Full version: Hur gör man?
ashe10
Hallå!

Jag har blivit med torp och fått en fin välplanerad trädgård på köpet. Dessvärre har den nog inte skötts om så väl de senaste 3-4 åren. Innan dess var den tydligen pedantskött och det syns i hur den är planerad också.

Nu har vi ett gäng buskar som ser ut som stora torkade ris och ett stort antal torkade växter som jag inte vet hur jag ska bete mig med. Jag har aldrig haft trädgård förr. De torra växterna i form av långa eller korta upptorkade stjälkar går ju att dra upp rätt av men "utrotar" jag då blomman/växten? Ska man istället klippa av dem och ha kvar en torr stump som sticker upp?

Sen när det gäller buskarna (t.ex vinbär, syren och ett gäng vanliga gröna buskar) ska jag låta dem bara vara som de är och så blir de gröna och fina bara av att sommaren kommer. Som det är nu ser de ut som stora risbuskar med gröna knoppar/småblad på. Just de där gröna små sakerna gör ju att man inte vågar klippa i busken, speciellt som att jag inte alls vet om det behövs eller om jag kanske tar död på den då.

Under buskarna finns långt gult torrt "gräs" och det ser ovårdat ut. jag förstår att jag måste ta bort det. Min sambo hävdar att man kan elda även det och att busken inte tar skada. Stämmer det?

Mycket tacksam för svar!

Åsa
Lotta22
Elda inte nära eller under buskarna! Självklart riskerar ni att skada buskarna.
Rensa bort torrt gräs och ogräs under bärbuskarna.
Klipp bort döda och skadade grenar. På vinbärsbuskarna tas grenarna av så långt ner mot marken som det går.

Vänta sedan till alla buskar har fått blad, så att du kan ta reda på vilken sorts buskar du har. Olika buskar kräver olika omsorg.

Torra stjälkar som går att dra upp, är det bara att dra bort om det inte följer med något som verkar vara vid liv.

Lycka till!
*Stintan*
Som sagt elda inte. Jag tycker för övrigt att du ska vänta med åtgärder tills buskarna fått blad ordentligt så att du verkligen ser vad som är dött och inte. Olika buskar ska behandlas olika så lägg gärna in lite bilder här så kan du säkert få fler råd om hur du ska göra.
ingrids
Det låter som att du har massor av spännande att upptäcka i sommar. Håller med Lotta om allt - mycket kommer att handla om att vänta och se.
ashe10
Ja, jag kör nog på att vänta lite då. Just nu tycker jag allt ser dött och grått ut, och blev förstås helt paff när det har börjat dyka upp små gröna knoppar i torr-riset.

Stort tack för svaren. Återkommer med bilder i ett nytt inlägg då när det hänt lite mer. Så kanske jag kan få skräddarsydda råd för just den busken det gäller.
Gilbert
Tålamod lönade sig för oss. Vi tog över en trädgård som "legat och vilat sig" i ca 30 år. "Mellan hägg och syren" fick en annan innebörd...

Men visst, ser det för risigt ut kan du ju alltid ta några kort. Där utsikten stör mest-Någon kanske ser vad det är och ger dig bra tips.

Lycka till! smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon