Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 3 4 5  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ang klimathot
          Piccante
          Inlägg 18-05-2008, 10:40
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (MimmiH @ 18-05-2008, 09:48) *
          Det behöver de definitivt inte göra! Man kan få biobränslen ur sopor och avlopp och returprodukter biggrin.gif

Sen får bönder EU-bidrag för att lägga odlingsbar mark i träda i Europa ! För att minska på spannmålsöverskottet, så det finns ju potential att odla upp mark för att producera biobränsle.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          skogstroll
          Inlägg 18-05-2008, 12:17
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (Grå @ 17-05-2008, 15:12) *
          Kanske kan vara värt en slant för att slippa ha en enstörig skogsmulle som granne?

skogsmullarna får å andra sidan betala extra just för att vara skogsmullar. vägavgifter, tomtavgifter mm + den skatt som de i civilisationen betalar. Och det är skönt att slippa alla stressiga viktigpettrar - det är väl därför man blir skogsmulle

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Myosotis
          Inlägg 18-05-2008, 15:53
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Netha @ 17-05-2008, 23:14) *
          (...) Fraktandet av sopor ... vad tycker du om det?

Det är inte bara sopor som fraktas. Någon som lyssnade på "Kaliber" idag? Maten till äldreboenden transporteras långa vägar till vissa kommuner, det är ju helt absurt. EU tvingar kommunen att välja det billigaste alternativet, precis som med sophanteringen. Man får inte "diskriminera" en leverantör bara för att den ligger långt bort! Ibland vill man bara hålla för öronen och gömma sig ännu längre ut i skogen.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Netha
          Inlägg 18-05-2008, 19:52
          Länk hit: #84

Gäster

CITAT (Myosotis @ 18-05-2008, 16:53) *
          Det är inte bara sopor som fraktas. Någon som lyssnade på "Kaliber" idag? Maten till äldreboenden transporteras långa vägar till vissa kommuner, det är ju helt absurt. EU tvingar kommunen att välja det billigaste alternativet, precis som med sophanteringen. Man får inte "diskriminera" en leverantör bara för att den ligger långt bort! Ibland vill man bara hålla för öronen och gömma sig ännu längre ut i skogen.

Så galet som det nånsin kan vara.
          Umeå köper matportioner från Linköping ... fraktas 100 mil med flyg varje vecka. ohmy.gif

Jag har väntat i några år, på att få se polska entreprenörer sköta snöröjningen här...
          än så länge (tack o lov) har det inte hänt.
          EU ... thumbdown.gif

Citera
          Piccante
          Inlägg 18-05-2008, 19:57
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Netha @ 18-05-2008, 20:52) *
          Så galet som det nånsin kan vara.
          Umeå köper matportioner från Linköping ... fraktas 100 mil med flyg varje vecka. ohmy.gif

Jag har väntat i några år, på att få se polska entreprenörer sköta snöröjningen här...
          än så länge (tack o lov) har det inte hänt.
          EU ... thumbdown.gif

Ofta beror detta på att kommunerna lägger ned sina egna kök och väljer att köpa mat från någon större producent. Sverige är verkligen landet där man motverkar lokalt och småskaligt producerat! thumbdown.gif

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Myosotis
          Inlägg 18-05-2008, 20:06
          Länk hit: #86

Medlem

just det... och då blir de lokala kockarna arbetslösa. duh.gif Kostnaderna för arbetslöshet, vuxendagis etc.(och kanske sjukvård pga efterföljande depression?) tas aldrig med i beräkningarna.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Netha
          Inlägg 18-05-2008, 20:21
          Länk hit: #87

Gäster

Och (läste en gång att man ALDRIG ska börja en mening med och men gör det ändå)
          människorna mår allt sämre.sad.gif
          Medicindoserna ökar och allt fler drogas till att "bara finnas till" men aldrig klaga/fråga/ställa krav.sad.gif

Vem av oss som ännu har möjlighet att själv välja vad vi vill laga/äta..för mat
          kan tänka oss en tillvaro där vi aldrig känner doften från matlagning ...
          den som retar aptiten så saliven rinner till?

Jag törs påstå att INGEN av de i bestämmande position äter "frigolitmat"

EU thumbdown.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 18-05-2008, 20:27
          Länk hit: #88

Medlem

Ett av "argumenten" för att köpa långtbortifrånmat till de äldre var att de skulle ha fler olika rätter att välja emellan och kunna värma maten när det passade dem - i micron. Jättekul med micrad plastmat varje dag. Att alla tänker på sig själva och vill tjäna pengar kan jag förstå, men det blir extra cyniskt när man säger att det är för konsumentens eget bästa. Tyvärr så går många konsumenter på det dessutom, ingen märker att de bara driver med oss...

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Netha
          Inlägg 18-05-2008, 20:31
          Länk hit: #89

Gäster

CITAT (Myosotis @ 18-05-2008, 21:27) *
          Ett av "argumenten" för att köpa långtbortifrånmat till de äldre var att de skulle ha fler olika rätter att välja emellan och kunna värma maten när det passade dem - i micron. Jättekul med micrad plastmat varje dag. Att alla tänker på sig själva och vill tjäna pengar kan jag förstå, men det blir extra cyniskt när man säger att det är för konsumentens eget bästa. Tyvärr så går många konsumenter på det dessutom, ingen märker att de bara driver med oss...

Vet inte om jag håller med om att de driver med oss ..
          tror hellre att deras sikte är inställt på "pengar, pengar, pengar"

Citera
          henriks
          Inlägg 18-05-2008, 20:38
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

CITAT (Pirum @ 17-05-2008, 18:05) *
          Jo, men även om elen produceras i världens skitigaste kolkraftverk så är CO2-utsläppen ändå mycket lägre per mil (om man kör bil på elen) än om man kör en vanlig bensinbil. Ska man bränna fossilbränslen så ska man göra det i stora och fasta installationer, där man dels kan rena bra, och dels utvinna både el och värme, det är dåligt att bränna fossilbränslen längs våra vägar.

Detta påstående skulle jag gärna vilja veta hur du kommit fram till?

för att det skall bli koldioxid måste det finnas kol i bränslet, eller hur?
          kolkraftverk eldas med just kol - bensinen innehåller ett antal olika kolväten, en försvarlig del av energin kommer från förbränningen av väte.

När man gör el i ett koleldat kraftverk, kan man i bästa fall få ut 30-40% av energin som el. En del av denna el försvinner på vägen som förluster i elnätet, en del försvinner i förluster vid laddningen av batteriet, en del blir värme i elmotorn i bilen.

En bensinmotor har iofs ganska kass verkningsgrad den också, runt 30% vid optimala förhållanden - om bensinen hade bestått av kol till 100% skulle det alltså vara ungefär lika stora utsläpp av koldioxid, men nu är det inte så - bensinens energiinnehåll är delvis baserat på väte, inte enbart kol.

Missförstå mig nu inte - jag tycker att elbilar är kanonbra, men man måste ALLTID titta på var energin kommer ifrån, hela kedjan. El är bara ett transportmedel för energi, inte en energikälla.

--------------------

Citera
          Pirum
          Inlägg 18-05-2008, 21:03
          Länk hit: #91

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (henriks @ 18-05-2008, 21:38) *
          Detta påstående skulle jag gärna vilja veta hur du kommit fram till?

för att det skall bli koldioxid måste det finnas kol i bränslet, eller hur?
          kolkraftverk eldas med just kol - bensinen innehåller ett antal olika kolväten, en försvarlig del av energin kommer från förbränningen av väte.

Jag var lite oklar men menade att man då kan ta tillvara mycket av spillvärmen också. (Jag borde nog skrivit kraftvärmeverk) Dessutom går det år mycket mer energi till att framställa bensin/diesel ur tjockolja än att bryta kol till kolkraftverk, och så sker stora utsläpp av metan vid utvinning av olja eftersom man inte kan ta tillvara all fossilgas som släpps ut. Största enskilda källan av växthusgas i Norge förra året var en krånglande oljeanläggning som vräkte ut metan. Källor orkar jag inte ta fram, men generellt sett måste det väl ändå vara bättre att bränna fossibränsle i centrala anläggningar än att göra det decentraliserat utan chans till lika god rening?

Tillägg : jag menar ju inte att man ska göra el med kol, vindkraft är väl bättre, tog det bara som ett exempel på hur oerhört dålig otto- eller dieselmotorer är relativt elmotorer.

Redigerat av Pirum: 18-05-2008, 21:04

--------------------
          zon2.5

Citera
          henriks
          Inlägg 18-05-2008, 22:23
          Länk hit: #92

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

Jo, det håller jag med om - att det bästa är att förena elproduktion med värmeproduktion.

Min åsikt är att det i princip inte skulle vara tillåtet att ha ett större värmeverk utan att samtidigt producera el - men med dagens, och framtidens elpriser i Sverige är det självreglerande - Det är oerhört ekonomiskt fördelaktigt att producera el och värme samtidigt. Nybyggda anläggningar behöver inte vara särskilt stora för att det skall vara lönsamt att bygga kraftvärme.

Det jag främst ville påvisa är att energiförbrukningen inte alltid är så enkel att jämföra. Ta tex hus, jämför ett hus med fjärrvärme och ett hus med värmepump. Huset med fjärrvärme gör av med 20000kWh värme, men värmepumpen drar bara 6-7000 kWh el.

Är då värmepumpshuset bättre ur miljösynvinkel?

För att jämförelsen skall vara relevant måste man ta med var elen kommer ifrån, om den kommer från en kol eller oljeeldad anläggning utan samtidig värmeproduktion (vilket marginalelen ofta gör) är verkningsgraden i elproduktionen sådan att huset i fråga ur miljösynvinkel precis lika gärna kunde vara oljeldat.

--------------------

Citera

5 sidor V  « < 3 4 5
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-10-2025, 16:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon