Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Privatvård, Varför är Mona så upprörd?
          Whiskuchi
          Inlägg 16-05-2008, 11:14
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (Stintan43 @ 16-05-2008, 11:58) *
          I så fall är det ju lite märkligt att hon blev så upprörd över förslaget från Reinfeldts med "familj".

Det var väl mest för att det inte var hon själv som kom på det rolleyes.gif

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 16-05-2008, 11:39
          Länk hit: #42

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Pirum @ 15-05-2008, 12:20) *
          Självklart ska privat vård vara tillåten,om den sker med privata läkare,ej betalt med skattemedel,och i lokaler som inte byggts med skattemedel.

Naturligtvis. Men då skall också de som väljer denna privata vård slippa betala skatt för den offentliga vård de inte använder. Det borde vara ett fritt val.

Citera
          Pirum
          Inlägg 16-05-2008, 11:44
          Länk hit: #43

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (Huggorm @ 16-05-2008, 12:39) *
          Naturligtvis. Men då skall också de som väljer denna privata vård slippa betala skatt för den offentliga vård de inte använder. Det borde vara ett fritt val.

Fel. De kommer visst att använda offentlig vård om de kör av vägen och krockar med ett träd, etc. Jag har inte behövt läkarvård på över 20 år, ändå betalar jag givetvis skatt till just sjukvården.

Det som nu diskuteras är väl främst om privata företag ska få hyra rum och utrustning i medborgarnas sjukhus, och genomföra vinstgivande behandlingar där. Kanske är det effektivt om det, tja, görs på natten eller när inga andra användningar finns för lokalerna.

Det finns ingenting som hindrar folk att ta privat sjukförsäkring, precis som man kan ta försäkringar mot allt möjligt man kan tänkas drabbas av.

--------------------
          zon2.5

Citera
          krellus
          Inlägg 16-05-2008, 11:51
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 1 072
          Medlem nr: 3 347

CITAT (Stintan43 @ 16-05-2008, 11:58) *
          I så fall är det ju lite märkligt att hon blev så upprörd över förslaget från Reinfeldts med "familj".

Det kallas politik...

--------------------
          Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 16-05-2008, 12:13
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Jag förstår inte vad man har emot privatvård?

Så som det är nu i Sverige fungerar det ju inte. Jag känner ju till vården i tyskland och Österrike. Och där är mycket privat und det fungerar bra.

Vårdcentraler som här finns inte, det är bara privata mottagningar. Förut var det gratis att gå till läkare. Nu kostar det 10 eller 15 Euro i Quartalet (och då tycker folk att det har blivit sooooo dyrt). Får du remiss vidare från din husläkare så kostar det ingenting mera.

Sjukhus finns många privata och det är patienten som väljer var den vill lägga in sig, i ett stort universitätssjukhus eller i en privat klinik.

Om man vill vara privatpatient så måsste man teckna en tilläggsförsäkring som betalar detta. Då kan man välja sedan om man vill ha 1 bäddsrum eller 2-bäddsrum och chefbehandling. Men som sagt då måste man ha en egen tilläggsförsäkring. Och då ligger man i regel i en annan avdelning och man inkräktar inte på den allmänna avdelning eller väntelista.

Och eftersom ekonomien måste gå ihop på en privat vårdinrättning så jobbar dom lite effektivare. Inte som här när man kommer till sjukhuset och anmäler sig, så kommer en sjuksköterska och hämtar journalen och bär det en bit vidare. Sen, när det är ens tur då kommer nästa sköterska och bär journalen till korgen utanför läkarrummet.
          Har tittat på det så många gånger när ja var på ortopäden på Östra eller på Sahlgrenska

För 1 år sedan (eller är det redan 2?) skadade min sambo ögat illa när vi var i Bayern på besök.
          Min svärson ringde direkt till ögonläkaren i Garmisch och det vara bara att komma direkt. Han blev so väl omhändertagen (hon fick även sy honom i ögat det var illa skadad) även om papperskram var lite jobbigt. Vi var nog dom första där med EU kortet från F-kassan.

Därefter fick han en tid varje dag under dom återstående 4-5 dagar för kontroll. Och hon påängterade vid varje besök att han direkt efter hemkommsten måste gå till kontroll igen. Men det var inte enklaste.

Först ringde han husläkaren, han sade att sambon skall åka till Mölndal. Han ringde ögonkliniken i Mölndal. Kom hit strax före åtta på morgonen hette det så tar vi dig direkt.
          Sa<mbon var där quart i åtta, sen satt han där och satt där osv . Under tiden kom en kille som fick svets i ögat på jobbet. Han fickså sitta där i timtal. När det sedan blev min sambos tur, så tyckte han att dom kan ju ta killen med svets i ögat först så väntar han själv lite till. Nej men det gick inte.................

Sent på eftermiddagen kom han in. Som min sambo sa det hade varit enklare att ta flyget ner till tyskland, det hade gått snabbare och smidigare.

Det är vården här i Gbg. Fram med lite konkurens.

Elisabeth

Citera
          herkules
          Inlägg 16-05-2008, 12:16
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Huggorm @ 16-05-2008, 12:39) *

aldrig i livet - det ska betalas skatt på minsta lilla krona som tjänas och ju mer man tjänar desto mer ska man betala i skatt, allt för att de som inte har det så bra ställt i sverige ska kunna leva drägligt och få bra vård, bra skola. klarar man inte av att dela med sig så tycker jag att man ska flytta till ett land som redan från början står för att var och en är sin egen lyckas smed flirting.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          herkules
          Inlägg 16-05-2008, 12:22
          Länk hit: #47

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 16-05-2008, 13:13) *
          /..../
          Det är vården här i Gbg. Fram med lite konkurens.

man ska inte bli sjuk om man bor i västra götaland har jag hört, vad de landstingspolitikerna där sysslar med är det många som undrar.
          tror ändå inte på privatvård, det kommer bli som med tandläkarna, dyrt så vanligt folk har inte råd. självklart kommer det stjälas både tid, pengar och andra resurser från den offentliga vården för att fixa till den privata, de borgeliga har hittills inte förnekat sig och kommer knappast heller inte göra det i den här frågan.
          men men - den som överlever får se smile.gif

edit: tog bort ett heller

Redigerat av herkules: 16-05-2008, 12:30

--------------------

Citera
          krellus
          Inlägg 16-05-2008, 14:42
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 1 072
          Medlem nr: 3 347

Lite enformigt kanske men jag säger igen... gu va läskigt med privatiseringar -fear-.gif
          Nä, det ska va som de allti ha vari förr... *suck*

Ungefär som när somliga var rädda för datorer.

--------------------
          Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 16-05-2008, 14:45
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

privatisering är ingen lösning på vårdkrisen, men nog behöver det effektiviseras.....

Redigerat av Aqvakul: 16-05-2008, 14:45

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 16-05-2008, 14:56
          Länk hit: #50

Moderator

CITAT (Aqvakul @ 16-05-2008, 15:45) *
          privatisering är ingen lösning på vårdkrisen, men nog behöver det effektiviseras.....

Jo, men det är delvis det samma...

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 16-05-2008, 15:07
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (krellus @ 16-05-2008, 15:42) *
          Lite enformigt kanske men jag säger igen... gu va läskigt med privatiseringar -fear-.gif

Jag inget emot privata aktörer inom vården så länge det rör sig om ett komplement till och inte någonting istället för den offentliga vården.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 16-05-2008, 16:11
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Stintan43 @ 16-05-2008, 16:07) *
          Jag inget emot privata aktörer inom vården så länge det rör sig om ett komplement till och inte någonting istället för den offentliga vården.

tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 16-05-2008, 16:43
          Länk hit: #53

Gäster

Det handlar om ideologi, om vilket samhälle vi tror på och inte om någon infantil rädsla.

Sjukvården fungerar illa idag men jag tror inte att privatisering, annat än som komplement, är lösningen. När det börjar dyka upp tankar om att vi endast betalar för det vi nyttjar då innebär det att vi skrotar den generella välfärden och då får vi en ny typ av samhälle där ord som solidaritet blir just "läskigt"

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 16-05-2008, 16:58
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Gunilla T @ 16-05-2008, 17:43) *
          Det handlar om ideologi, om vilket samhälle vi tror på och inte om någon infantil rädsla.

Sjukvården fungerar illa idag men jag tror inte att privatisering, annat än som komplement, är lösningen. När det börjar dyka upp tankar om att vi endast betalar för det vi nyttjar då innebär det att vi skrotar den generella välfärden och då får vi en ny typ av samhälle där ord som solidaritet blir just "läskigt"

tummenupp.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          herkules
          Inlägg 16-05-2008, 18:35
          Länk hit: #55

Medlem

med facit i hand efter den förra borgeliga regeringen så har vi all anledning att se oss om över axeln.
          därmed INTE sagt att jag tycker göran persson och den sk socialdemokratiska politik han förde de sista åren var bra.
          crazy.gif
          något som jag funderat på är iaf att om nu dessa borgeliga partier är så himla bra för svenska folket, varför får de aldrig sitta kvar?
          vet inte folket sitt eget bästa?

--------------------

Citera
          Gillan
          Inlägg 16-05-2008, 19:06
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (krellus @ 15-05-2008, 08:56) *
          Angående privat vård.

Det är onekligen svårt att förstå hur man kan blir upprörd över privatvård.

Nyöppnade kliniker och sjukhus genererar:
          - flera vårdplatser
          - kortare vårdkö
          - flera jobb inom vården
          - bättre arbetsvillkor för vårdpersonalen

Är det helt enkelt så att det är gammal hederlig avundsjuka som ligger bakom kritiken?

Visst, det kan vara så att "vissa" har lättare att utnyttja detta men ÄR inte det viktiga att fler får vård och att vårdköerna minskar?

Prioritera....

Jag lovar dig Krellus, att den dan min granne som inte ens har hälften av min inkomst, också har råd att teckna privat försäkring, den dan kanske jag också skulle kunna tänka mig "privat" sjukvård. Innan dess är jag helt emot thumbdown.gif . Det kallas solidaritet, som nån/några redan sagt.

edit, glömde en halv mening

Redigerat av Gillan: 16-05-2008, 19:09

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          jana
          Inlägg 16-05-2008, 19:46
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 167
          Medlem nr: 14 742

Det är farligt med vinstintresse både när det gäller vården och i skolan

Citera
          Huggorm
          Inlägg 16-05-2008, 20:01
          Länk hit: #58

Moderator

CITAT (jana @ 16-05-2008, 20:46) *
          Det är farligt med vinstintresse både när det gäller vården och i skolan

Icke desto mindre skulle ett vinstintresse göra underverk på effektiviteten i hela vårdapparaten. Det läge vi nu har, där staten pumpar in ständigt ökande mängder pengar utan att någonsin fundera på vad dom används till är förödande. Det finns få länder som lägger så mycket pengar som Sverige på sin sjukvård, men det finns mängder med länder där vården fungerar betydligt bättre. Och så länge vården är statlig kommer ingen ansvarig någonsin ha något intresse av att rationalisera och effektivisera, när det är så mycket enklare att skrika efter mer pengar i stället.

Citera
          Kat
          Inlägg 16-05-2008, 21:11
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 1 054
          Medlem nr: 5 397

Problemet med privat vård och privata sjukförsäkringar är att det gör hälsa till en klassfråga. De som har råd kan köpa sig bättre vård, vilket helt enkelt inte är rättvist.

Redigerat av Kat: 16-05-2008, 21:11

Citera
          Netha
          Inlägg 16-05-2008, 21:21
          Länk hit: #60

Gäster

CITAT (Kat @ 16-05-2008, 22:11) *
          Problemet med privat vård och privata sjukförsäkringar är att det gör hälsa till en klassfråga. De som har råd kan köpa sig bättre vård, vilket helt enkelt inte är rättvist.

Eller så har de arbetsgivare som betalar sjukförsäkringsavgift som garanterar anställda snabb/god vård ...
          precis som de gjort i en massa år ... med start på Göran Perssons tid.

All privat vård betyder inte att du ska ha privata försäkringar och stor plånbok.
          Många är Landstingsanslutna vilket betyder att du som patient betalar exakt samma avgift som vid besök/vård inom Landstingsvården.

Citera

6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 14:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon