|
Hej ! Jagar Era katter mycket ? Mina katter 3 st. är helt otroliga på att jaga. Dom jagar möss, brunråttor, fåglar, grodor, ödlor , kopparormar m.m. Det ligger oftast något slags djur inne varje dag när jag kommer hem från jobbet. Jag har kattlucka. Men varför ska dom släpa in allt för och på den finaste mattan också ? Jag undrar var dom hittar alla djur någonstans. Det måste ju typ krylla av råtter m.m. Jag försöker att rädda dom djur jag kan. Tycker väldigt synd om alla djur. Såååå rädda dom ska vara.
/Eva
Whiskuchi
08-05-2008, 12:09
Det är presenter! De tror inte att ni människor är så duktiga på jakt och hjälper därför till.
Mina är innekatter och jagar bara flygfän.
Fint uttryckt .Man ska berömma "presenterna" också. - OOOhhh vilken fin råtta du har hittat. Jobbigt när man måste upp mitt på natten och berömma för dom ger sig inte föränn jag har tittat.
/Eva
Det där känner jag mycket väl igen! Har två katter som är ute väldigt mycket, och nästan varje dag man kommer hem, ligger det antigen möss, fåglar, råttor, trollsländor eller nåt annat och väntar på en. Det värsta var nog när den ena katten kom hem med en stor sork som levde!!!! Jag öppnade dörren för att släppa in katten och hon bara rusar in och släpper den stackars sorken innanför dörren. Å herregud vilket liv det vart, men till slut fick jag tag på sorkstackarn och släppte ut den... Men som sagt, "presenter" får jag oftare av mina katter än min sambo
I tättbebyggda områden är detta ett problem med "jägare". Alla tycker vi att våra fyrfota vänner är gulliga, näpna och hur mysiga som helst. Och visst är det trevligt när dom kommer hem med ett o annat byte......
Men.....vad är det som sker egentligen. Vi har tillfört ett extremt duktigt rovdjur till området. Jag kan dra ett exempel ur min egen vardag, vi bor i ett område med 22 hushåll. Detta område inhyser ca 14 katter som vistas utomhus. En duktig "jägare" tar ca 50 fåglar per år.....Det är inte mycket fågelkvitter kvar här hemma numera! Tyvärr skaffar sig många familjer katter utan att veta om eller ha kunskaper av följderna deras älsklingar orsakar i närmiljön. Om räven däremot skulle ta deras älskling ska den naturligtvis skjutas.....
Ägare till innekatt, och så får det bli så länge jag tycker om djur.
för ett par år sedan satte någon gäst upp en stege mot badrumsfönstret för att katten skulle kunnakomma o gå som den ville. Där träffade jag diverse mer eller mindre avlivade råttpr o sorkar - så det blev slut med det. Nu får han vara ute när han vill o "visitras" innanhan kommer in. Vi har en grisfarm i närheten och det verkar som om anticimex gått över tillmiljövänlig råttbekämpning så katten gör säkert en insats - men soms agt varför släpa hem dessa 3-5 hektos råttor och varför sitta vid staketet inom syn o lukthållför hundarna! Han äter ju upp dom o vill gärna ha publik!!
CITAT (getwet @ 08-05-2008, 21:00)  I tättbebyggda områden är detta ett problem med "jägare". Alla tycker vi att våra fyrfota vänner är gulliga, näpna och hur mysiga som helst. Och visst är det trevligt när dom kommer hem med ett o annat byte......
Men.....vad är det som sker egentligen. Vi har tillfört ett extremt duktigt rovdjur till området. Jag kan dra ett exempel ur min egen vardag, vi bor i ett område med 22 hushåll. Detta område inhyser ca 14 katter som vistas utomhus. En duktig "jägare" tar ca 50 fåglar per år.....Det är inte mycket fågelkvitter kvar här hemma numera! Tyvärr skaffar sig många familjer katter utan att veta om eller ha kunskaper av följderna deras älsklingar orsakar i närmiljön. Om räven däremot skulle ta deras älskling ska den naturligtvis skjutas.....
Ägare till innekatt, och så får det bli så länge jag tycker om djur. Jaha, jag vill nog inte hålla med om att många katter per automatik ger färre fåglar, däremot färre möss och sorkar. (Har man katter som kan gå ut så får man nog räkna med att en och annan fågel stryker med.) Sen bestämmer nog också bebyggelsen en hel del. T ex om det är väldigt tätt mellan husen med då mindre växtlighet. Om området är nybyggt osv. Jag bor själv i en väldigt kattät kommun och har tre kastrerade honkatter som kan gå ut och in som det passar dem (kattlucka). Trots det så har vi oerhört många fåglar. Jag tror snarare att det beror på växtligheten hur många fåglar man har omkring sig. Här finns höga och många träd. Stora buskage och fantastiska idegranshäckar (har själv en 20 m lång sådan). Matar också fåglarna året runt. Här är alltid fågelkvitter och mycket väsen i växtligheten. Fågelsången är i en fantastisk mångfald, faktiskt jämförbar med i skogen. På gatan där jag bor finns det ca 10 katter på 13 hus, men alla har uppvuxna trädgårdar. Det som är betydligt värre -tycker jag- är de som inte begriper att katter måste kastreras om de inte används i avel. Har många ggr svurit ve och förbannelse över en del kattägares totala brist på ansvarstagande för sin/a katt/er. Hur kul är det och komma ut på terrassen med sitt morgonkaffe och finna att grannens okastrerade hankatt har varit och lämnat sitt vistkort på trädgårdsmöblernas dynor. Eller på våra ytterdörrar. Eller på säcken med trädgårdsavfall som ska till kommunens återvinning med påföljd att då får man hankattskiss på sig när man lyfter upp säcken ... eller... eller.... listan ÄR lång! Det värsta jag har varit med om var när grannens okastrerade hankatt våldtog vår minsta lilla hona som är kastrerad. Oopps! nu kom jag visst ifrån ursprungsämnet, sorry!
CITAT (embees @ 09-05-2008, 09:24)  Jaha, jag vill nog inte hålla med om att många katter per automatik ger färre fåglar, däremot färre möss och sorkar. (Har man katter som kan gå ut så får man nog räkna med att en och annan fågel stryker med.) Sen bestämmer nog också bebyggelsen en hel del. T ex om det är väldigt tätt mellan husen med då mindre växtlighet. Om området är nybyggt osv. Jag bor själv i en väldigt kattät kommun och har tre kastrerade honkatter som kan gå ut och in som det passar dem (kattlucka). Trots det så har vi oerhört många fåglar. Jag tror snarare att det beror på växtligheten hur många fåglar man har omkring sig. Här finns höga och många träd. Stora buskage och fantastiska idegranshäckar (har själv en 20 m lång sådan). Matar också fåglarna året runt. Här är alltid fågelkvitter och mycket väsen i växtligheten. Fågelsången är i en fantastisk mångfald, faktiskt jämförbar med i skogen. På gatan där jag bor finns det ca 10 katter på 13 hus, men alla har uppvuxna trädgårdar. Det som är betydligt värre -tycker jag- är de som inte begriper att katter måste kastreras om de inte används i avel. Har många ggr svurit ve och förbannelse över en del kattägares totala brist på ansvarstagande för sin/a katt/er. Hur kul är det och komma ut på terrassen med sitt morgonkaffe och finna att grannens okastrerade hankatt har varit och lämnat sitt vistkort på trädgårdsmöblernas dynor. Eller på våra ytterdörrar. Eller på säcken med trädgårdsavfall som ska till kommunens återvinning med påföljd att då får man hankattskiss på sig när man lyfter upp säcken ... eller... eller.... listan ÄR lång! Det värsta jag har varit med om var när grannens okastrerade hankatt våldtog vår minsta lilla hona som är kastrerad. Oopps! nu kom jag visst ifrån ursprungsämnet, sorry!  Vuxna fåglar klarar sig ofta relativt bra, men snart så börjar tyvärr massslakten av ungar som hoppar ur boet och försöker träna sina vingar. Dessa individer är naturligtvis helt chanslösa mot en katt. Jag kan se ett klart samband i vår närhet till relationen antal katter större eller mindre. För ca tre år sedan fanns det bara 3-4 individer i området, och med det betydligt fler fåglar. Idag är fågelsången betydligt mindre med fler katter i närområdet vilket känns tråkigt. Extra tråkigt är det när kattägare reser bort över helgen eller längre och bara lämnar sin katt ute och får då sköta sitt födosök helt själv.....
CITAT (getwet @ 09-05-2008, 10:23)  Extra tråkigt är det när kattägare reser bort över helgen eller längre och bara lämnar sin katt ute och får då sköta sitt födosök helt själv..... Inte bara tråkigt utan olagligt också. Du kan anmäla dem för det.
Lasse Lasse Liten
09-05-2008, 12:04
CITAT (embees @ 09-05-2008, 09:24)  Jaha, jag vill nog inte hålla med om att många katter per automatik ger färre fåglar, däremot färre möss och sorkar. (Har man katter som kan gå ut så får man nog räkna med att en och annan fågel stryker med.) Sen bestämmer nog också bebyggelsen en hel del. T ex om det är väldigt tätt mellan husen med då mindre växtlighet. Om området är nybyggt osv.
Jag bor själv i en väldigt kattät kommun och har tre kastrerade honkatter som kan gå ut och in som det passar dem (kattlucka). Trots det så har vi oerhört många fåglar.
Jag tror snarare att det beror på växtligheten hur många fåglar man har omkring sig. Här finns höga och många träd. Stora buskage och fantastiska idegranshäckar (har själv en 20 m lång sådan). Matar också fåglarna året runt. Här är alltid fågelkvitter och mycket väsen i växtligheten. Fågelsången är i en fantastisk mångfald, faktiskt jämförbar med i skogen. På gatan där jag bor finns det ca 10 katter på 13 hus, men alla har uppvuxna trädgårdar. Här ute på vischan med bara fem villor i närområdet - inom ca 1 km avstånd från varann - så finns 3 katter. Och oerhört frodigt med trädgårdar, öppna hagar och grönskande träd. Dessvärre så är vissa katter bättre än andra på att ta just fåglar. Och vissa kan även sätta det i system. Närmaste grannkatten har siktet inställt på särskilt vissa arter verkar det som. Blåmesen är för snabb, men andra arter ger jakten betydligt bättre resultat med. Så vi hittar tyvärr dagligen spår efter att jägaren varit framme. Så även vuxna fåglar får sig en decimering om sanningen ska fram. Nog finns här mycket fåglar ändå men jag hade gärna sett ännu fler. För tro mig, jag har sett mycket decimering som sagt. Jag glömde tillägga att det är särskilt tråkigt när vuxna fåglar måste sätta livet till då de ligger på ägg, eller när det är kläckningsdags... Men jag gillar katter ändå hur det nu kommer sig.
CITAT (Lasse Lasse Liten @ 09-05-2008, 13:04)  Här ute på vischan med bara fem villor i närområdet - inom ca 1 km avstånd från varann - så finns 3 katter. Och oerhört frodigt med trädgårdar, öppna hagar och grönskande träd. Dessvärre så är vissa katter bättre än andra på att ta just fåglar. Och vissa kan även sätta det i system. Närmaste grannkatten har siktet inställt på särskilt vissa arter verkar det som. Blåmesen är för snabb, men andra arter ger jakten betydligt bättre resultat med. Så vi hittar tyvärr dagligen spår efter att jägaren varit framme. Så även vuxna fåglar får sig en decimering om sanningen ska fram. Nog finns här mycket fåglar ändå men jag hade gärna sett ännu fler. För tro mig, jag har sett mycket decimering som sagt. Jag glömde tillägga att det är särskilt tråkigt när vuxna fåglar måste sätta livet till då de ligger på ägg, eller när det är kläckningsdags... Men jag gillar katter ändå hur det nu kommer sig.  Jag uttryckte mig kanske inte riktigt utförligt. Naturligtvis kan jag ju bara relatera till vår trädgård. I ett tättbebyggt område går man ju inte omkring inne på grannarnas tomter och kollar. Möjligt är att våra katter inte lägger ner tillräcklig energi på att jaga fåglar, däremot så tar de hem möss och sork vareviga dag. Jag har inte märkt av någon decimering av vårt fågelbestånd, tvärtom. Något som vi inte har så många av är skator och det är jag tacksam för. Är verkligen ingen älskare av den fågeln. Den kan ibland ställa till med massakrer på koltrastar och duvungar, vilket jag har iakttagit många ggr där jag bodde tidigare.
skogstroll
09-05-2008, 12:32
CITAT (evni @ 08-05-2008, 13:30)  Fint uttryckt .Man ska berömma "presenterna" också. - OOOhhh vilken fin råtta du har hittat. Jobbigt när man måste upp mitt på natten och berömma för dom ger sig inte föränn jag har tittat.
/Eva vet precis vid 3-4-tiden brukar det dundra till  kunde ju va nån måtta...
Chivvie
09-05-2008, 15:52
>Vuxna fåglar klarar sig ofta relativt bra, men snart så börjar tyvärr massslakten av ungar som hoppar ur boet och försöker träna sina vingar. Dessa individer är naturligtvis helt chanslösa mot en katt.
För ett antal år sedan hade jag en katt som var en väldigt duktig jägare. Eftersom jag inte gillar att få fåglar som present, gjorde jag så att när alla fågelungar kom ut, så fick han vara inne ett par veckor. Inte alls populärt, men då fick det bli.
CITAT (Chivvie @ 09-05-2008, 16:52)  >Vuxna fåglar klarar sig ofta relativt bra, men snart så börjar tyvärr massslakten av ungar som hoppar ur boet och försöker träna sina vingar. Dessa individer är naturligtvis helt chanslösa mot en katt.
För ett antal år sedan hade jag en katt som var en väldigt duktig jägare. Eftersom jag inte gillar att få fåglar som present, gjorde jag så att när alla fågelungar kom ut, så fick han vara inne ett par veckor. Inte alls populärt, men då fick det bli. Det är ett utomordentligt bra sätt att skydda det "barndagis" som snart håller på att komma ut i "vuxenvärlden", ALLA som har lite ansvar och tycker om djur skulle göra likadant. En katt som fritt strövar runt är inte bara gullig, den är även en extremt bra jägare som instinktivt tar allt den har möjlighet till. Det är inte kattens fel, det är ägarens problem och ansvar! Och är man kattvän så borde man vara djurvän, vilket i sig borde betyda ansvar under vissa tider på året. Men så länge en katt kostar en krona tassen och man anser det helt ok att den ska vara ute dygnet runt så kommer det att vara ett problem. Mer kunskap kanske inte skulle skada. Varför är det inte alls samma problem med hundar? Strikt ansvar eller?
zaaritha
10-05-2008, 21:01
Det går väl an --när gåvorna är döda! Annars är det hemskt.......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|