Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 3 4 5  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Aldrig i min trädgård!, Växter ni inte tycker om?
          Krokodilen
          Inlägg 09-05-2008, 12:42
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 377
          Medlem nr: 4 810

CITAT (Anna i Åkarp @ 09-05-2008, 12:12) *
          Tack för den lilla färgkulturhistoriken!

Jag gillar också gult och är alldeles glad nu på våren när de gula buskarna blommar. Först forsythian och nu kerrian och ginsten. Jag har massor av gula och vita vårlökar, och den enda av de befintliga rosorna i trädgården som jag verkligen tycker är vacker är den knallgula.

Gult är en glad, varm, solig, uppiggande och lustfylld färg för mig. Och så blir det så fint med olika nyanser av gult, creme och vitt ihop i rabatterna.

Tur att jag inte ogillar gult - nyköpta huset har häck av ölandstok på framsidan och kerriabuskar också.

Jag ogillar egentligen inte några färger på blommor. Bara fula färgkombinationer. Allt som växer är vackert (utom Tuja då förstås yaay.gif )

Citera
          embees
          Inlägg 09-05-2008, 12:49
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

CITAT (Cassiopeia @ 09-05-2008, 07:35) *
          Jag blir bara nyfiken; vad är en vulgär växt för något?
          Många har skrivit det om t.ex. dahlia och någon skrev det om pion.
          Jag tycker stora färgglada blommor är fina. Precis som jag tycker små söta blommor är fina.

Jag är också förvånad att så många verkar avsky gula blommor. Är det en modegrej tror ni?
          Det finns ingen färg jag avskyr, jag tycker alla är vackra faktiskt. Älskar de söta små husarknapparna. Och tussilago, gullviva, smörblommor.....
          Små färglösa blommor som man knappt ser att de blommar tycker jag är tråkigast.

Jag älskar gula blommor. De lyser som solen. blomma.gif Gillar oxå orangea blommor. Oftast väldigt snyggt med kompletterande färger som ligger mittemot i färgskalan.

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          Kajsa i Arvika
          Inlägg 09-05-2008, 16:40
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 2 351
          Medlem nr: 8 660

Visst finns det många fina vildblommor som e gula och de har jag inget emot, men nu snackar vi trädgårdsväxter och vad jag själv skulle vilja ha i en trädgård...

Kom just på att det visst finns en gul blomma jag gillar... giggle.gif Favoritrosen Ghislaine de Feligonde..

--------------------
          Före detta Morinablomman..

Citera
          Limeblossom
          Inlägg 09-05-2008, 19:55
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 586
          Medlem nr: 1 371

Ölandstok....aldrig någonsin. Och även om jag skulle ändra mig (gud förbjude) så skulle jag ändå inte plantera en för alla vet att jag avskyr dom.
          Dom är aldrig fina, inte ens när dom blommar...

Citera
          zaaritha
          Inlägg 09-05-2008, 21:11
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Gullris!
          Kämpat för att få bort det i flera år--alltid nå´n rotbit kvar........

Citera
          fluffis
          Inlägg 09-05-2008, 22:14
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 76
          Medlem nr: 15 224

Gult är fult, sa Pippi...
          Har jag tyckt i åratal jag med! Tills vi köpte ett underbart blått sommarhus nyligen...
          Här passar alla gula nyanser helt förträffligt med det blåa huset och all grönskan som tittat fram...
          Orange och liknande har också alltid varit hatfärg, men det går alldeles fantastiskt ihop i färgkombinationen nu!

Däremot kommer inget rosa, lila eller eller jul-rött innanför dessa tomtgränser... just nu...

Hatälskar alla lupiner jag försöker rensa bort (massor). Men ska försöka behålla en del.
          Hatälskar likaså ormbunkarna/åkerfräken? som så småningom kommer! Älskar deras grönska men hatar det bestående bruna på hösten, blir mycket rensande då.

Hatar rosor och rhododendron, röda och svart vinbär. Hatar allt som övergår i höstbrunt/höstgult på hösten när det sommargröna inte längre finns kvar... Dvs våra älskade björkar blir smått förhatliga på hösten...

Handlar om färg hos mig...

Citera
          hobbe 00
          Inlägg 09-05-2008, 22:21
          Länk hit: #87

Medlem
          Antal inlägg: 146
          Medlem nr: 14 344

Spireor, dalior och ölandstok är några ovälkommna växter i min trädgård. Fler finns men kan inte ta och rabbla upp en massa..
          Men rosor och roddisar hör till favoriterna..

Citera
          Kilmister
          Inlägg 09-05-2008, 23:36
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem nr: 8 732

CITAT (Karrolina @ 07-05-2008, 15:46) *
          Ja just det! Berberis. Tur att du kom på det annars hade jag gått och tänkt på det hela dagen. =)

Jag med. Fy för den lede vilket hemskt djäkla ris det är.

Citera
          Monaxe
          Inlägg 10-05-2008, 07:08
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

Tagetes, klarar bara inte av dom, inga färger eller varianter, har lite svårt för dagliljor oxå, har 2 stycken som jag brukar muttra åt, får se hur länge de får vara kvar.

Azalea i den där vanligaste gul-orange färgen, tycker inte den passar in någonstans med, en sån vill jag aldrig ha!

Är inte så glad i gult precis som många andra, men det är en svår färg som gärna tar all uppmärksamhet, det är nog därför (fast jag är väldigt glad över mitt guldregn som i år blommar mycket) rött och orange är oxå färger som liksom stjäl all uppmärksamhet från sina grannar.

Älskar blått, vitt, silver i trädgården, men det finns även rosa och lila färger som jag är väldigt förtjust i (och liiite gult då)

edit: såg just att jag har ju en gul kabbeleka i min avatar, så skriver jag att jag inte gillar gult...silar mygg och sväljer kameler! blush.gif

Redigerat av Monaxe: 10-05-2008, 07:10

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          Fia i Kalmar
          Inlägg 11-05-2008, 09:05
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem nr: 5 611

Jag har lite svårt för Rhododendron...
          De är jättefina när de blommar, men jag blir så ledsen när jag ser de slokiga bladen på vintern....

Citera

5 sidor V  « < 3 4 5
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 18:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon