Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Platsbrist. A'la enorm., Skrattar hysteriskt...
          Wilmer
          Inlägg 16-05-2008, 14:23
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Skönt att höra Olle.. Jag är likadan, men har lyckats begränsa mig i år - tycker jag i allafall!

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Lillja
          Inlägg 16-05-2008, 16:34
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 544
          Medlem nr: 9 233

Jaadå, här är det likadant, och nu när det är så kallt får jag springa
          som en tok ut och in får nästan ångest är rädd de ska frysa ihjäl.
          Höjden av elände är väl när man är på jobbet och är orolig för sina
          växter, cyklar hem med väldig fart och pustar ut när jag ser att de
          har överlevt.
          Har lovat mig själv att nästa år ska jag bara så de jag verkligen
          tycker om och inte testa alla sorter, men tyvärr har jag väldigt
          dåligt minne gör nog likadant nästa år, kommer ju nya sorter hela
          tiden.

Citera
          pejori
          Inlägg 16-05-2008, 17:29
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

rotfl.gif rotfl.gif Så underbart att läsa att man inte är ensam i galenskapen. giggle.gif giggle.gif
          Orden "nu ska du inte ha flera växter" hör jag ofta från omgivningen och tror jag är ensam om att villja ha allt thanks.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Rihane
          Inlägg 16-05-2008, 18:16
          Länk hit: #24

Gäster

Min son, 5 år, ställer sig ute på balkongen, ser bekymrad ut och skakar på huvudet no.gif och säger:

-Du ska nog inte ha fler växter nu mamma, duh.gif det är fullt.

Och nu är det ändå mer plats än för en vecka sedan då det mesta stod på avhärdning på golvet, annars gillar sonen blommor. Helst då alla vita.
          tongue.gif
          Nu ska bara växthuset nedmonteras så får fler än en plats att sitta där ute tummenupp.gif

Citera
          katah
          Inlägg 16-05-2008, 19:56
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

oj, vad jag känner mig igen...

jag pratade allvar med min man häromdagen ang. nästa års planteringar.

Familjen ställer upp när det gäller att gräva mer land inom vår tomtgräns ( ca. 900 kvm) och odlingslampor måste räcka på vårkanten ( fem st 2 meterlånga ,en inne för småsådder ibland med dubbelskift under lampan och fyra i förrådet)
          men sedan måste jag kunna räkna att växthuset slukar " bara" 1000 plantor, mer går INTE och trädgården slukar inte heller mer plantor när man ändå frösår mycket och massa bärsorter tar halva ytan.

Så nästa år, inte 100 st januari-tomatplantor -fear-.gif inte !
          och man måste slänga sådder som inte behövs, det är mycket jobbigt att vattna och omskola massa massa plantor och bekämpa löss wacko.gif

Så familjen lovar vara med om jag håller mig "inom-ramen -rimligt" nästa år...

Jag lovar coolgleam.gif

Citera
          MammaMattsson
          Inlägg 17-05-2008, 15:54
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 148
          Medlem nr: 9 076

Jag har också "lovat" både mig själv och familjen. Varje år.

Men det glömmer jag alltid när jag blir vild över frö och knölar, det ser ju så pyttigt ut i början, eller hur?
          Det ryker en bit av gräsmattan varje år, som tur är så är den stor.

Riktigt roligt att se att jag inte är ensam om detta, och att vi alla tycks se något som våra anhöriga och vänner inte ser, nämligen plats och utrymme..... giggle.gif

Sedan så kom ju odla med perennerbjudande i storpack, och det kunde ju inte ignoreras, så nu har jag 27 krukor till. Det är Odlas fel, inte mitt. whist.gif crazy.gif

--------------------

ADHD. Det är inte mig det är fel på. Det är du som tänker för långsamt.

Citera
          Millan69
          Inlägg 18-05-2008, 09:28
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 9 523

biggrin.gif Skrattar så tårarna rinner..inte själv drabbad men jag har vuxit upp i det ni beskriver. Min mamma är helt hysterisk och tror att man måste ha 100 tomatplantor, 200 squash (som ingen äter sedan), 500 olika småkrukor med allehanda perenner på tillväxt.
          Vi bodde i ett STORT hus med STOR trädgård och jag lovar, man fick klättra runt i djungeln för att ta sig fram. Uterum, flera växthus, megastora dammar och inte en gnutta gräsmatta kvar + mängder med frukt och grönsaker som inte gick åt trots stor familj.....

När de sålde huset för några år sedan så tog de nya ägarna raskt in en grävare och återställde tomten till en mer normal villaträdgård.
          Mamma grät men jag förstår dem faktiskt. Om man inte njuter av att odla, vattna, gödsla och rensa på all ledig tid så blir det lätt ett jobb istället för ett nöje.

Det enda jag ärvt är att jag konstant planterar för tätt...KAN ju bli någon lucka ju... a0a.gif -NOT

Millan

Citera
          Blomstersmurfen
          Inlägg 21-05-2008, 06:16
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem nr: 1 162

CITAT (MammaMattsson @ 14-05-2008, 19:38) *
          Skönt att se att jag inte är ensam om vansinnet..... whistling.gif rotfl.gif

Inte kan man resa bort heller.

Å andra sidan så säger ju de som kallas för proffs att man skall sätta många plantor av samma sort i grupp, så vi kan ju ursäkta oss med det kanske?

Hmm... Min man är inte särskilt intresserad av trädgård, men nu har han plötsligt börjat fördjupa sig i frågan om olika automatiska bevattningsanläggningar. Han vill förmodligen att vi skall lämna vårt lilla paradis flera dagar i sträck i sommar!??

--------------------
          Mälaröarna, zon+microklimat 3+2+1

Citera
          Maggan H
          Inlägg 21-05-2008, 19:55
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

Ack ja, det är välkända ord man läser här! crazy.gif Mitt andra växthusår påpekade maken lite försynt 'att det största felet man gör är att man sår för många sorter'! devil.gif Det hade han läst nånstans, för han är inte intresserad av själva odlandet.... Det var nog när jag gnölade att jag inte fick plats i växthuset... rtfm.gif Jag KAN inte heller kasta plantor, och stod här med körsbärstomater upp över öronen. Men sålde lite andra plantor på jobbet så alla fick vars en tomat på köpet, så nu har det tunnat ut lite.... shy.gif

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          Österläge
          Inlägg 21-05-2008, 20:11
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem nr: 8 205

Åh vad skönt att höra att man inte är ensam! Och vilka historier, skrattar högt när jag läser!! a0a.gif

Jag har också så svårt att komma ihåg hur mycket jag får plats med. Först köper jag frön som nog är rätt lagom, men när de är sådda så råkar jag ju beställa lite perenner, o så är det växtmarknader o mässor o besök till plantskolan... Och så oj, de där lökarna jag satte i höstas, det var där de var ja, o så de nya vårlökarna, hmm... Och så är frösådderna omskolade o vill ut, men var?!? wacko.gif Jag känner igen mig i att man dubbelplanerar för krukorna, "jo men jag kan sätta lökarna där" o glömmer att man redan har tänkt ha nåt annat där...

Håhå jaja, tur man har en förstående man... än så länge iaf... unsure.gif tongue.gif

--------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com

Citera
          MammaMattsson
          Inlägg 21-05-2008, 23:22
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 148
          Medlem nr: 9 076

CITAT (Millan69 @ 18-05-2008, 10:28) *
          biggrin.gif Skrattar så tårarna rinner..inte själv drabbad men jag har vuxit upp i det ni beskriver. Min mamma är helt hysterisk och tror att man måste ha 100 tomatplantor, 200 squash (som ingen äter sedan), 500 olika småkrukor med allehanda perenner på tillväxt.
          Vi bodde i ett STORT hus med STOR trädgård och jag lovar, man fick klättra runt i djungeln för att ta sig fram. Uterum, flera växthus, megastora dammar och inte en gnutta gräsmatta kvar + mängder med frukt och grönsaker som inte gick åt trots stor familj.....

När de sålde huset för några år sedan så tog de nya ägarna raskt in en grävare och återställde tomten till en mer normal villaträdgård.
          Mamma grät men jag förstår dem faktiskt. Om man inte njuter av att odla, vattna, gödsla och rensa på all ledig tid så blir det lätt ett jobb istället för ett nöje.

Det enda jag ärvt är att jag konstant planterar för tätt...KAN ju bli någon lucka ju... a0a.gif -NOT

Millan

Hm,

En fråga, med tanke på mina barn, har du tagit skada psykiskt av detta?... angel_not.gif

CITAT (Blomstersmurfen @ 21-05-2008, 07:16) *
          Hmm... Min man är inte särskilt intresserad av trädgård, men nu har han plötsligt börjat fördjupa sig i frågan om olika automatiska bevattningsanläggningar. Han vill förmodligen att vi skall lämna vårt lilla paradis flera dagar i sträck i sommar!??

Ja, JAG skall iallafall inte åka någonstans, hade jag tänkt. Förra året blev det en (gräslig enligt mig) charterresa till Grekland i två veckor. Jag satt bara och svettades och tänkte på mina växter & längtade hem.
          Vill de åka, så okej, på hösten eller vintern då, men inte nu!

CITAT (Rihane @ 16-05-2008, 19:16) *
          Min son, 5 år, ställer sig ute på balkongen, ser bekymrad ut och skakar på huvudet no.gif och säger:

-Du ska nog inte ha fler växter nu mamma, duh.gif det är fullt.

Och nu är det ändå mer plats än för en vecka sedan då det mesta stod på avhärdning på golvet, annars gillar sonen blommor. Helst då alla vita.
          tongue.gif
          Nu ska bara växthuset nedmonteras så får fler än en plats att sitta där ute tummenupp.gif

Innan vi flyttade hit, hade jag en pyttebalkong, men jag var så lycklig för den, därför att bostaden innan var en lägenhet inne i stockholms city utan balkong. Jag lärde mig att satsa på klättrande saker, så att man kunde gå ut och tjuvröka utan att slå ned något. Allt går bara man vill!

För övrigt har jag blivit av med några växter nu, som jag lovat bort (gratis) till en tjej som ropade in en planta på tradera från mig. Vi träffades och hon är lika galen som vi i denna tråd, så nu köper vi inte växter av varandra, vi skall byta!

--------------------

ADHD. Det är inte mig det är fel på. Det är du som tänker för långsamt.

Citera
          Millan69
          Inlägg 22-05-2008, 20:35
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 9 523

CITAT (MammaMattsson @ 22-05-2008, 00:22) *
          Hm,

En fråga, med tanke på mina barn, har du tagit skada psykiskt av detta?... angel_not.gif

Jo, lite kanske. Men jag är ju ändå medlem här naughty.gif
          Skämt åsido.. Jag odlar högst moderat när det kommer till ätbara växter, enbart det alla tycker är gott odlas hemma. Och jag köper hellre färdiga plantor än driver upp från frö. Måste ju betraktas som lite udda - åtminstone som odlait, hihi..
          Millan

Citera
          Ellinnea
          Inlägg 22-05-2008, 21:20
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 11 471

Precis!!!!! Det där kunde jag skrivit själv! Inte kastar man levande ting, nej man tar varligt hand om allt!
          Vårt "finrum" med dubbla glasdörrar mot sydöst(utanför ska ett uterum byggas en vacker dag) är helt fyllt med mina odlingar. När jag öppnar dörren på eftermiddagen slår en växthusdoft emot en och det är sådär fuktigt. Faktum är att jag tror inte det är bra för rummet...

Men men, här sitter jag med nybyggt hus och ofärdig trädgård, men plantor att plantera, det har jag!'

Maria

--------------------
          [size="5"][/size]Maria[font="Book Antiqua"][/font][color="#9932CC"][/color]

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 22-05-2008, 21:44
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Man blir smittad här smiley_small_hug.gif
          ingrid

Citera
          Heda
          Inlägg 23-05-2008, 16:02
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 653
          Medlem nr: 14 393

Så skönt det känns att läsa i den här tråden (igen).

Nu när krydd/grönsakshörnan är nästan klar och mannen säger att nu ser vi till att göra klart alla dessa projekt (!!!!!!!!!!!!!!)...????????????????? VI?????????? w00t.gif Och faktiskt åkte han med till grannens salix odling och släpade salix till staketet runt krydd/grönsakshörnan och skaffade perfekta stolpar från nästa granne (gratis!!) och var med och flätade och tyckte att det var kul!! w00t.gif

-Det måste ju bli färdigt någon gång! Fast när det är färdigt så kommer du ju på nya projekt...så färdigt blir det väl förstås aldrig....

Han körde kalkkross till grusgången bredvid grönsakslandet och frågade grannen om vi kunde få hämta lite skrot bakom ladan och jaa jag vet inte vad som har hänt w00t.gif Jag tror att han faktiskt älskar mig! wub.gif
          För han gör det inte för att det är det roligaste han vet.....(som jag)....och jag har inte ens bett honom!!

Sen kommer ju förstås frågan....Var har du tänkt att göra av de 250 plantorna som står i växthuset? För jag kan då inte se att det finns plats i (de nygrävda) rabatterna till mer än kanske, eventuellt på sin hödj 20 - 30 stycken?? fear.gif Säger du det?!?!?

Vad svara man då? Äh...det finns ju hur mycket gräsmatta som helst...det är ju bara att gräva, vet ja!! whistling.gif

Å tänk när jag, för inte alls många veckor sedan, sa att nu var det slutköpt med plantor för i år...de i växthuset ska ju ner oxå! Vad fick jag för svar?? - Tror du verkligen på det där själv? För det gör inte jag!

whistling.gif

Sedan dess har jag "bara" köpt två brunnävor, en stäppsalvia och en kantnepeta....och idag har jag fått lön....

Citera
          Ellinnea
          Inlägg 24-05-2008, 06:24
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 11 471

Ja, det kallar jag kärlek!!! Underbart! Han vet hur han ska visa den minsann! Vad roligt det är när nåt blir klart!

--------------------
          [size="5"][/size]Maria[font="Book Antiqua"][/font][color="#9932CC"][/color]

Citera
          jo_1
          Inlägg 24-05-2008, 23:02
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 91
          Medlem nr: 15 414

Det finns faktiskt ett namn för detta: Våldshobby! biggrin.gif Det är inte någon våldsam hobby, utan när man tänker, äter och sover sin hobby. Och man kan även hamna i det kategorin om man tok-förodlar allt man hittar. Men skoj är det! smile.gif

Citera
          katah
          Inlägg 26-07-2009, 21:37
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

CITAT (katah @ 16-05-2008, 20:56) *
          oj, vad jag känner mig igen...

jag pratade allvar med min man häromdagen ang. nästa års planteringar.

Familjen ställer upp när det gäller att gräva mer land inom vår tomtgräns ( ca. 900 kvm) och odlingslampor måste räcka på vårkanten ( fem st 2 meterlånga ,en inne för småsådder ibland med dubbelskift under lampan och fyra i förrådet)
          men sedan måste jag kunna räkna att växthuset slukar " bara" 1000 plantor, mer går INTE och trädgården slukar inte heller mer plantor när man ändå frösår mycket och massa bärsorter tar halva ytan.

Så nästa år, inte 100 st januari-tomatplantor -fear-.gif inte !
          och man måste slänga sådder som inte behövs, det är mycket jobbigt att vattna och omskola massa massa plantor och bekämpa löss wacko.gif

Så familjen lovar vara med om jag håller mig "inom-ramen -rimligt" nästa år...

Jag lovar coolgleam.gif

Gubben min har nu lovat att fixa en extra provosorisk växthus till vår 2010 , som ska stå ute ett par månader på vårkanten och slukar kanske 500 plantor till, och troligtvis ska han också gå med på att fixa lite odlingsramar för perennasådder som ska klara av sommarvärmen i skuggsidan.
          Sedan finns det bara infarten och taket kvar att odla på .... giggle.gif

Redigerat av katah: 26-07-2009, 21:38

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-10-2025, 10:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon