|
|
  |
Här krossas kistan. |
|
|
|
08-05-2008, 10:01
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
CITAT (Gossen Ruda @ 08-05-2008, 10:51)  Det finns kurser där man kan tillverka sin egen kista. Kan verka lite märkligt men varför inte. Problemet blir väl förvaringen om man får ett långt liv. Hmm, var det inte nån i Moby dick som hade med sig en egen kista ombord? Äh, en glasskiva på så har man årets bästa samtalsämne som soffbord ;-)
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
08-05-2008, 10:21
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT CITAT (Ralf @ 08-05-2008, 10:28) * Ja varför köper man en dyr kista som lackas o målas, i långsamt växande ekträ som ruttnar långsamt. Jag fattar det inte.
För några år sen var det en snickare som byggde en kista själv åt sin bror. Det kanske skulle vara en grej i sorgeprocessen att göra det själv.
Ja eller som bara ska eldas upp ohmy.gif
Förr var det väl inte så ovanligt med hemmasnickrade kistor. Jag vet bara att det blev ett himla liv på vissa när det stod i tidningen att nu kan du köpa en billig spånskivekista för hälften av vad en i ek kostar. Det skulle bli en "ovärdig" fattigmansbegravning med sådana. Jag hänger inte upp mig så mycket på materialet och krusidullerna runt om kring och när den dagen kommer att jag själv ska begravas så lär jag bry mig ännu mindre... I stora delar av världen begravs människor enbart i en enkel tygsvepning eller i en enkel hemmasnickrad kista. Jag tycker nog det är värdigare att begrava någon enkelt men respektfullt än att begravningsbyråer kränger dyra kistor som sedan krossas med grävmaskin
--------------------
|
|
|
|
|
08-05-2008, 10:26
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem nr: 10 798

|
CITAT (Markus_H @ 08-05-2008, 11:21)  Jag vet bara att det blev ett himla liv på vissa när det stod i tidningen att nu kan du köpa en billig spånskivekista för hälften av vad en i ek kostar. Det skulle bli en "ovärdig" fattigmansbegravning med sådana. Jag hänger inte upp mig så mycket på materialet och krusidullerna runt om kring och när den dagen kommer att jag själv ska begravas så lär jag bry mig ännu mindre... I stora delar av världen begravs människor enbart i en enkel tygsvepning eller i en enkel hemmasnickrad kista. Jag tycker nog det är värdigare att begrava någon enkelt men respektfullt än att begravningsbyråer kränger dyra kistor som sedan krossas med grävmaskin  Kommer att tänka på kistorna de visade i programmet. Sidentyg och stoppning och kuddar och täcken osv... Okej om man har öppen kista på begravningen, då vill man ju kanske ha det så, men varför kosta på en kista som ska vara stängd hela tiden? Antagligen mest för att lura sörjande människor på en massa pengar... sen så funderar och funderar jag på det där med att krossa kistan, och jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska tycka i frågan...
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
08-05-2008, 10:30
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (Markus_H @ 08-05-2008, 11:21)  Jag vet bara att det blev ett himla liv på vissa när det stod i tidningen att nu kan du köpa en billig spånskivekista för hälften av vad en i ek kostar. Det skulle bli en "ovärdig" fattigmansbegravning med sådana. Jag hänger inte upp mig så mycket på materialet och krusidullerna runt om kring och när den dagen kommer att jag själv ska begravas så lär jag bry mig ännu mindre... I stora delar av världen begravs människor enbart i en enkel tygsvepning eller i en enkel hemmasnickrad kista. Jag tycker nog det är värdigare att begrava någon enkelt men respektfullt än att begravningsbyråer kränger dyra kistor som sedan krossas med grävmaskin  Jag ser nog hellre att mina barn får ärva pengarna istället för att lägga dem på en onödigt dyr begravning. Varför ska man ha en svindyr kista f ö? Sista chansen att skryta?
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
Netha
|
08-05-2008, 10:39
|
Gäster

|
Täcke och kudde finns även i de billigare kistorna. I alla är "stoppet" krollsprint, det fick jag höra och också såg, när vi gjorde i ordning våra föräldrar efter deras död.
|
|
|
|
|
08-05-2008, 10:56
|

Medlem
Antal inlägg: 1 595
Medlem nr: 5 429

|
CITAT (Markus_H @ 08-05-2008, 11:21)  Jag vet bara att det blev ett himla liv på vissa när det stod i tidningen att nu kan du köpa en billig spånskivekista för hälften av vad en i ek kostar. Det skulle bli en "ovärdig" fattigmansbegravning med sådana. Jag hänger inte upp mig så mycket på materialet och krusidullerna runt om kring och när den dagen kommer att jag själv ska begravas så lär jag bry mig ännu mindre... I stora delar av världen begravs människor enbart i en enkel tygsvepning eller i en enkel hemmasnickrad kista. Jag tycker nog det är värdigare att begrava någon enkelt men respektfullt än att begravningsbyråer kränger dyra kistor som sedan krossas med grävmaskin  Om man nu är så noga med att det ska se fint, kan man inte bar hyra en fin kista till begravnings cermonin, har för mig att det går? Jag tycker också att det räcker med en enkelspånskivekista när man sänker ner eller kremerar, eller bara tyg. När personen man älskar är död så hjälper inga fina kistor i världen för att man ska må bättre, därför tycker jag det är onödiga saker at lägga pengar på, då är det trevligar att lägga de pengarna på gravvården istället, om man nu vill lägga pengar på nått. Men det ursäktar ju inte att de betedde sig på det sätt på kyrkogården, fy på dem.
Redigerat av Anic: 08-05-2008, 10:57
|
|
|
|
|
08-05-2008, 11:01
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
Men vad gjorde dom på kyrokgården för fel?? kistan brkar ju ihop för eller senare av naturen o jordtryck Gjorde jag fel som kastade skallar o ben hit o dit när jag grävde på kyrkogården?
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
08-05-2008, 11:06
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (Ralf @ 08-05-2008, 12:01)  Men vad gjorde dom på kyrokgården för fel?? kistan brkar ju ihop för eller senare av naturen o jordtryck Gjorde jag fel som kastade skallar o ben hit o dit när jag grävde på kyrkogården? Felet de gjorde var att de medvetet hade sönder kistan innan de la på jord öht. Det är olagligt att medvetet ta sönder kistan.
Redigerat av Betty: 08-05-2008, 11:06
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
Netha
|
08-05-2008, 11:06
|
Gäster

|
CITAT (Ralf @ 08-05-2008, 12:01)  Men vad gjorde dom på kyrokgården för fel?? kistan brkar ju ihop för eller senare av naturen o jordtryck Gjorde jag fel som kastade skallar o ben hit o dit när jag grävde på kyrkogården? Ja det tror jag att du gjorde. Har för mig att sådant materiel ... jorden med benrester ska hanteras på ett visst sätt och inte får föras utanför begravningsplatsen.
|
|
|
|
|
08-05-2008, 11:14
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
CITAT (Netha @ 08-05-2008, 12:06)  Ja det tror jag att du gjorde. Har för mig att sådant materiel ... jorden med benrester ska hanteras på ett visst sätt och inte får föras utanför begravningsplatsen. jag frågade prällen vad vi skulle göra me dem, fick ignet särskilt svar. Den enda jag såg till var att vi lade dom en bit ner under marken så djur inte skulle komma åt dem. När den första arbetaren hitta en skalle blev han lite skraj, men efter ett par dagar så brydde sig ingen av oss.
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
Netha
|
08-05-2008, 11:26
|
Gäster

|
CITAT (Ralf @ 08-05-2008, 12:14)  jag frågade prällen vad vi skulle göra me dem, fick ignet särskilt svar. Den enda jag såg till var att vi lade dom en bit ner under marken så djur inte skulle komma åt dem. När den första arbetaren hitta en skalle blev han lite skraj, men efter ett par dagar så brydde sig ingen av oss. Nu är jag ju inte säker på om det är olovligt men jag minns att man någonstans i Luleå stift hade hittat benrester tillsammans med jord slängda utanför kyrkogården och det var något som inte fick förekomma. Man såg ju i går att det inte är så noga med vare sig det ena eller andra inom kyrkan. En kyrkoherde som sitter och ljuger så det visslar om det. Usch!:thumbdown:
|
|
|
|
|
08-05-2008, 20:40
|

