Jag är jätteledsen!
Ena dagen har jag hela stimmet runt fötterna när jag matar dem - nästa dag är dammen tom. Och då menar jag tom - inte en skugga av en fisk ens. Verkar som om den blivit trålad...
Mina 5 guldidar som var två år gamla nu och hade blivit hela 20 cm långa, och som brukat patrullera vattenytan i full fart med en massa tvära vändningar och "slag". Mina två gula slöjstjärtar som också blivit stora, med riktigt stora, fladdriga fenor och som tagit sig fram betydligt lugnare, på lite djupare vatten. Och de små ettåriga guldfiskarna i olika färger som föddes förra vintern och som man bara sett till då och då, eftersom de mest hölls i gömslena på en meters djup kring stenblocken i botten. Allihop bara puts väck, på en gång. Vad som har hänt har jag ingen aning om, men hade de blivit akut sjuka hade de väl flutit omkring halvdöda resp döda, innan kråkor och andra tagit hand om dem. Friska fiskar tror jag inte kråkorna rör, de hinner inte med. Inte en katt heller - den hade inte klarat det djupa. Fiskmåsar finns visserligen i trakten, men jag har aldrig sett nån vid min damm. Kanske en häger - det är faktiskt det enda alternativet jag kan tänka mig. Eftersom även de små som brukar gömma sig är borta, måste det varit någon med lång näbb som kommer åt överallt. Trist - de äldsta har varit med från början, klarat sig genom en nyanlagd damm och genom två vintrar - och så förvinner de bara så här.
Så nu är det bara att börja om. Men om det nu är någon som tror detta är ett skafferi vill jag inte bara fylla på gotterna igen. Så hur ska jag se till att få ha mina fiskar i fred? Någon som har några bra tips?