CITAT (Markus_H @ 09-05-2008, 17:22)

Nu har jag sett programmet på webben och jag sääger som du. Jag får det inte att gå ihop??? Vadå gräset växer snabbare? Är det hela världen om det inte är tätt med gräs på en ny grav med en gång, det växer väl ingen gräs när man begraver någon på höst/ vinter ändå! Jag har sett på kyrkogården att det ligger högar över de nya gravarna, då vet man iaf att de inte har demolerat kista och lik och allt.
Jag tror detta är något som vissa vaktmästare har fått på hjärnan att det är för jobbigt att jämna ut den högen sen om inte allt sjunker ned eller det är för jobbigt att fylla upp om det blir för djupt och kratta ned jord i gräset så det blir jämt. Pressar man ihop allt med en gång så slipper de kolla upp att det ser snyggt ut ett halvår/ år senare.
Om jag förstår dej rätt så hade du inte sett programmet när du skrev inläggen om kistans värde osv...? Helt ok, då förstår jag mycket bättre ditt resonemang då.

Var inne till kyrkogårdsförvaltningen idag och frågade hur det funkade med gravrättens förlängande. Som jag sa förut så har vi 25 år här, och det förnyas automatiskt. Man behöver inte anmäla intresse igen, och det kostar heller ingenting. Jag glömde däremot att fråga hur man lägger tredje person om det är tätt mellan dödsåren.

Tänkte på det där att dom hade så stor grävmaskin i programmet. På min släktkyrkogård har dom bara en liten pyttig smidig grävmaskin, likaså på min mans släktkyrkogård. Förhoppningsvis förekommer inte några kistkrossningar på dom två, och jag hoppas verkligen att det inte förekommer några "vattensprängningar" heller.