CITAT (Stintan43 @ 13-05-2008, 09:43)

Hum hur länge håller batterierna i timern? Intressant men jag undrar hur du tänkt kombinera droppbevattningen med självvattnande krukor? Är det inte bra att ha någon sorts kran på tunnan med anslutning till slangen?
Batterier är förbrukningsvara, så dem får man byta. Kvalitetsbatterier håller förståss längre. Iom att jag har tänkt att ha systemet gående minst en månad innan jag reser bort kommer jag se hur ofta batterier behöver bytas. Räknar dock med att batterierna hålller minst 3 veckor.
Strategin är att fylla upp de självbevattnande krukorna fullt upp, sedan justera droppbevattningen så att den kompenserar tillräckligt för avdunstningen. Skall även lägga dit stora sjöstenar ovanpå jorden för att minska avdunstningen från jorden.
Timern fungerar som just en kran. Men annars är det just det frågan rör sig om: hur sätta dit en kran till tunnan som jag sedan kopplar till timern.
CITAT (Kee @ 13-05-2008, 09:24)

Intressant idé! Min spontana tanke på hur man löser anslutningsproblematiken är genom att borra hål, skruva/popnita dit en anslutning kanske med ngt superlim och sen en sträng silikon för tätningens skull. Annars vore det ju intressant om man kunde hitta ett kärl med en "färdig" anslutning på. Jag förmodar att du tänker dig att systemet ska drivas av gravitationskraften och således ha tunnan rätt högt placerad, då kommer jag att tänka på att det vore jäkligt snyggt med ngt gammalt kopparkärl (eller liknande) som har avtappningskran i botten. Detta placerat på en piedestal (eller en hylla) så blir det även en "snygg detalj" på uteplatsen/balkongen.
Jag skulle kunna tänka mig något liknande arrangemang trots att det är väldigt trångt på min balkong och jag är rätt duktig på att vattna ändå, men det är just det om man behagar åka bort den allra varmaste veckan i juli... Återkom gärna med uppdateringar och bilder om det händer grejer i bygget!
Ja systemet drivs av gravitationskraften. Bra idé om kopparkärl! Jag tänker ju funktion före form när jag konstruerar....