Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Plommon (Krikon?) med monilia?, Vissnade bort nästan helt...
          Annika i Korshol...
          Inlägg 21-08-2003, 08:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 120
          Medlem nr: 181

Jag köpte hus sommaren 99 och där fanns ett träd som jag inte visste vad det. Trädet sjäv såg lite visset ut men levde. Så hade det också två sidoskott som också levde väl. Följande sommar hade trädet dött men de två sidoskotten levde och blommade med små vita blommor. Jag tog bort det döda trädet och trodde det dött för att förra ägarna låtit vildskott komma upp. I fjol blommade vildskotten mycket och det kom också hela 3 liter med mörka plommon, små som vindruvor. I år blommade trädet också mycket. Sedan såg jag att en gren började vissna och torka bort. Både blad och blommor... Nu har båda skotten vissnat. Det finns ännu en gren som lever och där kommer det nog plommon. Läste att det eventuellt kunde vara Grå Monilia men hittade inte så mycket info om det. Jag borde antagligen ha skärt bort den gren som vissnade först så kanske trädet hade klarat sig. I alla fall kommer det en massa skott både nära stammen och i gräsmattan och rabatten så jag får nog nya träd om jag vill. Men är allt smittat av denna sjukdom? Löns det att driva upp det till ett träd igen? Är det Krikon eller vilda plommon? Kan det smitta till äppelträden? Antagligen var det samma sjukdom som drabbade trädet första sommaren jag hade det. Är enda behandlingen att klippa bort vissnade grenar eller kan man göra något annat. Om man skulle köpa ett nytt plommonträd, skulle det och drabbas av samma sjukdom då för att det finns i luften eller jorden...?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 06:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon