CITAT (getwet @ 08-05-2008, 21:00)

I tättbebyggda områden är detta ett problem med "jägare". Alla tycker vi att våra fyrfota vänner är gulliga, näpna och hur mysiga som helst. Och visst är det trevligt när dom kommer hem med ett o annat byte......
Men.....vad är det som sker egentligen. Vi har tillfört ett extremt duktigt rovdjur till området. Jag kan dra ett exempel ur min egen vardag, vi bor i ett område med 22 hushåll. Detta område inhyser ca 14 katter som vistas utomhus. En duktig "jägare" tar ca 50 fåglar per år.....Det är inte mycket fågelkvitter kvar här hemma numera!
Tyvärr skaffar sig många familjer katter utan att veta om eller ha kunskaper av följderna deras älsklingar orsakar i närmiljön. Om räven däremot skulle ta deras älskling ska den naturligtvis skjutas.....
Ägare till innekatt, och så får det bli så länge jag tycker om djur.
Jaha, jag vill nog inte hålla med om att många katter per automatik ger färre fåglar, däremot färre möss och sorkar. (Har man katter som kan gå ut så får man nog räkna med att en och annan fågel stryker med.)
Sen bestämmer nog också bebyggelsen en hel del. T ex om det är väldigt tätt mellan husen med då mindre växtlighet. Om området är nybyggt osv.
Jag bor själv i en väldigt kattät kommun och har tre kastrerade honkatter som kan gå ut och in som det passar dem (kattlucka). Trots det så har vi oerhört många fåglar.
Jag tror snarare att det beror på växtligheten hur många fåglar man har omkring sig. Här finns höga och många träd. Stora buskage och fantastiska idegranshäckar (har själv en 20 m lång sådan). Matar också fåglarna året runt.
Här är alltid fågelkvitter och mycket väsen i växtligheten. Fågelsången är i en fantastisk mångfald, faktiskt jämförbar med i skogen.
På gatan där jag bor finns det ca 10 katter på 13 hus, men alla har uppvuxna trädgårdar.
Det som är betydligt värre -tycker jag- är de som inte begriper att
katter måste kastreras om de inte används i avel. Har många ggr svurit ve och förbannelse över en del kattägares totala brist på ansvarstagande för sin/a katt/er.
Hur kul är det och komma ut på terrassen med sitt morgonkaffe och finna att grannens okastrerade hankatt har varit och lämnat sitt vistkort på trädgårdsmöblernas dynor. Eller på våra ytterdörrar. Eller på säcken med trädgårdsavfall som ska till kommunens återvinning med påföljd att då får man hankattskiss på sig när man lyfter upp säcken ... eller... eller.... listan ÄR lång!
Det värsta jag har varit med om var när grannens okastrerade hankatt våldtog vår minsta lilla hona som
är kastrerad.
Oopps! nu kom jag visst ifrån ursprungsämnet, sorry!