CITAT (Pirum @ 17-05-2008, 18:05)

Jo, men även om elen produceras i världens skitigaste kolkraftverk så är CO2-utsläppen ändå mycket lägre per mil (om man kör bil på elen) än om man kör en vanlig bensinbil. Ska man bränna fossilbränslen så ska man göra det i stora och fasta installationer, där man dels kan rena bra, och dels utvinna både el och värme, det är dåligt att bränna fossilbränslen längs våra vägar.
Detta påstående skulle jag gärna vilja veta hur du kommit fram till?
för att det skall bli koldioxid måste det finnas kol i bränslet, eller hur?
kolkraftverk eldas med just kol - bensinen innehåller ett antal olika kol
väten, en försvarlig del av energin kommer från förbränningen av väte.
När man gör el i ett koleldat kraftverk, kan man i bästa fall få ut 30-40% av energin som el. En del av denna el försvinner på vägen som förluster i elnätet, en del försvinner i förluster vid laddningen av batteriet, en del blir värme i elmotorn i bilen.
En bensinmotor har iofs ganska kass verkningsgrad den också, runt 30% vid optimala förhållanden - om bensinen hade bestått av kol till 100% skulle det alltså vara ungefär lika stora utsläpp av koldioxid, men nu är det inte så - bensinens energiinnehåll är delvis baserat på väte, inte enbart kol.
Missförstå mig nu inte - jag tycker att elbilar är kanonbra, men man måste ALLTID titta på var energin kommer ifrån, hela kedjan. El är bara ett transportmedel för energi, inte en energikälla.