Medlem
Antal inlägg: 2 882
Medlem nr: 13 081

|
Visst var det någon som begravde sin bror i en garderob? Har ett alldeles bestämt minne av ett rabaldret som uppstod... Tycker att det var en utmärkt ide, kistor är alldeles för dyra. Frystorkning verkar väldigt sympatiskt...men svårt att ordna i Sverige? Fanns inte att tillgå när min pappa begravdes för några år sen.
--------------------
------------------------- Södra Norrlands kust- och inland. Zon 4
|
|
|
|
|
08-05-2008, 21:20
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
CITAT (NIKEN @ 08-05-2008, 21:40)  Frystorkning verkar väldigt sympatiskt...men svårt att ordna i Sverige? Fanns inte att tillgå när min pappa begravdes för några år sen. Jag vet inte om det är "tillgängligt" än (men Promessa är ett svenskt företag tror jag, och har väl funnits ett tag - något lever de på)
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
08-05-2008, 21:28
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem nr: 10 798

|
CITAT (Ralf @ 08-05-2008, 12:01)  Men vad gjorde dom på kyrokgården för fel?? kistan brkar ju ihop för eller senare av naturen o jordtryck Gjorde jag fel som kastade skallar o ben hit o dit när jag grävde på kyrkogården? Det är ungefär så jag tänker åxå. Tycker då nästan det är värre att graven grävs upp efter 30 år (oftast) och får en ny "hyresgäst" eftersom man bara köper gravplats för 30 år i taget. Och jag kan tänka mig att det är av den anledningen all jord ska tillbaks i graven (om nu de rykten jag hört stämmer) just för att inte benresterna ska hamna nån annanstans. Har åxå hört om nån kyrkogård där ph-värdet i jorden gjorde att kropparna bevarades väldigt väl, och inte alltid förmultnade innan graven grävdes upp igen. På såna ställen kan jag dessutom förstå om man vill påskynda processen. Visst tycker jag det känns otäckt att man trycker sönder kistorna, framförallt innan man ens lagt på jord, men jag kan även se att det kan finnas flera praktiska skäl att göra det...
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
08-05-2008, 21:40
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Nyttigast vore kanske att köra kadavret direkt från sjukhus, med sopbil, till kommunens fjärrvärmeanläggning, MEN, det gör vi såklart inte - därför att vi generellt sett vill visa en död kropp respekt på annat sätt. Nedgrävningen är en del av begravningen, och bör försigå med värdighet efter de efterlevandes önskan. Jag skulle föredra att mina nära och kära skyfflas över för hand (med spade/skyffel), inte bulldozras över. Vad som sen händer med marken 30 år senare är mindre viktigt för mig.
Redigerat av Pirum: 08-05-2008, 21:41
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
Netha
|
08-05-2008, 21:50
|
Gäster

|
Nej jag kan inte förstå hur någon kan slå sönder kistan men grävskopa.. slå så att inte bara locket går sönder, utan också sidorna faller sönder. Den döda får smäll i ansiktet av skopan. Det är sååå fruktansvärt hemskt, förkastligt och olagligt att göra så. Kom att tänka på alla oss som mist fyrbenta familjemedlemmar ... hur ställer vi oss till att de skulle "stampas" ( få en käftsmäll) med grävskopans tyngd?
|
|
|
|
|
08-05-2008, 22:55
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Jag ser ingen anledning att behandla en avliden älskad person vanvördigt för att det skulle vara praktiskt. Så gör man helt enkelt bara inte.
Om någon gjorde så med graven till någon av mina släktingar skulle jag bli väldigt ledsen och upprörd.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
08-05-2008, 23:29
|

Medlem
Antal inlägg: 3 326
Medlem nr: 12 962

|
Kremering är väl alternativ som man kan välja, speciellt om man vill få ordning på jorden så fort som möjligt igen, tar minimalt med plats, inget obehag att gräva upp för att lägga dit senare avlidna. Vet att det är stor skillnad beroende på var i landet man bor om man föredrar kremering eller jordbegravning. Tror att det är betydligt vanligare i storstadsregionerna med kremering än på landsbygden.
Föredrar själv tanken på kremering av många olika skäl.
Men det finns inget försvar för de kyrkogårdsarbetare som hanterar avlidna på det sätt som har beskrivits, det är helt enkelt respektlöst.
--------------------
Monaxe zon 2 på västkusten
|
|
|
|
|
09-05-2008, 05:52
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Jag blir förvånad över att några tror att det var kistans värde i pengar som gjorde att vi andra (iaf jag!) blev chockade och förbannade över att kistan slogs sönder med grävskopan.
Och varför tror ni att man bara har gravrätten i 30 år?
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|