Hur gör man för att få iskuber helt genomskinliga?
Det är ju hopplöst känns det som.
Ok, de är liksom inte till drinkar, jag ska fota dem, och ska frysa in saker i dem

Så vill få dem genomskinliga
Whiskuchi
11-05-2008, 19:03
Om Mythbusters har rätt (och det brukar de ha): Vattnet ska hållas i rörelse när det fryser (typ genom att få islådan att vibrera)
ingrids
11-05-2008, 19:37
Har hört att det hjälper att koka vattnet först, men aldrig provat själv.
Whiskuchi
11-05-2008, 19:49
http://www.jesper.nu/jtube/Coolt/21433-Gor...is_till_drickatEnligt denna filmen ska man koka det två gånger. Fast är de lika usla på att ge råd som att stava skulle jag passa mig
Jag vet bara att hetvatten fryser fortare på vintern...
på byggena brukar vi ha ångagregat som blåser hetånga. Låter man vattnet ligga kvar har man en fiiin skridsobana snabbt
testade att koka vattnet innan men de har inte frusit ännu, men vissa verkade ändå lite grumliga, visserligen kokade jag bara vattnet en gång och körde vanligt uppsalavatten....
Biggan_
11-05-2008, 23:21
Destillerat vatten kanske funkar?
Ååå, får ta en sväng förbi kemihuset.
*Ulrica*
12-05-2008, 15:18
Googla "clear ice" så får du en del tips:
1. Använd destillerat vatten
2. Koka vattnet två ggr och lå svalna mellan och efteråt
3. Mindre bitar är lättare att få genomskinliga
Istappar och ismaskinsis blir ofta genomskinliga för att isen bildas lite i taget, utan någon luft inkapslad. Stora genomskinliga isblock görs genom att vattenånga sprayas på insidan av ett kärl tills det bara är ett litet hål kvar.
På tal om genomskinliga iskuber, så såg ni väl hur man kan göra en helt klar gin & Tonic med lime, genom att destillera limen så att den grumliga komponenten försvinner. Det visade de ju på The French Culinary Institute i New York, när Niklas Mat besökte det i program 4.
http://svt.se/content/1/c8/01/13/13/91/080501NIKLASMAT4.asx
Hi!
Att koka vattnet tror jag inte hjälper luften kommer tillbaka lika fort som den kom dit. Destilerat kan fungera prova att frysa in vattnet långsamt så luften hinner försvinna
Whiskuchi
12-05-2008, 19:33
Den klaraste is jag någonsin sett såg jag på Ishotellet i Jukkasjärvi. Det var då garanterat inte kokt före infrysningen, och inte var det destillerat heller.
Hi!
kul fråga! Undra hur klara man kan göra is kuber hemma?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.