|
|
  |
Här krossas kistan. |
|
|
|
09-05-2008, 06:04
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
CITAT (Berith @ 09-05-2008, 06:52)  Jag blir förvånad över att några tror att det var kistans värde i pengar som gjorde att vi andra (iaf jag!) blev chockade och förbannade över att kistan slogs sönder med grävskopan.
Och varför tror ni att man bara har gravrätten i 30 år? Jag reagerade också på det Berith, men det var nog bara ett sidospår. Varför man bara har gravrätten i 30 år beror förmodligen på platsbrist antar jag
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
09-05-2008, 06:06
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Berith @ 09-05-2008, 06:52)  Jag blir förvånad över att några tror att det var kistans värde i pengar som gjorde att vi andra (iaf jag!) blev chockade och förbannade över att kistan slogs sönder med grävskopan.
Och varför tror ni att man bara har gravrätten i 30 år? Självfallet handlar det inte om pengar, utan om värdighet och respekt!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
09-05-2008, 06:27
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (Gillan @ 09-05-2008, 07:04)  Jag reagerade också på det Berith, men det var nog bara ett sidospår. Varför man bara har gravrätten i 30 år beror förmodligen på platsbrist antar jag  Ja man kan ju hoppas att det bara var ett sidospår. Kollade upp hur många år vi har här där jag har olika gravrätter och det är 25 år. Men det innebär såklart inte (vet inte om jag missuppfattade Tosan tidigare eller om hon missuppfattat) att graven grävs upp och byter ägare efter dom 25 åren. Så här står det på mina gravrätter: "Gravrätt Kist-, urn- och askgravar upplåtes med en gavrättstid på tjugofem år. Sker en ny gravsättning i graven under tiden förlängs gravrättstiden automatiskt med tjugofem år från den senaste gravsättningen. En gravrätt kan överlåtas och den kan även lämnas tillbaka innan gravrättstiden gått ut. Gravrättsinnehavaren får bestämma vem som ska gravsättas i graven, om det ska finnas en plantering och ansvarar också för att gravplatsen hålls i ordnat och värdigt skick." Ett litet sidospår till....
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
09-05-2008, 06:46
|

Medlem

|
CITAT (Berith @ 09-05-2008, 07:27)  Ja man kan ju hoppas att det bara var ett sidospår.
Kollade upp hur många år vi har här där jag har olika gravrätter och det är 25 år. Men det innebär såklart inte (vet inte om jag missuppfattade Tosan tidigare eller om hon missuppfattat) att graven grävs upp och byter ägare efter dom 25 åren. Så här står det på mina gravrätter:
"Gravrätt Kist-, urn- och askgravar upplåtes med en gavrättstid på tjugofem år. Sker en ny gravsättning i graven under tiden förlängs gravrättstiden automatiskt med tjugofem år från den senaste gravsättningen. En gravrätt kan överlåtas och den kan även lämnas tillbaka innan gravrättstiden gått ut. Gravrättsinnehavaren får bestämma vem som ska gravsättas i graven, om det ska finnas en plantering och ansvarar också för att gravplatsen hålls i ordnat och värdigt skick."
Ett litet sidospår till.... Jag tror inte heller att man byter ägare på det sättet att man gräver upp den gamla kroppen och slänger den nån annan stans. Kanske är det så att det kommer en ny ovanpå mig i stället? Skulle vara intressant att veta hur det ligger till. sidospår ja.......
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
09-05-2008, 07:10
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
Undrar hur det kommer att se ut på kyrkogård (eller under rättare sagt) om ca 30 år med alla vällackade kistor i fina träslag. Och vad skaman göra med kistor o kroppar då som inte här helt förstörda?
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
09-05-2008, 07:14
|

Medlem

|
CITAT (Gillan @ 09-05-2008, 07:46)  Jag tror inte heller att man byter ägare på det sättet att man gräver upp den gamla kroppen och slänger den nån annan stans. Kanske är det så att det kommer en ny ovanpå mig i stället? Skulle vara intressant att veta hur det ligger till.
sidospår ja....... Fortsätter lite åt sidan, även om det berör ursprungsämnet. Fler uppgifter från gravrätten: "Kistgrav En kistgrav har normalt plats för två kistor och det finns också möjlighet att sätta ner urnor i graven...." Vet inte hur dom gör om det skulle bli aktuellt med en ny kista på de redan två som finns sen tidigare. Dom ursprungliga två ligger nog bredvid varandra, kanske att man lägger nästa ovanpå? Allting sjunker ju samman med tiden. Om man inte gör som männen i programmet - smäller till och trycker ihop utan att bry sej det minsta. Min ena gravrätt är från 1983 och det blir ju 25 år i år, ska bli intressant att se vad som händer då. Antar att jag får en förfrågan om jag fortfarande vill ha gravrätten på den?
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
09-05-2008, 07:25
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Och varför tror ni att man bara har gravrätten i 30 år? Jag har tagit upp det med kostnader så jag känner att det kanske var riktat mot mig bland annat? Självklart är det inte bara pengarna som upprör mig. Men jag ville ta upp den aspekten som en av de anledningar till att jag tyckte det var upprörande att läsa om hur det gick till å vissa kyrkogårdar. jag vet av egen erfarenhet att många dödsbon har det väldigt knapert (fattigpensionärer, luffare, hemlösa och socialt utsatta dör ju med och ska begravas precis som alla andra). Jag vet att det är svårt att få det gå ihop med begravningar och att många gör uppoffringar för att ge ett värdigt slut. Begravningsbyråerna har ju anklagats för kartellverksamhet dessutom de är ju nästan lika dyra vart man än går. Så jag tycker det är ett slag i ansiktet på de som har våndats över att få begravningen att gå ihop. Sen det andra, gräver jag upp en grav, slår sönder kistan och trampar på liket då kallas det brott mot griftefriden och likskändning! Men när en vaktmästare klämmer till kistan med en grävskopa då är det för att underlätta arbetet  Det tycker jag är ett hyckleri men det hade andra redan påpekat tyckte jag. Men givetvis håller jag med om att det är en ovärdig hantering.
--------------------
|
|
|
|
|
09-05-2008, 07:27
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Jag har också en gravrätt och har fått uppgift om att det där finns plats för två kistor och 6 urnor. När den kvoten är fylld så får det helt enkelt bli en ny grav. Det går alltså inte att få dit en kista eller urna till.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
09-05-2008, 07:31
|

Medlem

|
CITAT (Ralf @ 09-05-2008, 08:10)  Undrar hur det kommer att se ut på kyrkogård (eller under rättare sagt) om ca 30 år med alla vällackade kistor i fina träslag. Och vad skaman göra med kistor o kroppar då som inte här helt förstörda? Men då ligger ju problemet på ett annat plan. Att kistorna är för välgjorda helt enkelt. För förmultna, det ska vi ju alla göra, men, inte med sån hjälp som de nyss avlidna fick i filmen.
--------------------
|
|
|
|
|
09-05-2008, 07:40
|

Medlem

|
Neej Markus det var inte riktat (bara  ) till dej, det var andra här som också pratade om kistans värde i pengar. Skulle tro att det har med tid också att göra hur ofta man lägger ner nya kistor. Kanske att gränsen på 25/30 år räknas på hur lång tid det tar innan kistorna är förmultnade helt? Ska nog ta en tur till kyrkogårdsförvaltningen nästa vecka för att kolla upp det där lite mer.
--------------------
|
|
|
|
Netha
|
09-05-2008, 08:03
|
Gäster

|
Läs ... Begravningslag Läs ... Etiska aspekter vid gravsättning ... citat från sidan ... "Vad säger begravningslagen? Begravningar regleras juridiskt i begravningslagen. I lagen står det: ”En begravningsplats ska hållas i ordnat och värdigt skick och den helgd som tillkommer de dödas vilorum ska alltid iakttas” (2 kap 12 §). Det står också: ”Graven får inte öppnas på ett sådant sätt att stoft eller aska skadas”(2 kap 13 §) och ”Upplåtaren får vägra gravsättning inom gravplatsen om gravsättningen står i strid med pietetens krav” (7 kap 24§). Värdigt och fint Med stoft menas kroppens mjukdelar. De får inte komma till skada vid en gravsättning. En urna får inte heller skadas. Först efter tjugofem år, om den avlidnes kropp förmultnat, får graven grävas igenom. Att gräva igenom ben är inte ett brott mot gravfriden. Citatet från det sjunde kapitlet innebär att gravsättningen ska ske på ett värdigt och fint sätt. Sättningar i graven kan uppstå efter en tid då jorden och kistan satt sig. Det kan då åtgärdas genom att mer jord fylls på." Slut citat Förr i tiden kunde fler än 2 begravas i samma grav. Gravrätt kan förlängas ... vi har kvar där syskon födda före mig ligger begravda... jag är 60 +
|
|
|
|
|
09-05-2008, 08:08
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
Det går fortfarande att begrava fler än två i samma grav. Min morbror dog på 60-talet, på 80-talet lades morfar bredvid honom och på 90-talet lades mormor där. Fast jag vet ju inte, de kanske tog upp/plattade till morbror Kurt då. Usch så morbid jag låter.
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
Netha
|
09-05-2008, 08:18
|
Gäster

|
CITAT (Whiskuchi @ 09-05-2008, 09:08)  Det går fortfarande att begrava fler än två i samma grav. Min morbror dog på 60-talet, på 80-talet lades morfar bredvid honom och på 90-talet lades mormor där. Fast jag vet ju inte, de kanske tog upp/plattade till morbror Kurt då. Usch så morbid jag låter. Förlåt  ... men jag skrattar så tårarna rinner
|
|
|
|
|
09-05-2008, 08:27
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
CITAT (Netha @ 09-05-2008, 09:03)  Det står också: Värdigt och fint Med stoft menas kroppens mjukdelar. De får inte komma till skada vid en gravsättning. En urna får inte heller skadas. Först efter tjugofem år, om den avlidnes kropp förmultnat, får graven grävas igenom. Slut citat "kroppens mjukdear får ej komma til skada...." då e det ju ok att pressa ihop kistan! Eller räknas kistan som "urna" CITAT (Netha @ 09-05-2008, 09:03)  Det står också: Att gräva igenom ben är inte ett brott mot gravfriden. Slut citat skönt, då gjorde vi ignet fel när vi planerade ut kyrkogården!
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
09-05-2008, 08:38
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
Nä inte är det kistans värde. Tänker själv ta enlkast möjliga. Men jag vill inte bli krossad av någon nedrans grävskopa.
Behandlar man den avlidne så illa och det skulle vara OK så behöver man inte ha någon värdig begravningsakt heller, inga blommor och inte behöver någon gravplats skötas heller så då kan man väl dra ner på kyrkvaktmästarnas arbetstid.
Tillvägagångssättet som visas tyder på att man behandlar den avlidne som vilka sopor som helst.
Jag grät när jag såg programmet och undrade hur det gick till när mina egna föräldrar kom i graven efter att vi gått hem.
En sak är säker Jag tror att det kommer en ny sed i Sverige i samband med begravningar.
Förutom bisättning och begravningsakt så kommer nog anhäriga att även vilja närvara när graven återfylls.
|
|
|
|
|
09-05-2008, 08:48
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
CITAT (Lady Hamilton @ 08-05-2008, 11:43)  Vad jag har svårt att förstå är varför? man krossar kistan direkt. Vill/kan inte 'köpa' argumentet av att det blir mindre efterarbete för vaktmästarna. Jag tycker att det är ovärdigt att man direkt när kistan skall ner i jorden krossar den så att kroppen blir demolerad. Är det verkligen nödvändigt och mår de som gör det psyksiskt bra av att ha sådan arbets uppgifter? Jag själv arbetar ju nästan daglig dax med att hantera avlidna och vet hur viktigt ett värdigt omhänder tagande är både för anhöriga och mig själv som personal. Men för de som inte har 'varit med' är det kanske svårare att förstå just den biten. Jag har sett en kyrkogårdsarbetare som hade med sig utrustning för detta och förmodligen använde det när han vattnade BLommorna på den andra gravarna. Men jag begrep inte då vad det var till för.
|
|
|
|
|
09-05-2008, 08:49
|

Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363

|
CITAT (Whiskuchi @ 09-05-2008, 09:08)  Det går fortfarande att begrava fler än två i samma grav. Min morbror dog på 60-talet, på 80-talet lades morfar bredvid honom och på 90-talet lades mormor där. Fast jag vet ju inte, de kanske tog upp/plattade till morbror Kurt då. Usch så morbid jag låter. Näe de behövde nog inte göra det med morbror Kurt..  ..eftersom han då säkerligen redan var platt...  .....det hade ju gått ca 30 år när din mormor skulle beredas plats
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album

|
|
|
|
|
09-05-2008, 10:37
|
Medlem
Antal inlägg: 556
Medlem nr: 7 452

|
En kommentar angående sidospåret dyra/billiga kistor: Hur värdig och tröstande en begravning är (den är ju i praktiken till för de efterlevande och att hjälpa dem i deras sorgearbete) beror knappelunda på kistans utformning (enligt mej) För att få det vackert under begravningsakten/begravningsgudstjänsten finns kisttäcken att låna hos församlingen (bör i alla fall finnas tror dock att det SKALL finnas att tillgå överallt), så en träspånekista kan fungera precis lika bra som dessa snickerikonstverk. Något som kan vara intressant i sammanhanget är att det är/har varit motstånd mot de billiga kistorna främst hos de stora begravningsantreprenörskjedjorna (hm.. finns mer än en ???) De säljer sannoligt hellre sina egna dyrare dito.
Naturligtvis ska ingen kista krossar i förtid! När jag för många år sedan jobbade på en kyrkogård var det rutin att fylla på jord och så nytt på äldre gravar när kistan gett vika. En självklar rutin. Inte heller såg jag några som helst oegentligheter - något som jag hoppas inte har dykt upp sedan dess heller! att snabba på processen diskuterades inte ens under personalens mer makabra samtal, vilket säger en hel del om hur otänkbart det var. (ursäkta, men det är lätt att få lite vriden humor när man jobbar på en kyrkogård - någon som verkligen inte har med hur arbetet utförs att göra)
|
|
|
|
|
09-05-2008, 15:29
|

Medlem
Antal inlägg: 2 351
Medlem nr: 8 660

|
Fy så hemskt! Blev sittandes och bara stirrade.. fattade först inte vad de pratade om och försökte fatta VARFÖR de gjorde det? Att påskynda förruttnelse och att gräset växer snabbare... ?!
Har försökt tota ihop ett vettigt inlägg men vet inte förbaske mej inte hur jag ska formulera mej! E besviken på hur människor kan behandla andra människor! För man e väl fortfarande människa även fast man e död?
När jag tvättar en död kropp visar jag den samma respekt jag skulle ha visat en levande människa och det trodde jag i min enfald var en självklarhet för alla som har något med döden att göra. Att man efter döden behandlas som en förpackning som ska vikas ihop så mycket som möjligt av utrymmesskäl gör ont i själen. Tänk om det vore din son eller din dotter i graven? Hur skulle det kännas att veta att locket på kistan trycks sönder av en grävskopa?
Om man väljer att bli begravd i en dyr kista, IKEA garderob eller bränns och urnsätts e mej totalt likgiltigt.. det e upp till var och en att bestämma. Oavsett bör kroppen och vilrummet bevaras intakt så gott det bara går.
--------------------
Före detta Morinablomman..
|
|
|
|
|
09-05-2008, 16:22
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Kajsa i Arvika @ 09-05-2008, 16:29)  Fy så hemskt! Blev sittandes och bara stirrade.. fattade först inte vad de pratade om och försökte fatta VARFÖR de gjorde det? Att påskynda förruttnelse och att gräset växer snabbare... ?!
Har försökt tota ihop ett vettigt inlägg men vet inte förbaske mej inte hur jag ska formulera mej! E besviken på hur människor kan behandla andra människor! För man e väl fortfarande människa även fast man e död?
När jag tvättar en död kropp visar jag den samma respekt jag skulle ha visat en levande människa och det trodde jag i min enfald var en självklarhet för alla som har något med döden att göra. Att man efter döden behandlas som en förpackning som ska vikas ihop så mycket som möjligt av utrymmesskäl gör ont i själen. Tänk om det vore din son eller din dotter i graven? Hur skulle det kännas att veta att locket på kistan trycks sönder av en grävskopa?
Om man väljer att bli begravd i en dyr kista, IKEA garderob eller bränns och urnsätts e mej totalt likgiltigt.. det e upp till var och en att bestämma. Oavsett bör kroppen och vilrummet bevaras intakt så gott det bara går. Nu har jag sett programmet på webben och jag sääger som du. Jag får det inte att gå ihop??? Vadå gräset växer snabbare? Är det hela världen om det inte är tätt med gräs på en ny grav med en gång, det växer väl ingen gräs när man begraver någon på höst/ vinter ändå! Jag har sett på kyrkogården att det ligger högar över de nya gravarna, då vet man iaf att de inte har demolerat kista och lik och allt. Jag tror detta är något som vissa vaktmästare har fått på hjärnan att det är för jobbigt att jämna ut den högen sen om inte allt sjunker ned eller det är för jobbigt att fylla upp om det blir för djupt och kratta ned jord i gräset så det blir jämt. Pressar man ihop allt med en gång så slipper de kolla upp att det ser snyggt ut ett halvår/ år senare.
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|