|
Martin_Blomberg
10-05-2008, 19:15
Jag har en stor balkong med 7 stk självvattnande 20 liters krukor. Jag behöver bygga en automatisk bevattningsanläggning som skall fungera under semestern. Nu behöver jag: 1. Hjälp med hur jag skall koppla in vattenslangdelen av systemet till vattentunnan. 2. Tips om annat sätt att ordna automatisk semesterbevattning (hjälp av grannar/bekanta som vattnar åt en kan vi bortse från...). Tänkte använda dessa delar för att bygga bevattningen: a. Vattentunna: http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemD...emID@EQ=709100b. Automatisk timer: http://www.jula.se/e-Sales/esa/defau...ID%40EQ=759018c. Bevattningssystem/sprinkler/droppkoppling: http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp...mID%40EQ=750026Problemet är att få till en lösning mellan steg a och b ovan. Hur kan jag fästa en kran eller koppling till botten av tunnan, så att vattnet rinner ner i resten av systemet? Hade tänkt borra hål och på nåt sätt fästa typ en sån här vatten koppling: http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp...ItemDetails.jspSkall jag satsa på nån annan typ av vattenkoppling mellan tunnan och slangen? Alla ideér mottages tacksamt!
Intressant idé! Min spontana tanke på hur man löser anslutningsproblematiken är genom att borra hål, skruva/popnita dit en anslutning kanske med ngt superlim och sen en sträng silikon för tätningens skull. Annars vore det ju intressant om man kunde hitta ett kärl med en "färdig" anslutning på. Jag förmodar att du tänker dig att systemet ska drivas av gravitationskraften och således ha tunnan rätt högt placerad, då kommer jag att tänka på att det vore jäkligt snyggt med ngt gammalt kopparkärl (eller liknande) som har avtappningskran i botten. Detta placerat på en piedestal (eller en hylla) så blir det även en "snygg detalj" på uteplatsen/balkongen.
Jag skulle kunna tänka mig något liknande arrangemang trots att det är väldigt trångt på min balkong och jag är rätt duktig på att vattna ändå, men det är just det om man behagar åka bort den allra varmaste veckan i juli... Återkom gärna med uppdateringar och bilder om det händer grejer i bygget!
*Stintan*
13-05-2008, 08:43
Hum hur länge håller batterierna i timern? Intressant men jag undrar hur du tänkt kombinera droppbevattningen med självvattnande krukor? Är det inte bra att ha någon sorts kran på tunnan med anslutning till slangen?
Martin_Blomberg
13-05-2008, 10:57
CITAT (Stintan43 @ 13-05-2008, 09:43)  Hum hur länge håller batterierna i timern? Intressant men jag undrar hur du tänkt kombinera droppbevattningen med självvattnande krukor? Är det inte bra att ha någon sorts kran på tunnan med anslutning till slangen? Batterier är förbrukningsvara, så dem får man byta. Kvalitetsbatterier håller förståss längre. Iom att jag har tänkt att ha systemet gående minst en månad innan jag reser bort kommer jag se hur ofta batterier behöver bytas. Räknar dock med att batterierna hålller minst 3 veckor. Strategin är att fylla upp de självbevattnande krukorna fullt upp, sedan justera droppbevattningen så att den kompenserar tillräckligt för avdunstningen. Skall även lägga dit stora sjöstenar ovanpå jorden för att minska avdunstningen från jorden. Timern fungerar som just en kran. Men annars är det just det frågan rör sig om: hur sätta dit en kran till tunnan som jag sedan kopplar till timern. CITAT (Kee @ 13-05-2008, 09:24)  Intressant idé! Min spontana tanke på hur man löser anslutningsproblematiken är genom att borra hål, skruva/popnita dit en anslutning kanske med ngt superlim och sen en sträng silikon för tätningens skull. Annars vore det ju intressant om man kunde hitta ett kärl med en "färdig" anslutning på. Jag förmodar att du tänker dig att systemet ska drivas av gravitationskraften och således ha tunnan rätt högt placerad, då kommer jag att tänka på att det vore jäkligt snyggt med ngt gammalt kopparkärl (eller liknande) som har avtappningskran i botten. Detta placerat på en piedestal (eller en hylla) så blir det även en "snygg detalj" på uteplatsen/balkongen.
Jag skulle kunna tänka mig något liknande arrangemang trots att det är väldigt trångt på min balkong och jag är rätt duktig på att vattna ändå, men det är just det om man behagar åka bort den allra varmaste veckan i juli... Återkom gärna med uppdateringar och bilder om det händer grejer i bygget! Ja systemet drivs av gravitationskraften. Bra idé om kopparkärl! Jag tänker ju funktion före form när jag konstruerar....
SWE_Monstro
13-05-2008, 12:04
En annan variant är ju att istället för att lite på gravitationskraften så införskaffar man en liten pump (kanske av den typen som man har i små springvatten) som i sin tur kopplas till en timer och ett slangsystem... så har jag tänkt att göra hemma (någon gång)
Martin_Blomberg
13-05-2008, 13:09
CITAT (SWE_Monstro @ 13-05-2008, 13:04)  En annan variant är ju att istället för att lite på gravitationskraften så införskaffar man en liten pump (kanske av den typen som man har i små springvatten) som i sin tur kopplas till en timer och ett slangsystem... så har jag tänkt att göra hemma (någon gång) Jag tänkte på att göra så. Men min erfarenhet av (i allafall billigare) timers är att de inte är exakta över en längre tidsperiod. Avvikelsen blir för stor. Med 2 timers(vattentimern och eltimern till pumpen) involverade kan det bli en utmaning att få båda att fungera samtidigt.
SWE_Monstro
13-05-2008, 14:11
det är klart, men jag tänkte bara ha en eltimer och låta pumpen gå några minuter varje dag (just den pumpen som jag har liggandes hemma kan jag styra flödet på) om det ändå blir för mycket vatten per vattning så får man väl göra någon ytterligare strypning av t.ex. inflödet på pumpen eller något... men det tar jag ifall det blir problem...
har inte läst in mig ordentligt, så jag frågar istället, vad ska du ha vattentimern till!? är det en timer som sitter på en "vattenkran"? för ajg tänkte ha en större behållare med vatten där jag placerar pumpen, behållaren får jag sedan fylla på vid behov...
Martin_Blomberg
13-05-2008, 15:30
CITAT (SWE_Monstro @ 13-05-2008, 15:11)  det är klart, men jag tänkte bara ha en eltimer och låta pumpen gå några minuter varje dag (just den pumpen som jag har liggandes hemma kan jag styra flödet på) om det ändå blir för mycket vatten per vattning så får man väl göra någon ytterligare strypning av t.ex. inflödet på pumpen eller något... men det tar jag ifall det blir problem...
har inte läst in mig ordentligt, så jag frågar istället, vad ska du ha vattentimern till!? är det en timer som sitter på en "vattenkran"? för ajg tänkte ha en större behållare med vatten där jag placerar pumpen, behållaren får jag sedan fylla på vid behov... OK nu fattar jag din lösning. Med din lösning behövs inte vattentimern överhuvudtaget. Endast en timer till pumpen som pumpar vatten under ett visst tidsintervall. Hmmm, det kanske skulle fungera bättre och då slipper jag krånglet med att fixa hål i tunnan och kraninfästning.
SWE_Monstro
14-05-2008, 12:25
just det, och du blir även mera fri att placera tunnan var ni vill!
köpte slangsatsen från Jula igår och ikväll (om jag har tid) ska jag bygga ihop den med min pump, så får vi se ifall min lilla pump orkar trycka något vatten genom den tunna slangen... återkommer med reslutat när det är gjort...
Martin_Blomberg
14-05-2008, 21:33
CITAT (SWE_Monstro @ 14-05-2008, 13:25)  just det, och du blir även mera fri att placera tunnan var ni vill!
köpte slangsatsen från Jula igår och ikväll (om jag har tid) ska jag bygga ihop den med min pump, så får vi se ifall min lilla pump orkar trycka något vatten genom den tunna slangen... återkommer med reslutat när det är gjort... Har du ngn länk till vart man kan köpa pump liknande den du har? Behövs det ngn övergång mellan pumpens vattenutlopp och slangen? Eller är det bara att sätta på den rakt av?
*Stintan*
14-05-2008, 22:38
Kan man inte borra hål i tunnan och silikonlimma dit en vanlig utekran med gänga som man kan skruva dit en sådan där manick på (glömt vad det heter) som passar till slangkopplingen.
Kilmister
15-05-2008, 00:19
Man bör nog ha en fuktsensor utplacerad på lämpligt ställe som kan bryta hela anläggningen ifall något går på tok. Det vore ju tråkigt med flera hundra liter vatten över golvet.
Martin_Blomberg
17-05-2008, 18:17
Nu har jag varit och köpt all utrustning. Vattentunnan blev i första hand en genomskinlig plastback på 65 liter från IKEA: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30102974Testar med den till att börja med. Tanken är att det skall vara ett komplement till mina självvattnande krukor som ju har ett 6 liters vattenmagasin i botten. Därför behöver jag nog max 100 liters vattenbehållare. Kranen som skall fästas till ovanstående plastback blev denna: http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp...mID%40EQ=752091Timern kan skruvas direkt på kranen (kollade i butiken att det gick). Har kollat batteritiden för timern. Den anges i bruksanvisningen till mellan 3 och 6 MÅNADER. Skall se om jag hinner sätta ihop och provköra i helgen.
SWE_Monstro
18-05-2008, 07:13
En variant på pump som jag kan tänka mig enkel att använda och få tag på är en gammal spolarpump från en bil, finns en massa begagnade firmor som säljer sådant billigt, kanske en 50-200 spänn, fråga efter den billigaste...
sen är det bara gå igenom sina avlagda transformatorer till lampor eller liknande på jakt efter en 12 volts, och koppla ihop dem...
borde funka hur bra som helst....
Kilmister
20-05-2008, 23:52
CITAT (SWE_Monstro @ 18-05-2008, 08:13)  En variant på pump som jag kan tänka mig enkel att använda och få tag på är en gammal spolarpump från en bil, finns en massa begagnade firmor som säljer sådant billigt, kanske en 50-200 spänn, fråga efter den billigaste...
sen är det bara gå igenom sina avlagda transformatorer till lampor eller liknande på jakt efter en 12 volts, och koppla ihop dem...
borde funka hur bra som helst.... Rejäl transformator i sådana fall, spolarpumparna brukar dra en fyra fem ampere. Så minst 70 Watt bör den klara. Nä, då tror jag mer på en fontänpump.
SWE_Monstro
23-05-2008, 05:21
Jag provade min lilla pump igårkväll och den orkade inte pumpa upp vattnet ens en halvmeter.. o då går det inte eftersom jag då måsta ha alla krukor på samma höjd... och tänk på att inte placera några droppmunstycken under pumpen (ifall pumpen inte bryter vattenflödet vid stillastående) för om det är så så komemr vattnet att flöda neråt även när pumpen är avstängd...
Martin_Blomberg
24-05-2008, 22:27
Här är lite update: Kranen och timern kräver vattentrycket som finns i vattenledningarna för att det skall flöda fritt när kranen och timern är öppna.
Kranen fixade jag genom att pilla bort plastmekanismen inuti som krävde vattentryck. Men timern kan jag inte pilla bort nåt ifrån och det dripp droppar genom den när jag kopplar den till kranen i vattentunnan. Om jag kopplar till vattenrören som har några bars tryck strömmar det finfint genom.
Får försöka hitta en timer som inte kräver vattentryck.
Martin_Blomberg
25-05-2008, 21:30
Efter att ha skruvat och pillat och fixat läckande vattenkopplingar blev jag duktigt trött på det hela. Det skulle ha funkat att göra det men då krävdes det att jag hittade en timer som kunde ha från 0 bars arbetstryck. Fanns en sådan för 998kr... Köpte en mekanisk Jula timer för 79 kr. Vilken skit de säljer på Jula. Den släppte ju genom vatten fast den var i OFF läge. Tillslut tröttnade jag på allt Jula skräp. Hittade och köpte denna istället: http://villaprodukter.se/product_info.php/...5ed3e085587f790Läs mera om den här på engelska: http://www.intwoplaces.com/oasis.htm
Martin_Blomberg
08-06-2008, 21:12
Så, nu har jag kopplat in den. Var tvungen att skydda den från solen (vilket stod i instruktionerna). Funkar finfint. Väldigt enkel att sätta upp och använda.
Anna-Malin
10-06-2008, 22:17
Hej Martin! Jag är ute efter ett enkelt bevattningssystem till framför allt mina tomatplantor på uterummet, när vi är borta. De står i tre stora krukor. Tror du att det system du skaffat kan fungera även till törstiga tomater under några dagar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|