|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Gunilla T
06-05-2008, 09:07
Jag, som är en ovan forumist, har här på Odla lärt mig att det finns något som heter forumtroll på nätet. Tydligen är det någon som vill retas och påstår något kontroversiellt för att få igång bråk eller vad....?
Men sedan förstår jag ingenting...varför svara på sådana uppenbara provokationer som då vad jag förstått enbart ger belöning?
Och varför är det så viktigt att avslöja trollen? Här är ju de flesta anonyma och jag skulle då rakt inte känna mig personligen lurad även om någon skulle vara ett s.k. troll. Vad gör det om hundra år? Det drabbar inte mig på något sätt personligen, det är väl snarare den som vill luras som får skämmas eller har andra problem som gör att den personen beter sig såhär.
Jag utgår att människor är vad de utger sig för att vara och har aldrig mått dåligt av det så varför är detta så fascinerande?
Reservation för om någon börjar få personligA PM - det förstår jag att kan upplvas mycket obehagligt men förövrigt - vad är problemet?
Gossen Ruda
06-05-2008, 09:10
Problemet är att forumtrollen går in för att skapa misstroende och missämja på forumet, och det drabbar för många.
Gunilla T
06-05-2008, 09:20
CITAT (Gossen Ruda @ 06-05-2008, 10:10)  Problemet är att forumtrollen går in för att skapa misstroende och missämja på forumet, och det drabbar för många. Det drabbar ju enbart de som låter sig provoceras. Och det finns väl en regel till här på nätet "den som ger sig in i leken får leken tåla" eller hur?
Gossen Ruda
06-05-2008, 09:24
CITAT (Gunilla T @ 06-05-2008, 10:20)  Det drabbar ju enbart de som låter sig provoceras. Och det finns väl en regel till här på nätet "den som ger sig in i leken får leken tåla" eller hur? Den dåliga stämningen ett troll skapar har en benägenhet att sprida sig till alla, tråkigt men sant.
CITAT (Gunilla T @ 06-05-2008, 10:20)  Det drabbar ju enbart de som låter sig provoceras. Och det finns väl en regel till här på nätet "den som ger sig in i leken får leken tåla" eller hur? Det drabbar alla o jag kan tex säga att jag har låtit bli att skriva i vissa trådar pga av en viss medlems aktivitet. problemet är ju oxå att alal inte vet om att dom skriver för ett troll och kanske känner sig lurade senare.
Blomstertanten
06-05-2008, 09:36
Forumtroll har ju ingen stämpel i pannan så man vet ju inte alltid att det är ett troll. Förens det är försent !
Aqvakul
06-05-2008, 09:37
Instämmer med Gunilla! Tycker att det är alldeles för mkt snack om troll i tid och otid. Kommer någon med en lite udda åsikt, så ropas det genast om troll. Om man retar sig så kan man faktiskt låta bli att skriva.
Bettson
06-05-2008, 09:45
Du har nog inte förstått troll-leken riktigt. Mönstret är nästan alltid detsamma. Trolle har inte bara olika nicks de skriver under helt olika personilgheter också. Typiskt mönster om jag får säga så går till så här. Först bygger trollet upp en sympatisk identitet som är omtyckt, empatikt och knyter kontakt med flera om inte på ett personligt plan så åtminstone på ett anonymt personligt plan. Efter en tid reggar de en osympatisk identitet som provocerar gärna den egna sympatiska identiteten om den lyckats knyta tillräckligt starka bank på forat. Eller.... angriper den förstas vänner på forat. Så fortsätter leken med kanske en tredje identiet som nu tillsammans med andra ärliga medlemmar börjar trollvarna, sprida misstänksamhet om vem den riktiga identiteten är som trollar osv. Ju mera gräl desto bättre för trollet. Att sluta svara och sluta skriva brukar ju funka bra om nu inte trollet fortsätter med flera identiteter och drar upp tråden på nytt. ELler om inte alla genomskådar fenomenet vilket inte alla gör. Så det handlar inte om något oskyldigt käftande och provokationer. Det är lögner, förtal, gå bakom ryggen, PM, svek och allt skit man kan tänka sig som den värsta dokusåpa. Trollens riktiga mål är alltid att få¨ett fora att kollapsa eller stänga. Någonstans under vägen gör detta människor riktigt illa för att man inte lärt sig att ta detta för vad det är. Lite längre fram på vägen lär man sig ta det med en klackspark, skratta åt elendet och kalla det för dess riktiga namn. När så sker så startar gärna trollen nya trådar som handlar om de luttrade dvs de som känner igen fenomenet och benämner det för vad det är. Hur otrevliga och misstänksamma dessa är och att de ingår i klubben för invärdes beundran med noll social kompetens. Samtidigt får nog tyvärr en och annan ovan forumist en armbåge till välkomnande ock känner sig illa bemötta. De klandrar då gärna de genom erfarenhet luttrade medlemmarna för dåligt bemötande vilket det kanske ibland är. De som verkligen borde klandras är trollen, men konstigt nog så tar många dom i försvar med ett asch.... det är ju bara intenet.... ger man i sig i leken får man leken tåla. And here we go again..... it`s a hole in the bucket dear Liza dear Liza.......
När såna här trådar kommer igång brukar jag kolla när medlemmarna reggade sej, dom som tycker att det inte spelar nån roll om det är ärliga eller oärliga medodlare här.  Undrar hur många PM som åker runt nu för att förklara för några vad andra råkat ut för...?
och det är ytterlgiare ett skäl till att ha 48-timmarsgräns på ett forum. Men proffsiga troll lär sig det.
Bettson Numera är det ytterst få jag vågar lita på... tyvärr.
Håller också med Gunnilla T. Man kan ju aldrig vet vem man pratar med på nätet så vad spelar det för roll vad de säger. Desutom är det varit tråkigt om alla hade samma åsikt, då hade det inte blivit en disskussion. Vill man inte höra andras åsikter bör man inte hävda sina egna heller.
Fast värre är det när någon ifrågarsätter om man är en troll när det inte är så. Jag blev ifrågadsatt om jag var samma person som Rahmat2 och hade flera nick. Det tyckte jag var mer förolämpande än om det skulle sitta någon och provocera, man behöver ju inte låta sig provoseras.
Bettson
06-05-2008, 09:52
CITAT (Ralf @ 06-05-2008, 10:29)  Det drabbar alla o jag kan tex säga att jag har låtit bli att skriva i vissa trådar pga av en viss medlems aktivitet. problemet är ju oxå att alal inte vet om att dom skriver för ett troll och kanske känner sig lurade senare. Och här är en till som också undviker vissa trådar pga en viss medlems aktivitet. Sitter och tittar och slår vad med mig själv om utvecklingen och instinkterna börjar tyvärr bli ganska träffsäkra. Så egentligen skulle jag vilja säga att trollingen är som en dämpande filt över mycket.
Bettson
06-05-2008, 09:58
CITAT (Netha @ 06-05-2008, 10:50)  Bettson Numera är det ytterst få jag vågar lita på... tyvärr. Här också, men jag litar på dig och några till.
Gunilla T
06-05-2008, 09:58
Nej Bettson du har rätt - jag har inte alls kläm på dethär och därför frågar jag.
Men jag förstår ff inte... de flesta här vet väl knappast vem de andra är? Hur vet ni om jag är troll eller inte?
Men min undran gäller ändå varför man spelar med i någon annans lilla konstiga nöje? Om man inte vet från början men sedan misstänker att något vill retas så varför inte bara tacka och avsluta?
Jag har helt enkelt svårt att förstå varför man känner sig lurad?
Bettson
06-05-2008, 10:01
CITAT (Anic @ 06-05-2008, 10:51)  Håller också med Gunnilla T. Man kan ju aldrig vet vem man pratar med på nätet så vad spelar det för roll vad de säger. Desutom är det varit tråkigt om alla hade samma åsikt, då hade det inte blivit en disskussion. Vill man inte höra andras åsikter bör man inte hävda sina egna heller.
Fast värre är det när någon ifrågarsätter om man är en troll när det inte är så. Jag blev ifrågadsatt om jag var samma person som Rahmat2 och hade flera nick. Det tyckte jag var mer förolämpande än om det skulle sitta någon och provocera, man behöver ju inte låta sig provoseras. Det har hänt mig också fast jag varit här i fem år. Riktigt obehagligt men vad kan man göra. Fortfarande tycker jag att det är de riktiga trollen man skall klandra. Inte de som mött troll
Man kan känna sig lurad för att man lagt ner massa tid o energi på seriösa inlägg tex.
Vissa forum har ju äver verifiering, alltså att andra medlemmar går i god för en OCH 48-timmarsgräns...
CITAT (Gunilla T @ 06-05-2008, 10:58)  Nej Bettson du har rätt - jag har inte alls kläm på dethär och därför frågar jag.
Men jag förstår ff inte... de flesta här vet väl knappast vem de andra är? Hur vet ni om jag är troll eller inte?
Men min undran gäller ändå varför man spelar med i någon annans lilla konstiga nöje? Om man inte vet från början men sedan misstänker att något vill retas så varför inte bara tacka och avsluta?
Jag har helt enkelt svårt att förstå varför man känner sig lurad? Har man inte själv råkat ut för det så är det nog omöjligt att riktigt förstå vad "troll" kan åstadkomma. Troll är inte alltid nyreggade som provocerar ... de kan också var medlemmar sedan länge som man kanske haft privat PM/mailkontakt med och fått förtroende för.
CITAT (Bettson @ 06-05-2008, 10:52)  Och här är en till som också undviker vissa trådar pga en viss medlems aktivitet. Sitter och tittar och slår vad med mig själv om utvecklingen och instinkterna börjar tyvärr bli ganska träffsäkra.
Så egentligen skulle jag vilja säga att trollingen är som en dämpande filt över mycket. Synd att det blev så. Men om ni undviker olika trådar eller till och med Odla så har ju den personen vunnit! Eller hur? Om det nu är nån slags tävling. Det som är mest synd är dom som gav sej iväg när det bråkades som värst, och det togs parti för eller emot. Det blir jag förbannad på! Jag fick mycket skit då, och det hänger fortfarande i, så dom som var för XXX och emot mej, är jag fortfarande reserverad mot.
CITAT (Bettson @ 06-05-2008, 10:52)  Och här är en till som också undviker vissa trådar pga en viss medlems aktivitet. Sitter och tittar och slår vad med mig själv om utvecklingen och instinkterna börjar tyvärr bli ganska träffsäkra.
Så egentligen skulle jag vilja säga att trollingen är som en dämpande filt över mycket. Jag nickar instämmande...
malin72
06-05-2008, 10:04
CITAT (Gunilla T @ 06-05-2008, 10:58)  Jag har helt enkelt svårt att förstå varför man känner sig lurad? om man säger så här då lite lätt....allt som ses ute på ett forum behöver ju inte vara allt som händer, många får en personlig kontakt tex via msn eller något annat sätt och skapar en personlig kontakt! man tror sig hittat en "vän"...som kanske senare visar sig vara en helt annan person...man skapar ett fortroende för någon som senare gör att man tappar lite tilltro till andra! Man kan faktiskt hitta riktigt goa vänner på ett forum som jag tex känner att jag gjort här inne men man kan även bli grundlurad..
Nu har jag inte varit aktiv på Odla så länge, bara sedan i höstas, men jag tycker det verkar vara som om denna företeelse går väldigt mycket i vågor. Dessa sk "troll" kommer nästan i stim, frågan är hur många som är samma person...
Min erfarenhet från andra forum är inte så stor, men jag har inte varit med om samma "troll" förekomst på andra fora.
Till viss del tycker jag att man kan och bör reagera (om man orkar och vill) när det kommer inlägg som är provocerande och grälsjuka. Om inte annat så för att påvisa att detta inte är god "netikett".
Jag kanske är ensam om min åsikt, men den senaste tiden känns det som om Odla varit ett forum med mycket gräl och dålig stämning, har ibland funderat på att lägga ner Odla just därför. Fast å andra sidan kanske det är jag som är känslig, men en del trådar gör mej illa till mods...
Och visst kan man som trädgårdintresserad endast hålla sej till de trådar som bara avhandlar trädgård, där är ju stämningen oftast väldigt god. Men det är i småpratdelen som man får alla goda skratt, och det är där som trollen finns...
Mata inte trollen säger man i bland, men kan man vara helt säker på att alla mer eller mindre knäppa inlägg verkligen är troll?
Bettson
06-05-2008, 10:15
CITAT (Gunilla T @ 06-05-2008, 10:58)  Nej Bettson du har rätt - jag har inte alls kläm på dethär och därför frågar jag.
Jag har helt enkelt svårt att förstå varför man känner sig lurad? Lurad känner du dig när du byggt upp vänskapsband med en person och du kommer på efteråt att du investerat alldeles för mycket tid, energi empati och sympati på. Någon som hela tiden suttit och drivit med dig. Kanske just för att du försvarat en person som inte borde varit värd att försvara. Lurad känner du dig säkert också när du märker att du avslöjat mer om dig själv för en bedragare som inte avslöjat något alls om sig själv. Skulle nog beskriva det som om någon du litat på norpat något i din plånbok fast det är känslor det handlar om. Det är så dags i utvecklingen man raderar saker i sin profil eller som en del gjort sluta att skriva i sitt eget namn och skaffar ett nick. Eller att ett nick som ger sig ut för att vara man, börjar närflirta med någon kvinna i lämplig ålder men sedan vägrar att träffas. Det visar sig senare vara en kvinna som vill e ha lite kul på andra bekostnad. Säkert så spinns en hel del svartsjukehistorier i samma veva. Listan kan göras lång på varför man känner sig bedragen Men just att knyta nära vänskapsbans som visar sig inte vara några band alls skulle nog göra dig också upprörd. Och till börja med vet du inte om att du spelar med i trollets spel, därför känner du dig bedragen. Det förekommer också att folk tigger saker och pengar och spelar på andras goda välvilja
CITAT (Berith @ 06-05-2008, 11:03)  Synd att det blev så. Men om ni undviker olika trådar eller till och med Odla så har ju den personen vunnit! Eller hur? Om det nu är nån slags tävling.
Det som är mest synd är dom som gav sej iväg när det bråkades som värst, och det togs parti för eller emot. Det blir jag förbannad på! Jag fick mycket skit då, och det hänger fortfarande i, så dom som var för XXX och emot mej, är jag fortfarande reserverad mot. Antingen är jag trögtänkt, glömsk eller både och...*kliar mig i huvudet* men nu fattar jag inte vad du syftar på. Jag kan inte minnas att vi haft nån batalj här med XXX v/s Berith. Light me up!
Piccante
06-05-2008, 10:16
CITAT (Monica i Kungälv @ 06-05-2008, 11:10)  Mata inte trollen säger man i bland, men kan man vara helt säker på att alla mer eller mindre knäppa inlägg verkligen är troll? Nä det kan man inte. Det är därför jag tycker det är tråkigt att vissa är så snabba med att utmåla andra som troll. man måste ha lite acceptans för andra människors stolligheter också. I vissa trådar har det diskuterats vad man borde få diskutera om, vad man får och inte får skriva och vilka ämnen som är tabu. sen när någon skriver ett inlägg som vissa kan se som provocerande så skriker någon "troll" ! Vi är alla gäster på detta forum och vilka avdelningar som ska finnas, vilka ord man får använda och vilka ämnen som får diskuteras tycker jag är upp till forumets ägare och admin inte till upp till medlemmarnas godtycke. Tycker admin kan få avgöra vilka/ vem som är troll eller ej så kan vi slippa alla beskyllningar i trådarna.
Bettson
06-05-2008, 10:23
CITAT (Betty @ 06-05-2008, 11:16)  Antingen är jag trögtänkt, glömsk eller både och...*kliar mig i huvudet* men nu fattar jag inte vad du syftar på. Jag kan inte minnas att vi haft nån batalj här med XXX v/s Berith. Light me up!  Jag har också lite selektivt minne tyvärr
Vi har i princip haft massor med bataljer sedan forumet startades. o en del i det hela är när folk lägger fram tvärsäkra påståenden typ "forumtroll finns inte" och beter sig nästan föraktfullt mot medlemmar om varit med längre. (tiden i sig är ingen merit... men en del av oss har sett en del saker under åren)
Bettson
06-05-2008, 10:33
Det verkar som om senaste bataljtråden "Jag blir less" nu är borttagen.
Skönt att slippa se alla sjuka påståenden men lite synd om trådskaparen som faktiskt tog upp ett intressant ämne.
*Ulrica*
06-05-2008, 10:35
Intressant diskussion. Fast mycket av det ni skriver fattar jag inte, kanske för att jag oftast inte orkar bry mej när det börjar hetta till och drar mej ur (med vissa undantag). Vissa trådar undviker jag helt och hållet eftersom jag ser att de kommer att bli överhettade direkt. Jag engagerar mej heller inte i någon här på Odla som jag inte har träffat i verkligheten.
Väldigt tråkigt om någon har blivit lurad och känt sej bedragen av någon som har utgett sig för att vara någon annan. Obehagligt.
Jag tor att det finns många olika sorters "Internettroll" och att de har olika sätt att förstöra på, vissa mer "skickligt" än andra. Själv försöker jag vara så ärlig jag kan och ber om ursäkt ifall jag har skrivit något dumt i stridens hetta (ifall jag ångrar mej). Om det är någon som skulle vara ledsen på mej så skulle jag vilja att den PM´ade så att man kan reda upp det. Det skulle jag göra ifall jag hade känt mej förolämpad eller missförstådd av någon.
En sak som Ralf tidigare har påpekat och som jag håller med om är att det borde vara en fördröjningstid innan man kan posta inlägg. Då skulle vi kanske minska antalet drog-spam och undvika en del av incidenter som "Falun-Gong-försvararna" som jag misstänker scannade nätet efter diskussionstrådar om rörelsen för att sedan regga sig (med flera nick?) och hålla sina mot-tal. Det borde också kontrolleras oftare ifall det finns flera användare på samma IP-nummer och då skulle man få förklara sig (man kan ju vara sambos).
Så tycker jag iallafall...
*Ulrica*
06-05-2008, 10:44
CITAT (Markus_H @ 06-05-2008, 11:16)  Nä det kan man inte. Det är därför jag tycker det är tråkigt att vissa är så snabba med att utmåla andra som troll. man måste ha lite acceptans för andra människors stolligheter också. Att anklaga någon för att vara Internettroll rakt ut tycker jag inte heller man ska göra ifall det inte är helt övertydligt (tex. nyreggads första inlägg: Odla är skit!) Men jag har låg tolerans för nyreggade medlemmars konstiga inlägg, då blir jag helt klart på min vakt och funderar över syftet. Särskilt om det samtidigt förekommer en hetsig diskussion på Odla och den nyreggade kommenterar någon eller något som har med detta att göra. Jag har mycket större tolerans för stolligheter ifrån dem som varit reggade ett tag och/eller skriver här ganska ofta. Den största toleransen för udda åsikter har jag för dem som ofta skriver i trädgårds-avdelningen men mer sällan i allmänna.
CITAT (Bettson @ 06-05-2008, 11:15)  Lurad känner du dig när du byggt upp vänskapsband med en person och du kommer på efteråt att du investerat alldeles för mycket tid, energi empati och sympati på. Någon som hela tiden suttit och drivit med dig. Kanske just för att du försvarat en person som inte borde varit värd att försvara.
Lurad känner du dig säkert också när du märker att du avslöjat mer om dig själv för en bedragare som inte avslöjat något alls om sig själv. Skulle nog beskriva det som om någon du litat på norpat något i din plånbok fast det är känslor det handlar om. Det är så dags i utvecklingen man raderar saker i sin profil eller som en del gjort sluta att skriva i sitt eget namn och skaffar ett nick.
Eller att ett nick som ger sig ut för att vara man, börjar närflirta med någon kvinna i lämplig ålder men sedan vägrar att träffas. Det visar sig senare vara en kvinna som vill e ha lite kul på andra bekostnad. Säkert så spinns en hel del svartsjukehistorier i samma veva.
Listan kan göras lång på varför man känner sig bedragen Men just att knyta nära vänskapsbans som visar sig inte vara några band alls skulle nog göra dig också upprörd. Och till börja med vet du inte om att du spelar med i trollets spel, därför känner du dig bedragen.
Det förekommer också att folk tigger saker och pengar och spelar på andras goda välvilja Precis så är det. Vi var många som "gick på", så gott som alla de punkter som du räknar upp förra året. Och visst sätter det sina spår. Man får väldigt svårt att lita på folk i fortsättningen. Men!! Bara för att jag själv blivit lurad innebär det inte att jag har rätt att ta för givet att; bara för att jag tycker du skriver konstigt eller på nåt sätt provocerande, eller likt någon annan......så är du ett troll. För så är det naturligtvis inte. Det är lika smärtsamt att bli anklagad för att vara ett troll, om man inte är det, som det är att bli lurad av ett ..............Så jag vet inte jag, vem som har rätt att döma vem
CITAT (Gillan @ 06-05-2008, 13:04)  Precis så är det. Vi var många som "gick på", så gott som alla de punkter som du räknar upp förra året. Och visst sätter det sina spår. Man får väldigt svårt att lita på folk i fortsättningen. Men!! Bara för att jag själv blivit lurad innebär det inte att jag har rätt att ta för givet att; bara för att jag tycker du skriver konstigt eller på nåt sätt provocerande, eller likt någon annan......så är du ett troll. För så är det naturligtvis inte. Det är lika smärtsamt att bli anklagad för att vara ett troll, om man inte är det, som det är att bli lurad av ett ..............Så jag vet inte jag, vem som har rätt att döma vem  Jag var lite för snabb där och måste rätta mig själv. Det är tusan så mycket värre att bli lurad av ett troll än det är att bli anklagad för att vara ett. Är du anklagad och oskyldig, då vet du ju med dig att du är just oskyldig. Då borde det ju rinna av dig som vatten, men så enkelt är det inte. Det gör himla ont att bli anklagad för nåt man inte har en chans att försvara sig emot. Så ont gör det.... Men, när du blir lurad att tycka om/lida med/ respektera/etc.............då lämnar du samtidigt ut en del av dig själv som du alldeles försent upptäcker var helt onödigt. Du känner dig utnyttjad/lurad och till och med smutsig. Hur? Kunde nån lura mig så!!!! ......Jag som inte ens är lättlurad
Bettson
06-05-2008, 12:38
CITAT (Gillan @ 06-05-2008, 13:04)  Precis så är det. Vi var många som "gick på", så gott som alla de punkter som du räknar upp förra året. Och visst sätter det sina spår. Man får väldigt svårt att lita på folk i fortsättningen. Men!! Bara för att jag själv blivit lurad innebär det inte att jag har rätt att ta för givet att; bara för att jag tycker du skriver konstigt eller på nåt sätt provocerande, eller likt någon annan......så är du ett troll. För så är det naturligtvis inte. Det är lika smärtsamt att bli anklagad för att vara ett troll, om man inte är det, som det är att bli lurad av ett ..............Så jag vet inte jag, vem som har rätt att döma vem  Nej inte ska man döma i förtid. Men när man sett rullgardinen ett tag så är saker ibland ganska uppenbara. Då tycker jag inte det är fel att kalla dom vid sitt rätta namn när de börjar yra om att vi grillar barn i Irak. Herre min je, alltså Dom där nyreggade uppenbara typ första inlägg Odla är skit de avslöjar sig själv, dom ignorerar man bara. Men dom listiga typerna som först kör hela offermönstret och sedan drar igång gör det faktist inget att till slut säga som det är. Men att bara otrevlig mot en helt nybliven medlem håller jag helt med dig om att man inte skall vara. Ge folk en chans. Jag har som sagt själv varit trollanklagad trots att jag verkligen hatar allt vad dubbla identiteter är så jag vet att det känns illa. Tyvärr går det nog inte att undvika att ifall det regnar på prästen så stänker det på klockaren.
*Ulrica*
06-05-2008, 12:50
CITAT (Bettson @ 06-05-2008, 13:38)  Nej inte ska man döma i förtid. Men när man sett rullgardinen ett tag så är saker ibland ganska uppenbara. Då tycker jag inte det är fel att kalla dom vid sitt rätta namn när de börjar yra om att vi grillar barn i Irak. Herre min je, alltså Tydligen har jag missat något... Jag har nog gjort rätt i all inte ens läsa i vissa trådar på sistone...
Gossen Ruda
06-05-2008, 12:52
Beträffande Engla-tråden så togs den bort av Ingemar på min inrådan, eller egentligen tyckte jag att bara skulle låsas men han ansåg tydligen att den passerat gränsen för det tillåtna.
Troll ja. Vi har ju ett här som för det mesta håller sig lugn men ibland sätter igång att bråka. Vet inte hur många nick hon har haft, minst 7 är det säkert. Det är tråkigt när nyreggade medlemmar blir beskyllda för att vara troll men det är just en effekt av att det förekommer troll. Jag skulle tro att enda chansen att göra ett trollfritt forum är att alla var tvugna att avslöja sin identitet för web-mastern. Namn, adress och personnummer och hela köret. Det skulle kunna vara frivilligt men alla "säkra" medlemmar skulle få en markering.
CITAT (Aqvakul @ 06-05-2008, 10:37)  Instämmer med Gunilla! Tycker att det är alldeles för mkt snack om troll i tid och otid. Kommer någon med en lite udda åsikt, så ropas det genast om troll. Om man retar sig så kan man faktiskt låta bli att skriva. Kan bara instämma! Man behöver varken läsa eller bemöta om man inte vill. Däremot förundras jag över hur otroligt moraliska, rättrådiga och präktiga en del framställer sig själva. Jag kan faktiskt inte låta bli att dra på munnen åt de alla präktigaste och de mest politiskt korrekta. Gita
*Stintan*
06-05-2008, 12:58
Intressant detta. Jag håller med i mycket av det som skrivits men jag undrar en sak. Hur kan man känna sig så lurad av någon på ett forum? Ibland dyker det upp teorier om att någon medlem har dubbla identiteter och använder den ena för att utge sig vara någon annan. En som alltså kan prata med sig själv. Jag är kanske dum och naiv men hur sjutton kan man veta att det är så? Jag upplever det som att det är någon som börjar spekulera om det och så hakar en massa andra på. Men hur vet ni att det verkligen är så? Inte någon gång har jag sett annat än att det är rena spekulationer, inga bevis. Det jag menar är att med några få undantag så känner man ju bara forummedlemarna med ett Nick och skulle jag ha blivit lurad av någon jag aldrig träffat irl eller känner bättre så bryr jag mig faktiskt inte. Ingen här inne kan ju med bestämdhet veta om någon utger sig för att vara någon annan än den verkligen är.
Jag tycker att det vore bra om man bara fick ha ett nick och att det verkligen kunde kontrolleras på något sätt.
Den andra typen va "troll" som bara loggar in sej för att skriva ett knasigt inlägg för att ställa till oreda och sedan försvinner märker man ju ganska snart. Men jag är nog själv väldigt försiktig med att döma ut någon för snabbt.
CITAT (Bettson @ 06-05-2008, 11:15)  Lurad känner du dig när du byggt upp vänskapsband med en person och du kommer på efteråt att du investerat alldeles för mycket tid, energi empati och sympati på. Just här tänker jag helt annarlunda, inte sjutton bygger jag upp någon vänskapsrelation med en signatur på ett nätforum, inte bygger jag vänskapsrelationer med människor jag inte vet ett dyft om, det är ju inte alls säkert att det finns en trevlig person bakom ett väldigt trevligt och präktigt inlägg. Lika lite kan jag känna mig personligt påhoppad eller lutad av en nätforumsignatur. Enda gången jag tagit illa upp var faktiskt när en flitig skribent här la ut mitt riktiga namn( jag bytte till ett nick för ett par år sedan) fastän h*n är mycket väl medveten om att jag inte vill det. Gita
CITAT (Gita @ 06-05-2008, 14:09)  Just här tänker jag helt annarlunda, inte sjutton bygger jag upp någon vänskapsrelation med en signatur på ett nätforum, inte bygger jag vänskapsrelationer med människor jag inte vet ett dyft om, det är ju inte alls säkert att det finns en trevlig person bakom ett väldigt trevligt och präktigt inlägg. Lika lite kan jag känna mig personligt påhoppad eller lutad av en nätforumsignatur. Enda gången jag tagit illa upp var faktiskt när en flitig skribent här la ut mitt riktiga namn( jag bytte till ett nick för ett par år sedan) fastän h*n är mycket väl medveten om att jag inte vill det. Gita Sorry, blev nåt fel...........
*Stintan*
06-05-2008, 14:13
Visst bygger man väl någon sorts relation till andra på forumet. Man gör sina bedömningar utifrån vad och hur folk skriver. En del gillar man mer och en del mindre och en del är man ganska likgiltig inför. Ibland händer det att relationen utmynnar i vänskap irl. Det är i varje fall min erfarenhet och inget konstigt.
Man kan ju faktiskt missta sig på folk och det är ju trist men om det nu är så så blir jag mest förb....d på mej själv för att jag gick på det.
Gunilla T
06-05-2008, 14:21
Jag läser och begrundar det ni skriver..uppenbarligen finns det historier här som inte varit särskilt trevliga och där man inlett någon sorts relation utanför forumet och blivit lurad .. pengar kanske? Jag kan mycket väl förstå att man då känner sig lurad men det är väl inte annorlunda än i verkliga livet?
I verkliga livet när man möter en okänd person borde det vara ännu svårare att lita på någon, människor visar ju gärna upp sina bästa sidor i början.
Jag tycker att man här ganska väl lär känna människor vad gäller värderingar och liknande för här är man anonym och döljer inte lika mycket. Jag vill gärna vara personlig men inte privat men inser att ju längre jag är med här desto mer avslöjar jag mig själv..det gäller för alla. Dessutom har jag förstått att en del letar information och i dagens läge är vi inte särskilt anonyma.
Men om vi nu bortser från om man inleder relationer utanför forumet - hur kan man då bli lurad? Eller är det någon slags bedrift att avslöja troll och man får en stjärna i kanten? Att en människa som tidigare känt tillit till sin omgivning men efter att ha mött ett troll på nätet blir en misstänksam person innebär ju att trollet faktiskt lyckats påverka ända in i själen på den individen.
Skall ett troll verkligen få så mycket makt?
Jag kommer nog aldrig att känna mig lurad här av någon som kör med falska kort - det påverkar inte mitt liv ett enda dyft, däremot är jag nog försiktig att inleda något annat utanför forumet.
Sedan förstår jag att äldre medlemmar äger större trovärdighet - är det ingen som tror att jag som ny här är ett forumtroll? Jag kan ju vara ganska uppkäftig ibland - räcker inte det för att bli misstänkt?
Aqvakul
06-05-2008, 14:48
CITAT (Bettson @ 06-05-2008, 10:45)  ----Mönstret är nästan alltid detsamma. Trolle har inte bara olika nicks de skriver under helt olika personilgheter också.
Typiskt mönster om jag får säga så går till så här.
Först bygger trollet upp en sympatisk identitet som är omtyckt, empatikt och knyter kontakt med flera om inte på ett personligt plan så åtminstone på ett anonymt personligt plan.
Efter en tid reggar de en osympatisk identitet som provocerar gärna den egna sympatiska identiteten om den lyckats knyta tillräckligt starka bank på forat. Eller.... angriper den förstas vänner på forat.
Så fortsätter leken med kanske en tredje identiet som nu tillsammans med andra ärliga medlemmar börjar trollvarna, sprida misstänksamhet om vem den riktiga identiteten är som trollar osv.
Ju mera gräl desto bättre för trollet.
Att sluta svara och sluta skriva brukar ju funka bra om nu inte trollet fortsätter med flera identiteter och drar upp tråden på nytt. ELler om inte alla genomskådar fenomenet vilket inte alla gör.
Så det handlar inte om något oskyldigt käftande och provokationer.
Det är lögner, förtal, gå bakom ryggen, PM, svek och allt skit man kan tänka sig som den värsta dokusåpa. Trollens riktiga mål är alltid att få¨ett fora att kollapsa eller stänga.
Någonstans under vägen gör detta människor riktigt illa för att man inte lärt sig att ta detta för vad det är.--- Det här låter ju som någon avancerad fältplan för ett mindre krig. Är detta verkligen så vanligt? Vad har trollen att vinna? Är det typ som hackers, en slags inbördes tävlan? Hur hög status har det att sabba på Odla? Jag tror tyvärr att skräcken för troll ställer till mer än själva trollen. Hur kul är det att bli attackerad som nykomling? Sitter ett antal personer och väntar på att jag ska förvandlas från dr Jekyll till mr Hyde? Känns väldigt paranoiskt och otrevligt faktiskt!!
Klart man blir besviken om man blir lurad, vare sig det är IRL eller över nätet. Jag ser ingen skillnad egentligen. Det finns rätt många människor som är rätt ensamma. Ens nätvänner blir då "fikakompisar". Sen kanske man ger ut mer av sig själv i skriven form än talad? Vi ser inte varandra och då försvinner eventuella "skrankor" som kanske upplevs IRL, tex åldersskillnad.
herkules
06-05-2008, 15:11
CITAT (Aqvakul @ 06-05-2008, 15:48)  /..../ Är detta verkligen så vanligt? /..../ nä det är det inte, det är bara här inne folk blir beskyllda för att vara troll i tid och otid. iaf utav alla forum jag hänger på.
CITAT (Aqvakul @ 06-05-2008, 15:48)  Det här låter ju som någon avancerad fältplan för ett mindre krig. Är detta verkligen så vanligt? Vad har trollen att vinna? Är det typ som hackers, en slags inbördes tävlan? Hur hög status har det att sabba på Odla?
Jag tror tyvärr att skräcken för troll ställer till mer än själva trollen. Hur kul är det att bli attackerad som nykomling? Sitter ett antal personer och väntar på att jag ska förvandlas från dr Jekyll till mr Hyde? Känns väldigt paranoiskt och otrevligt faktiskt!! Vanligt är väl beror på vilken nivå du lägger ribban. Men det finns säkert folk som skrivit uppsatser om trolling. Detta är ett mkt debatterat ämne, givetvis främst i nätets hemland USA, därav namnet trolling. Men sen har du ju andra avarter som framgått här, med folk som byter nick och till och med svarar sig själva.
*Stintan*
06-05-2008, 15:36
CITAT (herkules @ 06-05-2008, 16:11)  nä det är det inte, det är bara här inne folk blir beskyllda för att vara troll i tid och otid. iaf utav alla forum jag hänger på. Nejdå detta förekommer på mer eller mindre på alla forum. Åtminstone har jag sett det på fler ställen.
CurlySue
06-05-2008, 15:50
jag förstår inte varför vi inte har mer aktiva moderatorer här på forumet. De kan enkelt se om ett "troll" har flera id, i och med att dessa "troll" skriver ifrån samma IP-nr. och de kan då enkelt varnas.... och lyssnar de inte så stänger man av dem. Det fungerar på andra forum. Och vi är säkert många här som kan dela på ansvaret att vara moderator.
Rapchic
06-05-2008, 15:59
CITAT (sarah68 @ 06-05-2008, 16:50)  jag förstår inte varför vi inte har mer aktiva moderatorer här på forumet. De kan enkelt se om ett "troll" har flera id, i och med att dessa "troll" skriver ifrån samma IP-nr. och de kan då enkelt varnas.... och lyssnar de inte så stänger man av dem. Det fungerar på andra forum. Och vi är säkert många här som kan dela på ansvaret att vara moderator. hur blir det om flera från samma familj är med på odla då?
CITAT (sarah68 @ 06-05-2008, 16:50)  . Och vi är säkert många här som kan dela på ansvaret att vara moderator. Det absolut säkraste sättet att förstöra ett forum är att välja ut medlemmar som moderatorer. Tycker att det fungerar perfekt som det är och att man skall ha så lite cencur som möjligt. Så länge inläggen håller sig inom lagens gränser så bör det självklart vara endast forumägarna som har rätt att stoppa skribenter/ta bort eller låsa trådar. Friheten att tycka och yttra sina tankar på sitt eget sätt skall vi verkligen värna om, sen får en och annan av de präktiga och självgoda tyckarna/ självutnämnda forumpoliserna tycka vad dom vill. Gita
Aqvakul
06-05-2008, 16:05
CITAT (sarah68 @ 06-05-2008, 16:50)  jag förstår inte varför vi inte har mer aktiva moderatorer här på forumet. De kan enkelt se om ett "troll" har flera id, i och med att dessa "troll" skriver ifrån samma IP-nr. och de kan då enkelt varnas.... och lyssnar de inte så stänger man av dem. Det fungerar på andra forum. Och vi är säkert många här som kan dela på ansvaret att vara moderator. Vi hade en "omröstning" om det i vintras, där en klar majoritet var emot. Dessutom verkar Göran och Ingemar inte heller intresserade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|