Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur gör man?, Ett gäng buskar på gården, beskära?
          ashe10
          Inlägg 13-05-2008, 08:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 10 793

Hallå!

Jag har blivit med torp och fått en fin välplanerad trädgård på köpet. Dessvärre har den nog inte skötts om så väl de senaste 3-4 åren. Innan dess var den tydligen pedantskött och det syns i hur den är planerad också.

Nu har vi ett gäng buskar som ser ut som stora torkade ris och ett stort antal torkade växter som jag inte vet hur jag ska bete mig med. Jag har aldrig haft trädgård förr. De torra växterna i form av långa eller korta upptorkade stjälkar går ju att dra upp rätt av men "utrotar" jag då blomman/växten? Ska man istället klippa av dem och ha kvar en torr stump som sticker upp?

Sen när det gäller buskarna (t.ex vinbär, syren och ett gäng vanliga gröna buskar) ska jag låta dem bara vara som de är och så blir de gröna och fina bara av att sommaren kommer. Som det är nu ser de ut som stora risbuskar med gröna knoppar/småblad på. Just de där gröna små sakerna gör ju att man inte vågar klippa i busken, speciellt som att jag inte alls vet om det behövs eller om jag kanske tar död på den då.

Under buskarna finns långt gult torrt "gräs" och det ser ovårdat ut. jag förstår att jag måste ta bort det. Min sambo hävdar att man kan elda även det och att busken inte tar skada. Stämmer det?

Mycket tacksam för svar!

Åsa

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 21:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon