|
MammaMattsson
13-05-2008, 16:33
En sak som inträffat flera gånger är att när jag åkt till plantskolan, icke uppklädd för att släpa hem jord eller annat så har jag blivit tillfrågad om växter från andra kunder. Jag brukar svara snällt, väluppfostrad som jag är. Senast var i förra veckan, då en dam kommer fram och frågar om sin blomvägrande pelargon, och jag rekommenderade mer ljus, och en näring med lägre kvävehalt. Helt plötsligt står en fem-sju personer till med krukor i händerna och frågar om sommarblommor, så jag tillbringade ungefär 30 minuter och svarade på diverse. Min vagn står en bit bort, och då jag går dit säger någon häpet; " Men, arbetar du inte här?!?" Svarar;" Näe, men jag odlar mycket" Repliken blir; " Men du ser så proffsig ut! Och jättesnällt att svara, bla,bla... " Va? Ordinare klädsel i trädgården är blåställsbyxor och ett stycke sliten, oftast jordig tröja, håret i hästsvans och noll smink. Oftast ser jag ut så i plantbutiken också, då jag akut behöver något. Jag ger gärna råd, och vill inte snäsa av någon. Men, gissa vad de här butikerna skulle sälja mer om de hade någon som bara kunde ge bra råd. Jag har gett mitt visitkort till en kassör som sade att han skulle ta upp med sin chef om jag kunde ha "rådgivning" en helg. Bra ide, för då får jag litet betalt. Råkar ni andra ut för detta också? Eller skall jag sminka upp mig och ha högklackat nästa gång jag släpar 50 literssäckar..?
*Ulrica*
13-05-2008, 16:47
He he he... det där har hänt mej också... fast jag är inte lika tålmodig som du, visst jag kan svara på någon fråga men jag säger ganska snabbt -Tyvärr, jag jobbar inte här och då blir ofta folk generade... Andra gånger lägger jag mej helt fräckt i och hjälper konfunderade människor fast de inte bett om det....  ibland blir folk glada och ibalnd tycker de bara att man är knepig...
Aqvakul
13-05-2008, 16:50
CITAT (MammaMattsson @ 13-05-2008, 17:33)  En sak som inträffat flera gånger är att när jag åkt till plantskolan, icke uppklädd för att släpa hem jord eller annat så har jag blivit tillfrågad om växter från andra kunder. Jag brukar svara snällt, väluppfostrad som jag är. Senast var i förra veckan, då en dam kommer fram och frågar om sin blomvägrande pelargon, och jag rekommenderade mer ljus, och en näring med lägre kvävehalt. Helt plötsligt står en fem-sju personer till med krukor i händerna och frågar om sommarblommor, så jag tillbringade ungefär 30 minuter och svarade på diverse. Min vagn står en bit bort, och då jag går dit säger någon häpet; " Men, arbetar du inte här?!?" Svarar;" Näe, men jag odlar mycket" Repliken blir; " Men du ser så proffsig ut! Och jättesnällt att svara, bla,bla... " Va? Ordinare klädsel i trädgården är blåställsbyxor och ett stycke sliten, oftast jordig tröja, håret i hästsvans och noll smink. Oftast ser jag ut så i plantbutiken också, då jag akut behöver något. Jag ger gärna råd, och vill inte snäsa av någon. Men, gissa vad de här butikerna skulle sälja mer om de hade någon som bara kunde ge bra råd. Jag har gett mitt visitkort till en kassör som sade att han skulle ta upp med sin chef om jag kunde ha "rådgivning" en helg. Bra ide, för då får jag litet betalt. Råkar ni andra ut för detta också? Eller skall jag sminka upp mig och ha högklackat nästa gång jag släpar 50 literssäckar..?  Du ser väl öppen och förtroendegivande ut...... Jag brukar faktiskt ofta bli hejdade av männsikor som vill ha råd, lite knepigt om det är i Paris tunnelbana eller i en liten affär i Syditalien....
CITAT (MammaMattsson @ 13-05-2008, 17:33)  Eller skall jag sminka upp mig och ha högklackat nästa gång jag släpar 50 literssäckar..?  Pröva!! Kanske kommer massa karlar som vill hjälpa dig! CITAT (Aqvakul @ 13-05-2008, 17:50)  Du ser väl öppen och förtroendegivande ut...... Jag brukar faktiskt ofta bli hejdade av männsikor som vill ha råd... Det kunde vara värre. Själv är jag pollenallergiker och har röd näsa nu av allt snorade so nu komemr A-lagarna från o fråga om dom får låna min korkskruv.
Frideborg
13-05-2008, 20:57
Hej! Tycker att det var så trevligt att höra om ditt besök på plantskolan. Det visar ju att du ser glad o snäll ut att folk vill fråga dig om råd. Inte skall du behöva stila till dig för att folk skall hålla sig undan. Fortsätt att sprida trivsel omkring dig.Du behövs.Men du skulle ju kunna få lite uppmuntran av planskolan.nån liten växt kanske? Ha det så bra Birgitta W
maramara
13-05-2008, 23:27
Något liknande upplevde min man och jag, när vi förra veckan besökte en plantskola utanför Bålsta. All personal där var mycket trevliga och svarade på frågor och hjälpte kunderna ut med deras varor till resp. bil. Min man tyckte att hans jord- bark- och olje-fläckiga blåkläder dög bra när vi skulle handla solmull, kodynga m.m till trädgården. Som grädde på moset bar han sin obligatoriska keps med reklam på flinten. Han fick också en liten kö med trevliga damer som ville ha lite råd och hjälp med sina varor. Han stod och trampade villrådigt en stund med lite uppmuntrande kommentarer, men talade till slut om att han trots sin proffsiga image inte vet ett dugg om "krysantemum " (som han kallar alla blommande växter för enkelhetens skull. :wub: Personalen kom snart tillbaka och alla hade fått sig ett gott skratt förutom de goda råden från de riktiga expediterna. Jag tror till och med han gillade besöket på plantskolan till min stora glädja.
CITAT (Aqvakul @ 13-05-2008, 17:50)  Du ser väl öppen och förtroendegivande ut...... Jag brukar faktiskt ofta bli hejdade av männsikor som vill ha råd, lite knepigt om det är i Paris tunnelbana eller i en liten affär i Syditalien.... Snyggt sätt att tala om att du ser öppen och förtroendeingivande ut Aqvakul  ......................fast MammaMattson ser faktiskt så ut MammaMattson! Häng en rentvättad konservburk runt halsen med texten; "Svarar gärna på frågor. Tio kronor svaret!".........Då har du snart till lite extra plantor att lägga i korgen  ............
CITAT (maramara @ 14-05-2008, 00:27)  .......Han fick också en liten kö med trevliga damer som ville ha lite råd och hjälp med sina varor. ...... ........... ..............Jag tror till och med han gillade besöket på plantskolan till min stora glädja. Klart han gjorde, han slapp klä upp sig och han fick ändå uppmärksamhet av flera kvinnor samtidigt!
Jag frågar numera i affärer om personen jobbar där innan jag ställer min fråga. Detta efter en händelse för flera år sen när jag var på ett fint konferenshotell och någon påpekade ilsket till mig att kaffet var slut. Det var vid frukosten och jag hade min fina alldeles nya blåa dräkt på mig med vit blus (man hade sånt förr). När jag inte reagerade på "rätt" sätt blev personen riktigt ilsken (morgontrött troligen) och det tog ett tag innan det gick upp för henne att jag inte tillhörde personalen
I fredags när jag och vänninan var på Liseberg kom en tjej fram till mig och frågade vad en pelargonstickling kostade, 475:- svarade jag direkt, ni skulle sett den blicken  . Skojar bara sa jag, jag jobbar inte här, då började hon skratta och sa att hon trodde det för jag hade en magväska
Ja hur många gånger har man inte frågat - jobbar du här och det tycker man ju att allla borde göra. Men roligt med din berättelse att vi alla inte är lika. Spontanitet ger glädje och det tycker jag hör i hop med odlandet och växter. Jag gillar Gillans humorberikade förslag och det var t o m smart  Hör gärna av dig om du får nåt svar av chefen. jaaa tänk om det fanns en sån 'som du' vid en plantskola som gav råd - den skulle jag garanterat vilja besöka många lördagar och den inte låg alltför långt bort.
mollys_matte
14-05-2008, 20:04
jag råkade också ut för det härmodagen på plantskolan, en dam kom coh frågade vart "vi" hade forsythia. Jag jobbar inte här svarade jag (för jag vet inte heller var de har forsythia då jag bara besökt stället 2 ggr) Nehe, du såg sån ut sa hon då... Jag hade mina arbetsbyxor, svarta fristad och en vanlig t-tröja. hade extra tröja med att byta med för tycker itne det är så snyggt att gå med arbetströja/jacka i affärer, men nästa gång ajg åker dit direkt efter jobbet ska jag nog göra det... Airport Security kan ju inte få någon att tro att jag jobbar där...
MammaMattsson
14-05-2008, 22:48
CITAT (Gillan @ 14-05-2008, 07:03)  Snyggt sätt att tala om att du ser öppen och förtroendeingivande ut Aqvakul  ......................fast MammaMattson ser faktiskt så ut MammaMattson! Häng en rentvättad konservburk runt halsen med texten; "Svarar gärna på frågor. Tio kronor svaret!".........Då har du snart till lite extra plantor att lägga i korgen  ............  Höhö, Jodå, burkar har jag gott om! Bra ide! Fast det jag fnissar mest över är att jag skulle se "Förtroendeingivande" ut. (Och tänker tillbaka på min ungdom då jag faktiskt var mer vild än tam. Jag menar det verkligen.... Säger hon som bland annat rymde över halva europa när hon var 17 år. Och det var väl bland det mildaste. Umgänget skall vi inte tala om, de flesta är döda idag. Fast jag är snäll nu, man blir ju vuxen.) Å andra sidan så finns det inga trädgårdshuvuden där jag bor att diskutera med, så det är lite kul att prata iallafall. Och hur bär man 50-literssäckar i högklackat? Någon testat utan benbrott?
 Men jag är inte så förvånad MammaMattsson, jag har ju träffat dig IRL och jag kan förstå att folk kan missta sig, du ser nog ganska säker ut när du står och plockar med växter och jord bland hyllorna. Mig skulle nog ingen komma på tanken att fråga nånting där jag vimsar omkring på plantskolan som en kalv på grönbete och försöker titta åt alla håll samtidigt så jag blir yr i huvet.
Överbölingen
25-05-2008, 08:15
Det ligger en hel del i Maggans upplevelse. I Överböle och byarna runt om går de flesta av båda kön klädda i blåställ eller motsvarande under veckorna. Även om man åker in till tätorten för att handla. I stan är helgerna blåställens tid för de med villor och radhus.
Snacka om vad som är helgdagskläder! För mig är det jaktbyxorna och rutig skjort med snusnäsduk om halsen. Under jaktsäsongen alltså.
Jag har också blivit tillfrågad och med ett inre flin svarat så gott jag kunnat om det legat inom min kunskapssfär.
Skilda världar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|