| |
|
  |
Forumtroll |
|
|
|
Gunilla T
|
06-05-2008, 14:21
|
Gäster

|
Jag läser och begrundar det ni skriver..uppenbarligen finns det historier här som inte varit särskilt trevliga och där man inlett någon sorts relation utanför forumet och blivit lurad .. pengar kanske? Jag kan mycket väl förstå att man då känner sig lurad men det är väl inte annorlunda än i verkliga livet?
I verkliga livet när man möter en okänd person borde det vara ännu svårare att lita på någon, människor visar ju gärna upp sina bästa sidor i början.
Jag tycker att man här ganska väl lär känna människor vad gäller värderingar och liknande för här är man anonym och döljer inte lika mycket. Jag vill gärna vara personlig men inte privat men inser att ju längre jag är med här desto mer avslöjar jag mig själv..det gäller för alla. Dessutom har jag förstått att en del letar information och i dagens läge är vi inte särskilt anonyma.
Men om vi nu bortser från om man inleder relationer utanför forumet - hur kan man då bli lurad? Eller är det någon slags bedrift att avslöja troll och man får en stjärna i kanten? Att en människa som tidigare känt tillit till sin omgivning men efter att ha mött ett troll på nätet blir en misstänksam person innebär ju att trollet faktiskt lyckats påverka ända in i själen på den individen.
Skall ett troll verkligen få så mycket makt?
Jag kommer nog aldrig att känna mig lurad här av någon som kör med falska kort - det påverkar inte mitt liv ett enda dyft, däremot är jag nog försiktig att inleda något annat utanför forumet.
Sedan förstår jag att äldre medlemmar äger större trovärdighet - är det ingen som tror att jag som ny här är ett forumtroll? Jag kan ju vara ganska uppkäftig ibland - räcker inte det för att bli misstänkt?
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2008, 14:48
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Bettson @ 06-05-2008, 10:45)  ----Mönstret är nästan alltid detsamma. Trolle har inte bara olika nicks de skriver under helt olika personilgheter också.
Typiskt mönster om jag får säga så går till så här.
Först bygger trollet upp en sympatisk identitet som är omtyckt, empatikt och knyter kontakt med flera om inte på ett personligt plan så åtminstone på ett anonymt personligt plan.
Efter en tid reggar de en osympatisk identitet som provocerar gärna den egna sympatiska identiteten om den lyckats knyta tillräckligt starka bank på forat. Eller.... angriper den förstas vänner på forat.
Så fortsätter leken med kanske en tredje identiet som nu tillsammans med andra ärliga medlemmar börjar trollvarna, sprida misstänksamhet om vem den riktiga identiteten är som trollar osv.
Ju mera gräl desto bättre för trollet.
Att sluta svara och sluta skriva brukar ju funka bra om nu inte trollet fortsätter med flera identiteter och drar upp tråden på nytt. ELler om inte alla genomskådar fenomenet vilket inte alla gör.
Så det handlar inte om något oskyldigt käftande och provokationer.
Det är lögner, förtal, gå bakom ryggen, PM, svek och allt skit man kan tänka sig som den värsta dokusåpa. Trollens riktiga mål är alltid att få¨ett fora att kollapsa eller stänga.
Någonstans under vägen gör detta människor riktigt illa för att man inte lärt sig att ta detta för vad det är.--- Det här låter ju som någon avancerad fältplan för ett mindre krig. Är detta verkligen så vanligt? Vad har trollen att vinna? Är det typ som hackers, en slags inbördes tävlan? Hur hög status har det att sabba på Odla? Jag tror tyvärr att skräcken för troll ställer till mer än själva trollen. Hur kul är det att bli attackerad som nykomling? Sitter ett antal personer och väntar på att jag ska förvandlas från dr Jekyll till mr Hyde? Känns väldigt paranoiskt och otrevligt faktiskt!!
Redigerat av Aqvakul: 06-05-2008, 14:49
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2008, 14:54
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
Klart man blir besviken om man blir lurad, vare sig det är IRL eller över nätet. Jag ser ingen skillnad egentligen. Det finns rätt många människor som är rätt ensamma. Ens nätvänner blir då "fikakompisar". Sen kanske man ger ut mer av sig själv i skriven form än talad? Vi ser inte varandra och då försvinner eventuella "skrankor" som kanske upplevs IRL, tex åldersskillnad.
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2008, 15:11
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Aqvakul @ 06-05-2008, 15:48)  /..../ Är detta verkligen så vanligt? /..../ nä det är det inte, det är bara här inne folk blir beskyllda för att vara troll i tid och otid. iaf utav alla forum jag hänger på.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2008, 15:19
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
CITAT (Aqvakul @ 06-05-2008, 15:48)  Det här låter ju som någon avancerad fältplan för ett mindre krig. Är detta verkligen så vanligt? Vad har trollen att vinna? Är det typ som hackers, en slags inbördes tävlan? Hur hög status har det att sabba på Odla?
Jag tror tyvärr att skräcken för troll ställer till mer än själva trollen. Hur kul är det att bli attackerad som nykomling? Sitter ett antal personer och väntar på att jag ska förvandlas från dr Jekyll till mr Hyde? Känns väldigt paranoiskt och otrevligt faktiskt!! Vanligt är väl beror på vilken nivå du lägger ribban. Men det finns säkert folk som skrivit uppsatser om trolling. Detta är ett mkt debatterat ämne, givetvis främst i nätets hemland USA, därav namnet trolling. Men sen har du ju andra avarter som framgått här, med folk som byter nick och till och med svarar sig själva.
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2008, 15:36
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (herkules @ 06-05-2008, 16:11)  nä det är det inte, det är bara här inne folk blir beskyllda för att vara troll i tid och otid. iaf utav alla forum jag hänger på. Nejdå detta förekommer på mer eller mindre på alla forum. Åtminstone har jag sett det på fler ställen.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2008, 15:50
|

Medlem
Antal inlägg: 577
Medlem nr: 6 885

|
jag förstår inte varför vi inte har mer aktiva moderatorer här på forumet. De kan enkelt se om ett "troll" har flera id, i och med att dessa "troll" skriver ifrån samma IP-nr. och de kan då enkelt varnas.... och lyssnar de inte så stänger man av dem. Det fungerar på andra forum. Och vi är säkert många här som kan dela på ansvaret att vara moderator.
--------------------
Kram Miss Curly Sue
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2008, 15:59
|

Medlem
Antal inlägg: 1 884
Medlem nr: 7 335

|
CITAT (sarah68 @ 06-05-2008, 16:50)  jag förstår inte varför vi inte har mer aktiva moderatorer här på forumet. De kan enkelt se om ett "troll" har flera id, i och med att dessa "troll" skriver ifrån samma IP-nr. och de kan då enkelt varnas.... och lyssnar de inte så stänger man av dem. Det fungerar på andra forum. Och vi är säkert många här som kan dela på ansvaret att vara moderator. hur blir det om flera från samma familj är med på odla då?
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2008, 16:03
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (sarah68 @ 06-05-2008, 16:50)  . Och vi är säkert många här som kan dela på ansvaret att vara moderator. Det absolut säkraste sättet att förstöra ett forum är att välja ut medlemmar som moderatorer. Tycker att det fungerar perfekt som det är och att man skall ha så lite cencur som möjligt. Så länge inläggen håller sig inom lagens gränser så bör det självklart vara endast forumägarna som har rätt att stoppa skribenter/ta bort eller låsa trådar. Friheten att tycka och yttra sina tankar på sitt eget sätt skall vi verkligen värna om, sen får en och annan av de präktiga och självgoda tyckarna/ självutnämnda forumpoliserna tycka vad dom vill. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2008, 16:05
|

Medlem

|
CITAT (sarah68 @ 06-05-2008, 16:50)  jag förstår inte varför vi inte har mer aktiva moderatorer här på forumet. De kan enkelt se om ett "troll" har flera id, i och med att dessa "troll" skriver ifrån samma IP-nr. och de kan då enkelt varnas.... och lyssnar de inte så stänger man av dem. Det fungerar på andra forum. Och vi är säkert många här som kan dela på ansvaret att vara moderator. Vi hade en "omröstning" om det i vintras, där en klar majoritet var emot. Dessutom verkar Göran och Ingemar inte heller intresserade.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2008, 16:08
|

Medlem
Antal inlägg: 2 292
Medlem nr: 11 481

|
CITAT (sarah68 @ 06-05-2008, 16:50)  jag förstår inte varför vi inte har mer aktiva moderatorer här på forumet. Jag har försökt driva den frågan här på Odla. Det gick inte så bra...  det verkar som om den diskussionen har förekommit ett antal gånger och resultatet blir alltid detsamma: de flesta tycker att det är bra som det är. Ingemar och Göran som är administratörer verkar heller inte vara intresserade av några moderatorer utan modererar lite grann ibland när det spårar ur alldeles för mycket. Men jag tycker som du att taket är lite för högt på Odla, att det behövs moderatorer som bland annat stämmer i bäcken innan det går så långt som det gör ibland, kan kolla dubbla registreringar och slänga ut tydliga fall av Internettroll. Som det är nu så känns det lite som om vi får hjälpas åt att moderera och det vet ju alla hur det går när alla vill bestämma i sandlådan...
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2008, 16:17
|
Medlem

|
CITAT (*Ulrica* @ 06-05-2008, 17:08)  Som det är nu så känns det lite som om vi får hjälpas åt att moderera och det vet ju alla hur det går när alla vill bestämma i sandlådan...  Troligtvis skulle det bli mycket mindre sandlådelikt om det inte funnits så många självutnämnda modererare. Alla måste ha rätt att uttrycka sina åsikter (återigen inom vad som är lagligt)hur tokiga dessa åsikter än är. Vi kan då välja att bemöta sakfrågan eller låta bli att ge oss in i debatten, men vi skall inte kunna moderera bort någons åsikt eller tanke för att vi tycker den är fel. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2008, 16:23
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Men ärligt talat, är detta verkligen ett så stort problem? Jag tycker faktiskt inte det (med risk för att sticka ut hakan). Det förekommer inte särskilt många "troll" på Odla och när dom dyker upp så försvinner dom i regel lika snabbt som dom kom.
Jag håller med Gita i det hon skrev här ovan.
Förstår inte att man ska efterlysa moderatorer så fort det är någonting.
Ja Ulrica det känns inget bra när medlemar leker moderatorer. En del har väldigt låga toleranströsklar och ska dessa få styra så skulle vi inte kunna diskutera någonting som är det minsta kontroversiellt. Är det så vi vill ha det?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2008, 16:48
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
Håller med Gita och Stintan i deras inlägg här ovan. Vi är ju ändå vuxna människor så vi borde i rimlighetens namn klara av att diskutera och debattera utan att behöva ha någon forumpolis tar oss i örat om vi säger nåt som just han eller hon inte gillar, eller ännu värre, att bli tagen i örat av nån forumpolis bara för att just han eller hon inte gillar mig som person/medlem. Det är ju självklart att vi måste hålla oss inom ramen av forumregler och svenska lagar i övrigt får vi försöka stå på våra egna ben och uppföra oss som vuxna människor. Det händer ett fåtal gånger att jag tycker att Ingemar låter en tråd "gå för långt" innan han tar bort den - men i stort så tycker jag att det är helt rätt att vi får sköta oss själva.
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2008, 17:32
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Jag är inte så förtjust i att trådar tas bort, det bör räcka att enskilda inlägg tas bort, om de är olagliga eller på annat sätt uppfattas som hemska av forumägarna. Sen bör tråden låsas, så att den kan läsas senare, till lärdom och nöje.
Medlemmar som moderatorer är ofta dåligt. Inte alltid dock. Jag har modererat mindre forum, för ett bra tag sedan, och det var inte så lätt.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2008, 17:36
|

Medlem

|
Instämmer med Pirum!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2008, 18:17
|
Medlem
Antal inlägg: 38
Medlem nr: 14 896

|
Har läst tråden, och för min del så tycker jag att det borde vara medlemmar som styr upp här,att hitta dom är inte svårt det finns många kloka människor här, att som nyregistrerad bli kallad troll är lågt,och som i mitt fall på stå att jag var en kvinna i från Sundsvall,var inte bra det heller, då blev det helt plötsligt två som blir kallade för troll,för att dom flesta som har varit med på forumet vet vem som åsyftas.
Äldre medlemmar på forumet, borde tänka på att dom har lätt att trigga igång "drevet går"det märks klart och tydligt här på forumet, det är många både nya och gammla medlemmar som har mera eller mindre blivit bort mobbade här ifrån, för nya medlemmar så sök på posse eller tomas99,där hittar man det grövsta fallen av mobbning, av äldre forumsmedlemmar, samma nick som än idag kör "drevet går" utan åtgärd från en frånvarande admin på forumet.
Jag förstår att en del funderar över min historik,kan bara säja att jag vill vara här på forumet,men att mitt gammla nick skulle låsa mej fast, och att jag vill ha ett nytt liv här.
--------------------
where have all the flowers gone
|
|
|
|
|
|
|
rahmat2
|
06-05-2008, 18:19
|
Gäster

|
CITAT (Gunilla T @ 06-05-2008, 10:07)  ... Jag utgår att människor är vad de utger sig för att vara och har aldrig mått dåligt av det så varför är detta så fascinerande? ... Nu kräver jag att dessa beskyllningar tar en slut. Antingen personen/personerna som kört med den bestialiska stilen backar, eller det förklaras att det är vilda västern lagarna som styr på Forumet. Jag vill veta hur jag ska förhålla mig till saker och ting!
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2008, 18:34
|
Medlem

|
CITAT (rahmat2 @ 06-05-2008, 19:19)  Jag vill veta hur jag ska förhålla mig till saker och ting! Hur Du skall förhålla dig till saker och ting kan bara Du själv avgöra. Jag kanske är dum men jag förstår helt enkelt inte vad det är Du vill säga, men Du har all rätt i världen att säga vad Du vill. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2008, 18:39
|

Medlem
Antal inlägg: 2 292
Medlem nr: 11 481

|
CITAT (rahmat2 @ 06-05-2008, 19:19)  det förklaras att det är vilda västern lagarna som styr på Forumet. Jag vill veta hur jag ska förhålla mig till saker och ting! Det är Vilda Västern på Odla. Man får gärna vara uppkäftig, på gränsen till otrevlig, tuff, skrikig och kaxig. Men nåde den som försöker mana till besinning, lugn och förståelse då blir man tyvärr kallad självgod forumpolis eller självutnämnd modererare eller yttrandefrihetsmotståndare eller något annat i den stilen.  Jag blir j-igt förbannad faktiskt när jag försöker komma med en konstruktiv lösning på ett problem som alla klagar på och istället blir missförstådd så inih-te och får pålagt på mej att jag vill: "moderera bort någons åsikt eller tanke för att vi tycker den är fel." "det känns inget bra när medlemar leker moderatorer. En del har väldigt låga toleranströsklar och ska dessa få styra så skulle vi inte kunna diskutera någonting som är det minsta kontroversiellt." "någon forumpolis tar oss i örat om vi säger nåt som just han eller hon inte gillar, eller ännu värre, att bli tagen i örat av nån forumpolis bara för att just han eller hon inte gillar mig som person/medlem."  NÄR har jag påstått att jag tycker att en moderator ska väljas bland medlemmarna? NÄR har jag velat förbjuda någons åsikter eller ett diskussionsämne? HALLÅ???? Nu är det ju ni som inte respekterar min åsikt och har låg tolerans!!!!
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|