Hej!
Jag förmodar att ni alla är trädgårdsälskare och miljövänner. Det är jag. Men en del undringar får man när det kommer till att återanvända och samtidigt inte förorsaka skada på något sätt.
Jag bor nu under maj och fram till i juli inte med min ordinarie trädgård där jag har alla mina små och stora krukor, jord, gödning, verktyg eller annat trädgårdsnödvändigt. Jag är väldigt miljömedveten och har komposterat sedan början på 80-talet och källsorterat sedan möjligheten fanns.
Det känns så onödigt att köpa krukor till alla mina småplantor och till de fröer som ska förodlas, när jag har flera hundra hemma. Därför har jag hamnat i situationen CITAT
Nöden är uppfinningarnas moder
. Det går alldeles utmärkt att så i mjölk-, yoghurt-, juice-, creme fraiche- och andra förpackningar med plastad insida. Även de genomskinliga "korgar" som omger kiwi, päron och vindruvor är jättebra odlingskärl. Inte vackert, men funktionsdugligt.
Jag har naturligtvis köpt både gödslad jord och såjord och har investerat i krukor till prydnadsväxterna på balkongen. Tomaterna får stå i billiga 10-liters hinkar och de kommer att få sällskap av morötter runt kanten. Jag saknar min bok CITAT
Morötter älskar tomater
som ligger kvar hemma! Är det någon som vet om morötter och lök trivs tillsammans? Jag har för mig att detta är en bra kombination, men hur är det med tomater och lök? Jag har också för mig att rädisor och lök går bra ihop?
Nu till mitt stora, eller lilla, problem - som jag vill ha hjälp med att lösa:
Hur ska jag förhålla mig till konservburkar av plåt? Är det okej att sätta grönsaks- eller blomfrö i dem? Är det okej att sätta tex små plantor av pelargon, fuchsia, passionsblomma och klockmalva eller fungerar det tom att låta små grönsaksplantor växa till sig i en plåtburk? Det är en begränsad tid på en-två månader det handlar om.
Burkarna är vanliga plåtburkar från konserver så som tomater, majs, orientaliska specialiteter osv. Alltså inte burkar av aluminium utan av hård plåt.
- Händer något när man utsätter metallen för jord, vatten, luft och sol? Eventuellt även för gödning längre fram.
- Är det någon av er som har en aning om det kan vara skadligt pga utfällningar eller andra kemiska reaktioner?
- Vi äter ju innehållet i burkarna, men då är ju syretillgången praktiskt taget obefintlig. Så hur ska jag tänka?
Jag hoppas verkligen att någon av er har mer kunskap än jag, om vad som händer i en plåtburk under nämnda omständigheter.
Gå ut och njut av de underbara dagar och den fantastiska natur vi har omkring oss nu!
Lotta
Redigerat av LottaPB: 10-05-2008, 11:50