvar orörda och hon äter bara de gröna och orange bitarna. Något annat vill hon INTE ha!!!

Nu är hon ute hela dagarna, och jagar bra så hon lär nog få i sig de proteiner mm som hon behöver i alla fall, men visst är det lustigt? biggrin.gif

Min veterinär sa när jag frågade att katten kommer förmodligen att äta som vanligt igen om hon känner behov av det. Viktigt bara i en sådan här situation att hålla ett öga på att hon inte går ner i vikt eller verkar "hängig".

Citera
          mirjam
          Inlägg 07-05-2008, 19:33
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 14 272

ang min text... kan katterna vara inne ett antal dagar och du borta på nåt annat tycker jag skulle vara det bästa .....
          nej det är klart att jag menade att man skulle komma hem under dagen.....hi hi - tänkte om man jobbade dagtid så blir katterna ju själva under en stor del av dagen.

Redigerat av mirjam: 08-05-2008, 12:08

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 00:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon