En sak som inträffat flera gånger är att när jag åkt till plantskolan, icke uppklädd för att släpa hem jord eller annat så har jag blivit tillfrågad om växter från andra kunder. Jag brukar svara snällt, väluppfostrad som jag är.
Senast var i förra veckan, då en dam kommer fram och frågar om sin blomvägrande pelargon, och jag rekommenderade mer ljus, och en näring med lägre kvävehalt. Helt plötsligt står en fem-sju personer till med krukor i händerna och frågar om sommarblommor, så jag tillbringade ungefär 30 minuter och svarade på diverse.
Min vagn står en bit bort, och då jag går dit säger någon häpet; " Men, arbetar du inte här?!?"
Svarar;" Näe, men jag odlar mycket"
Repliken blir; " Men du ser så proffsig ut! Och jättesnällt att svara, bla,bla... "
Va?
Ordinare klädsel i trädgården är blåställsbyxor och ett stycke sliten, oftast jordig tröja, håret i hästsvans och noll smink. Oftast ser jag ut så i plantbutiken också, då jag akut behöver något.
Jag ger gärna råd, och vill inte snäsa av någon. Men, gissa vad de här butikerna skulle sälja mer om de hade någon som bara kunde ge bra råd. Jag har gett mitt visitkort till en kassör som sade att han skulle ta upp med sin chef om jag kunde ha "rådgivning" en helg. Bra ide, för då får jag litet betalt.
Råkar ni andra ut för detta också?
Eller skall jag sminka upp mig och ha högklackat nästa gång jag släpar 50 literssäckar..?