| |
|
  |
Aldrig i min trädgård!, Växter ni inte tycker om? |
|
|
|
|
08-05-2008, 10:08
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (Heda @ 08-05-2008, 07:06)  Det är intressant att se vilka starka känslor den här tråden plockar fram!! Tänk att man kan HATA en växt....konstigt egentligen, det måste vara något grundläggande mänskligt!? Kanske har det med kontrollbegäret att göra, vi som är kungar av evolutionen...  Varför tror du att det handlar om att HATA? Man kan väl tycka att vissa växter är mindre snygga så att man inte väljer att ha dem i sina rabatter utan att man för dens skull hatar dem?
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2008, 11:17
|
Medlem
Antal inlägg: 653
Medlem nr: 14 393

|
Anna i Åkarp: jag kan ju ta blid på den knotiga rhoddisen...så får vi väl se om jag lyckas ladda upp den Magdis: Det var ett citat, kan man säga...många här i tråden skriver att de HATAR den och den eller AVSKYR den och den...jag ogillar också vissa växter som jag också har skrivit längre upp...är bara roligt att se hur snabbt tråden "fylls upp" och hur upprörda folk "låter"! Var absolut inget illa menat, bara en reflexion.
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2008, 11:36
|
Medlem
Antal inlägg: 75
Medlem nr: 14 810

|
Blä för hyacinter!
--------------------
drömmer om lummighet zon1, Kalmar
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2008, 12:46
|

Medlem
Antal inlägg: 2 425
Medlem nr: 10 996

|
Är det bara jag som har jättesvårt för Gladiolus? det finns några sorter som är halvok men de flesta tycker jag är anskrämliga..
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2008, 16:00
|

Medlem
Antal inlägg: 377
Medlem nr: 4 810

|
Kul tråd det här.  Bevisar verkligen att smaken är som baken. Den ene skriver att den avskyr det som den andre älskar, och tvärt om. Jag skulle aldrig välja att plantera dom här: - Dahlior (aldrig i livet en blomma som jag måste gräva upp på hösten för att den ska överleva, dessutom hade jag dahlior på balkongen i vår gamla lägenhet ett år och dom fick så himla äckliga småkryp) - Tuija (har tre på tomten, vi ska gräva upp och kasta dom om vi inte kan skänka bort dom) - Julstjärnor (vilket inte hindrar att jag har en stor rackare som är 1,5 år gammal bara för att jag inte kunde med att kasta den när jag fick den) - Ensamma tagetesplantor - Röda vinbär, dom är inget att ha - Rosor - Lila rhodondendron (vi har tre rhododendron i trädgården och det ska bli väldigt spännande att se vad det är för färg) - Röda vinbär (tråkiga, blir ingen god sylt) - Bergenia skulle jag gräva upp och kasta som tujorna om vi hade haft några, usch och fy
Redigerat av Krokodilen: 08-05-2008, 16:10
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2008, 19:52
|

Medlem
Antal inlägg: 1 602
Medlem nr: 707

|
Kul att kasta sten i växthus med glasrutor
Tycka illa om en växt? Kan tycka att den luktar illa, inte passar, den har fel färg, blommar fel tid osv. Men alla är skapade att ha en funktion. Lite svårt att begripa alla gånger, precis som med mygg, knott, mördarsniglar, liljebaggar, sork och annat ont. Hata, avsky njae. Det är väl i så fall ett beteende eller egenskap man hatar, avskyr eller tycker illa om. Till exempel hejdlös frö eller rotspridning. Fult på marken sedan rosor och pioner fällt sina kronblad. Lövträdens alla löv på hösten. Och inte tusan krattar jag bort en gudagåva i grönområdesgödsel. Efter andra klippningen är löven och björkkvistar ytkompost. Handplockar bara förstrött bort löv kring spirande perenner. Maskarna tar hand om löven precis som i Nils Ferlins dikt (fast det var visst inte löv). Kan vi använda ordet ”hata” så kan vi också se till den lilla tillstymmelse av godhet som finns. Men man behöver inte vara hagalen eller älska för det. Gjorde alla människor så mot varandra fanns inte alla djävla bråk. Tyck om varandra och växterna. De man inte vill ha undviker men. Värre är det med kampen mot ogräsen. De är seglivade och kan göra en förtvivlad.
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2008, 20:04
|

Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834

|
Kloka rader du skrev Överbölingen,man kan inte hatar en växt,bara tycker mindre om än andra.Jag kan ändå inte ha alla växter på min ordinarie villatomt.Bara för att jag inte släpper in vissa växter i min trädgård hatar jag inte de.
--------------------
MVH Renate zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2008, 20:34
|
Medlem
Antal inlägg: 1 611
Medlem nr: 1 308

|
CITAT (Mollis @ 08-05-2008, 13:46)  Är det bara jag som har jättesvårt för Gladiolus? det finns några sorter som är halvok men de flesta tycker jag är anskrämliga..
--------------------
Zon 6
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2008, 20:39
|

Medlem
Antal inlägg: 54
Medlem nr: 7 500

|
Praktstensört! Frösår sig som en galning, t.om uppe på takhöjd i grannens stupbränna hade en börjat växa.
--------------------
Thomas
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2008, 22:03
|
Medlem
Antal inlägg: 10
Medlem nr: 10 780

|
Det här är ju jättekul Vi tycker verkligen olika! Jag älskar kejsarkronor! Kan förstå att man tycker dahlior är vulgära men jag kan ändå inte låta bli dem Rhododendron är det jag inte tycker om även om jag har förstått att det är "fel". Däremot övar jag just nu på att tycka om tagetes och bergenia... Antagligen kommer jag vara värsta förespråkaren om några år men just nu... nja
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2008, 22:40
|
Medlem
Antal inlägg: 418
Medlem nr: 2 351

|
Bergenia, jättedaggkåpa, lammöron och hosta kommer aldrig att få flytta in hos mig!
--------------------
zon3-4
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2008, 06:01
|
Medlem
Antal inlägg: 653
Medlem nr: 14 393

|
Håller med Överbölingen...alla växter har sin plats...tom kirskål! I rätt sammanhang är allt vackert! Förutom kanske ledsna växter som inte trivs och/eller har en massa ohyra...men det har ju sin funktion också! Som Ida säger i sommarvisan..."svalor och myggor som svalorna tar"... Själv gillar jag inte att kämpa mot kirskål i rabatterna...men de är så vackra när de blommar att jag i min förra trädgård satte massvis med Kirgislök i de Kirskålshav jag inte orkade bekämpa, underbart! Om jag däremot ska betala pengar för växter, så köper jag naturligtvis det jag tycker bäst om...
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2008, 06:24
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Fuchsia, fuchsia och fuchsia (så stelt och "konstgjort")
Tuja, dahlior och gladiolus är nästan lika illa.....
Men allt kan säkert glädja andra och passa bra i någon annans trädgård
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2008, 06:35
|

Medlem
Antal inlägg: 354
Medlem nr: 3 710

|
Jag blir bara nyfiken; vad är en vulgär växt för något? Många har skrivit det om t.ex. dahlia och någon skrev det om pion. Jag tycker stora färgglada blommor är fina. Precis som jag tycker små söta blommor är fina.
Jag är också förvånad att så många verkar avsky gula blommor. Är det en modegrej tror ni? Det finns ingen färg jag avskyr, jag tycker alla är vackra faktiskt. Älskar de söta små husarknapparna. Och tussilago, gullviva, smörblommor..... Små färglösa blommor som man knappt ser att de blommar tycker jag är tråkigast.
--------------------
Bor i lägenhet med balkong och har ett litet torp där det finns oändligt mycket att göra! Min trädgårdsblogg. Min bilddagbok!
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2008, 07:53
|

Medlem
Antal inlägg: 743
Medlem nr: 7 888

|
CITAT (Överbölingen @ 08-05-2008, 20:52)  Kul att kasta sten i växthus med glasrutor
Tycka illa om en växt? Kan tycka att den luktar illa, inte passar, den har fel färg, blommar fel tid osv. Men alla är skapade att ha en funktion. Lite svårt att begripa alla gånger, precis som med mygg, knott, mördarsniglar, liljebaggar, sork och annat ont. Hata, avsky njae. Det är väl i så fall ett beteende eller egenskap man hatar, avskyr eller tycker illa om. Till exempel hejdlös frö eller rotspridning. Fult på marken sedan rosor och pioner fällt sina kronblad. Lövträdens alla löv på hösten. Och inte tusan krattar jag bort en gudagåva i grönområdesgödsel. Efter andra klippningen är löven och björkkvistar ytkompost. Handplockar bara förstrött bort löv kring spirande perenner. Maskarna tar hand om löven precis som i Nils Ferlins dikt (fast det var visst inte löv). Kan vi använda ordet ”hata” så kan vi också se till den lilla tillstymmelse av godhet som finns. Men man behöver inte vara hagalen eller älska för det. Gjorde alla människor så mot varandra fanns inte alla djävla bråk. Tyck om varandra och växterna. De man inte vill ha undviker men. Värre är det med kampen mot ogräsen. De är seglivade och kan göra en förtvivlad. Klokt sagt - men jag håller inte med om allt. Visst kan man avsky utseendet på en växt? Om man tycker något är riktigt, riktigt fult, då måste man ju kunna avsky detta? Jag går inte runt och känner hat mot rhododendron som växt i sig, jag tycker bara den är så erbarmligt ful att det gör ont i sinnet.. Jag hatar Picasso, säger jag, och då menar jag inte att jag skulle ha mördat konstnären om han levde - däremot tycker jag hans tavlor är så fula och intetsägande att de aldrig skulle hamna på väggen hemma hos mig (som om jag hade råd med det?)
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2008, 07:53
|
Medlem
Antal inlägg: 408
Medlem nr: 9 317

|
Roligaste tråden på länge! Vissa saker som andra här hatar älskar jag! Pioner är minna favoriter och har precis planterat ner mängder av ärvda gladioler och dahlior! Men vad jag tycker riktigt illa om är: TUJOR! Tujor! Tujor! TUJOR! Tujor! Tujor! TUJOR! Tujor! Tujor! TUJOR! Tujor! Tujor! TUJOR! Tujor! Tujor! Jag förfasas över alla dessa häckar som är på modet av tuja drabant och smaragd (Det är så "Plantagen" ...  ) Jag har även svårt för kotenaster och de flesta barrträd. (Märks det att jag växte upp i ett hus byggt 1969...) Bambu och prydnadsgräs är jag inte förtjust i heller (inte i min trädgård men de funkar faktiskt hos svärmor.) mvh plexi
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2008, 08:14
|

Medlem
Antal inlägg: 1 546
Medlem nr: 14 192

|
Alla växter har egentligen sin charm. Vissa charmigare, andra inte. Hata är ett så starkt ord. Inget jag gärna använder. Men däremot växter som jag inte tycker är så charmigt eller som kan upplevas tråkiga och som inte kommer få plats i min trädgård är Ölandstok eller Norsk brudspirea. Gällande blommor så är jag inte vidare förtjust i stora blaffiga blommor med skrälla färger som penseer eller Gladiolus, men visst finns det undantag  Annars är det småblommiga saker som faller mig på smaken. fackelblomster, violer, olika nycklar osv. Men även näckrosor, småblommiga rhododendron, buddleja, magnolia samt gröna växter som ormbunkar, gräs och ngra barrträd.
Redigerat av Orkidétjuven: 09-05-2008, 08:15
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2008, 10:13
|

Medlem
Antal inlägg: 301
Medlem nr: 6 614

|
CITAT (Cassiopeia @ 09-05-2008, 07:35)  Jag är också förvånad att så många verkar avsky gula blommor. Är det en modegrej tror ni? Det finns ingen färg jag avskyr, jag tycker alla är vackra faktiskt. Älskar de söta små husarknapparna. Och tussilago, gullviva, smörblommor..... Jag gillar de gula blommorna, till och med gullris och speciellt gula rosor. Graham Thomas, Aicha, mmm. Här är lite om färger blått, gult och rött och deras historia(Hittat på nätet) ”Den blå färgen är bakgrunden - den symboliserar i en kristen västerländsk värld himlen och gudens boning men har under tidevarven även kommit att betyda kvalitet och laglydnad. Således är kungligheters blod ”blått” och konservatismens färg den blå. Den symboliserar även i modern tid i hög grad frihet, ärlighet, oskuld och trohet. [3] Den gula färgen har en tvetydig betydelse och som alla vet är allt som glimmar inte guld. Den gula färgen betyder både guldets och ädelhetens färg men även sveket och förräderiets natur. I den kristna ikonografin är Judas färg gul. I dagens sekulariserade värld har dock den mer positiva värdeklangen tagit över. Det finns även här äldre anor då man utanför den västerländska kultursfären i t e x Kina har gul som symbol för kejsaren och att det även under långa tider var förbjudet för andra än Kejsaren att använda den gula färgen.” ”Enligt grekisk mytologi skapades rosen av Adonis kärlek till Afrodite; vid sin död ska han ha förvandlats till en röd ros. Därför förknippas den röda rosen med erotisk kärlek. Afrodites son Eros gav en ros till förtrolighetens gud Harpokrates, varför den senare via Dionysoskulten, kom att uppfattas som en symbol för tystnadsplikt. I antikens Rom firade man rosen under festen Rosalia 11 maj. Den romerska aristokratin smyckade sig ofta med rosenkransar, och rosenblad ströddes ut på marken framför någon som ärades. Filosofen Konfucius (551-479 f.Kr.) berättar att den kinesiske kejsaren hade 600 böcker om rosor i sitt bibliotek. I Persiens Avesta var rosen en religiös symbol, och det finns flera bevis för att det funnits en rosenkult i mellersta Östern, Indien och Syrien. Kännetecknande för Persiens rosor var att de fanns gula sorter. Det är egentligen ett lån från islam att se gula rosor som den falska kärlekens symbol: enligt vissa legender förvandlade Allah en rosenkvist gul för att bevisa Muhammeds ena hustru Aïshas otro.”
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2008, 10:51
|

Medlem
Antal inlägg: 172
Medlem nr: 805

|
Växter som jag ogillar är Spirea (tog bort dom vid förra huset och vad fanns vid huset vi köpte för 2 år sen om inte spireor =) grävde upp dom så fort jag kunde. Ser risiga ut bara. Andra växter som jag ogillar är ölandstok, barrväxter.
/Susanne
--------------------
Irisfantast som odlar i zon 3
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2008, 11:12
|

Medlem
Antal inlägg: 88
Medlem nr: 14 576

|
CITAT (eugenia @ 09-05-2008, 11:13)  Jag gillar de gula blommorna, till och med gullris och speciellt gula rosor. Graham Thomas, Aicha, mmm. Tack för den lilla färgkulturhistoriken! Jag gillar också gult och är alldeles glad nu på våren när de gula buskarna blommar. Först forsythian och nu kerrian och ginsten. Jag har massor av gula och vita vårlökar, och den enda av de befintliga rosorna i trädgården som jag verkligen tycker är vacker är den knallgula. Gult är en glad, varm, solig, uppiggande och lustfylld färg för mig. Och så blir det så fint med olika nyanser av gult, creme och vitt ihop i rabatterna.
--------------------
Anna, med liten villaträdgård i Åkarp zon 1
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|