Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36
Jag vet bara att hetvatten fryser fortare på vintern... på byggena brukar vi ha ångagregat som blåser hetånga. Låter man vattnet ligga kvar har man en fiiin skridsobana snabbt
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987)
Medlem
Antal inlägg: 1 197
Medlem nr: 4 816
testade att koka vattnet innan men de har inte frusit ännu, men vissa verkade ändå lite grumliga, visserligen kokade jag bara vattnet en gång och körde vanligt uppsalavatten....
Medlem
Antal inlägg: 2 292
Medlem nr: 11 481
Googla "clear ice" så får du en del tips: 1. Använd destillerat vatten 2. Koka vattnet två ggr och lå svalna mellan och efteråt 3. Mindre bitar är lättare att få genomskinliga
Istappar och ismaskinsis blir ofta genomskinliga för att isen bildas lite i taget, utan någon luft inkapslad. Stora genomskinliga isblock görs genom att vattenånga sprayas på insidan av ett kärl tills det bara är ett litet hål kvar.
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34
På tal om genomskinliga iskuber, så såg ni väl hur man kan göra en helt klar gin & Tonic med lime, genom att destillera limen så att den grumliga komponenten försvinner. Det visade de ju på The French Culinary Institute i New York, när Niklas Mat besökte det i program 4.
Medlem
Antal inlägg: 1 222
Medlem nr: 9 850
Hi! Att koka vattnet tror jag inte hjälper luften kommer tillbaka lika fort som den kom dit. Destilerat kan fungera prova att frysa in vattnet långsamt så luften hinner försvinna
Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274
Den klaraste is jag någonsin sett såg jag på Ishotellet i Jukkasjärvi. Det var då garanterat inte kokt före infrysningen, och inte var det destillerat heller.
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.