| |
Mina fiskar är borta!, Dammen helt tom från ena dagen till den andra |
|
|
|
|
21-05-2008, 20:47
|

Medlem
Antal inlägg: 1 683
Medlem nr: 11 521

|
Jag har också en kråka som mer eller mindre bosatt sig vid dammen. Den badar i vattenbrynet, den leker i vattenfallet, den dricker ur fontänen, och tar också dit hårdsmält mat och blöter upp innan den äter. Egentligen är det ganska intressant att studera den - men nästa gång jag ser kråkeländet slänger jag sten efter den istället! Eftersom jag ska ha guldid som patrullerar i vattenytan och fångar insekter där så kan jag inte ha nät under vattenytan. Guldfiskar däremot är bara vid ytan när man matar dem. Frågade i djuraffären där jag beställde nya guldidar idag, och de trodde att nät eller en plasthäger vore det bästa. Men en fuskhäger skrämmer knappast kråkorna som härjar vilt i kanten. Och nätet hindrar sädesärlor, gråsparvar och andra från att bada, och igelkottar och andra från att dricka. Hur jag än gör blir det inte bra. Suck... Den där vattensprutan som tydligen finns i ett par olika varianter verkar fasktiskt bäst för den får nog bort katter och kråkor också - men det lär nog inte grannar och förbipasserande tycka Det allra bästa vore förstås om mina näckrosor satte igång att växa i racerfart så de täcker en stor del av dammen. Då kan fiskarna gömma sig under dem. Men tyvärr dröjer det nog... Men tack snälla alla för tips och ideer, och för alla tröstande ord! Det värmer!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-05-2008, 22:22
|

Medlem
Antal inlägg: 1 762
Medlem nr: 6 663

|
Hej hopp.. min Mästerjägare var inte ringrostig länge må jag säga.. Idag så blev det ett fasligt liv på skatorna, som förövrigt kaxat till sig det sista året.....o blivit många fler, o efter en liten stund kommer min Mäster med hela munnen full med skata o en mycket belåten blick.. typ " kolla mamma jag fick den j***a terroristen" Det var skata nr.2, förrförra året tog han ju en oxå.. o det blev väldigt lugnt i trädgården efter det.... länge. Min oro för de dammfiskar jag skall ha mildrades avsevärt... ..... kunde man inte klona katter nu för tiden
--------------------
I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!! 
|
|
|
|
|
|
|
|
24-05-2008, 17:33
|

Medlem

|
Mina fiskar är tillbaka! Allihop! De försvann förra fredagen, efter ett flera timmar långt besök av (ätande) gräsänder. Förmodligen blev de så rädda att de mer eller mindre gick i ide. Jag har letat och letat, till och med vadat i dammen och känt ner bland stenblocken där de små brukar gömma sig för att ev försöka skrämma fram dem, men inte sett minsta skymt av dem, inte minsta lilla rörelse. Så jag var helt säker på att dammen var tom (och har gråtit en skvätt över det...) Men i förmiddags såg jag plötsligt en rödaktig skugga som rörde sig djupt nere i dammen, och så en till.... Jag sprang efter fiskmaten, och inom fem minuter var hela stimmet framme och härjade som vanligt vid matbordet. Vad jag kunde se var allihop där. Lycka!!! Fortfarande är de skygga, men guldidarna har börjat patrullera igen, och slår då och då - vilket ljuvligt ljud när det varit tyst så länge! Så nu lägger jag ner projekt hägerstopp. Det har ju inte varit någon här. Och att kråkorna och skatorna badar i kanten är tydligen inget större problem heller. Nu kommer det ju dessutom att bli tillökning, eftersom jag har beställt nya fiskar. Jag är så glad - och så konfunderad. Är det någon som har varit med om något liknande?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-05-2008, 19:50
|
Medlem
Antal inlägg: 586
Medlem nr: 1 371

|
Vad skönt!
|
|
|
|
|
|
|
|
24-05-2008, 19:52
|
Medlem
Antal inlägg: 696
Medlem nr: 5 207

|
Åh, vad roligt för dig ... och för fiskarna... att dom lever! Förstår att du är glad
--------------------
Birgitta i Sthlms-området zon 2 / 3 / 4 ???
|
|
|
|
|
|
|
|
24-05-2008, 20:54
|
Medlem
Antal inlägg: 2
Medlem nr: 16 344

|
Hejsan! Och oj, vad jobbigt att bara se fiskarna försvinna... För 10 år sedan gjorde jag en damm i trädgården, och köpte även ett par guldfiskar till denna. Men i september, när det började bli kallt, så tyckte jag synd om dem, och skaffade ett akvarium, där de fick flytta in. Nu, ett decennium senare, så lever en av guldfiskarna i högsta välmåga ( den andra blev sjuk och gick bort, tyvärr...) och den viftar på hela sig när det är matdags. I akvariet, då. Skulle tro att det är skator eller kajor som har varit framme hos dig. Kajorna är väldigt listiga, de kan analysera 'problemet' och agera oerhört skickligt. Men å andra sidan... 20 cm långa fiskar... Njaeee... misstänker nog hägern i detta fall. En katt hade nog nöjt sig med en fisk. I alla fall i den storleken. Guldfiskar funkar jättebra i akvarium. Lite skräpiga och så, de äter allt vad akvarieväxter heter, men har man hyfsad omsättning på vattnet ( = bra cirkulationspump och filter ) så går det alldeles utmärkt.
*** Oj, såg just att dina fiskar hade kommit tillbaka *** Grattis! Och ursäkta att jag skyllde på kajor och skator... lol
// Bosse
Redigerat av BosseW: 24-05-2008, 20:57
|
|
|
|
|
|
|
|
24-05-2008, 21:03
|

Medlem

|
CITAT (BosseW @ 24-05-2008, 21:54)  Hejsan! Och oj, vad jobbigt att bara se fiskarna försvinna... För 10 år sedan gjorde jag en damm i trädgården, och köpte även ett par guldfiskar till denna. Men i september, när det började bli kallt, så tyckte jag synd om dem, och skaffade ett akvarium, där de fick flytta in. Nu, ett decennium senare, så lever en av guldfiskarna i högsta välmåga ( den andra blev sjuk och gick bort, tyvärr...) och den viftar på hela sig när det är matdags. I akvariet, då. Skulle tro att det är skator eller kajor som har varit framme hos dig. Kajorna är väldigt listiga, de kan analysera 'problemet' och agera oerhört skickligt. Men å andra sidan... 20 cm långa fiskar... Njaeee... misstänker nog hägern i detta fall. En katt hade nog nöjt sig med en fisk. I alla fall i den storleken. Guldfiskar funkar jättebra i akvarium. Lite skräpiga och så, de äter allt vad akvarieväxter heter, men har man hyfsad omsättning på vattnet ( = bra cirkulationspump och filter ) så går det alldeles utmärkt.
*** Oj, såg just att dina fiskar hade kommit tillbaka *** Grattis! Och ursäkta att jag skyllde på kajor och skator... lol
// Bosse Det är OK - jag är så glad (och säkert skatorna med  ) Varför har du bara en guldfisk - de är ju flockdjur (stim)? Och varför inte i dammen? Mina är ute året runt.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-05-2008, 21:20
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (HelenJ @ 24-05-2008, 18:33)  Mina fiskar är tillbaka! Allihop! De försvann förra fredagen, efter ett flera timmar långt besök av (ätande) gräsänder. Förmodligen blev de så rädda att de mer eller mindre gick i ide. Jag har letat och letat, till och med vadat i dammen och känt ner bland stenblocken där de små brukar gömma sig för att ev försöka skrämma fram dem, men inte sett minsta skymt av dem, inte minsta lilla rörelse. Så jag var helt säker på att dammen var tom (och har gråtit en skvätt över det...) Men i förmiddags såg jag plötsligt en rödaktig skugga som rörde sig djupt nere i dammen, och så en till.... Jag sprang efter fiskmaten, och inom fem minuter var hela stimmet framme och härjade som vanligt vid matbordet. Vad jag kunde se var allihop där. Lycka!!! Fortfarande är de skygga, men guldidarna har börjat patrullera igen, och slår då och då - vilket ljuvligt ljud när det varit tyst så länge! Så nu lägger jag ner projekt hägerstopp. Det har ju inte varit någon här. Och att kråkorna och skatorna badar i kanten är tydligen inget större problem heller. Nu kommer det ju dessutom att bli tillökning, eftersom jag har beställt nya fiskar. Jag är så glad - och så konfunderad. Är det någon som har varit med om något liknande? Gud så härligt!!!!! verkligen grattis...Så skönt att dom klarade sig och att du slipper näta in dammen.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
24-05-2008, 21:24
|
Medlem
Antal inlägg: 2
Medlem nr: 16 344

|
Hej igen Helen! Nja, jag föredrar nog att ha denna gamla gubbe ( gumma ? ) till guldfisk inomhus. Den är nästan handtam, och mycket trevlig till sinnet. Det var kul att ha fiskar i dammen först, men sedan blev jag alltför orolig. Men den har sällskap av två små malar också, så alltför ensam är den inte. Dessutom har jag två stycken väldigt akvarieintresserade katter...  ) Men de har vant sig varandra nu, inga incidenter händer numera. De sägs kunna bli 20-30 år gamla, guldfiskarna. Denna är väl kanske ca 16-18 cm lång, den måste nästan backa och trixa lite för att vända i akvariet. Dags att köpa ett större snart. ( Detta är på 115 liter ) Och malarna är nio år nu. Snabba som kobror, med långa antenner. ( Morrhår? ) Blev jätteglad att höra att dina fiskar hade kommit tillbaka. // Bosse
|
|
|
|
|
|
|
|
25-05-2008, 13:29
|

Medlem
Antal inlägg: 2 425
Medlem nr: 10 996

|
CITAT (DragonLady @ 23-05-2008, 23:22)  Hej hopp.. min Mästerjägare var inte ringrostig länge må jag säga.. Idag så blev det ett fasligt liv på skatorna, som förövrigt kaxat till sig det sista året.....o blivit många fler, o efter en liten stund kommer min Mäster med hela munnen full med skata o en mycket belåten blick.. typ " kolla mamma jag fick den j***a terroristen" Det var skata nr.2, förrförra året tog han ju en oxå.. o det blev väldigt lugnt i trädgården efter det.... länge. Min oro för de dammfiskar jag skall ha mildrades avsevärt... ..... kunde man inte klona katter nu för tiden  Åh så duktig, stort imponerad! Min ena katt tar Nötskrikor och det tycker jag också är en bedrift.... Visst kan man klona katter nu för tiden, min dotter är stamcellsforskare och hon vet allt om det (fast nån praktisk nytta har jag inte haft av det ännu ska jag säga)
|
|
|
|
|
|
|
|
25-05-2008, 15:29
|

Medlem
Antal inlägg: 282
Medlem nr: 13 174

|
CITAT (HelenJ @ 20-05-2008, 17:42)  Jag är jätteledsen! Ena dagen har jag hela stimmet runt fötterna när jag matar dem - nästa dag är dammen tom. Och då menar jag tom - inte en skugga av en fisk ens. Verkar som om den blivit trålad... Mina 5 guldidar som var två år gamla nu och hade blivit hela 20 cm långa, och som brukat patrullera vattenytan i full fart med en massa tvära vändningar och "slag". Mina två gula slöjstjärtar som också blivit stora, med riktigt stora, fladdriga fenor och som tagit sig fram betydligt lugnare, på lite djupare vatten. Och de små ettåriga guldfiskarna i olika färger som föddes förra vintern och som man bara sett till då och då, eftersom de mest hölls i gömslena på en meters djup kring stenblocken i botten. Allihop bara puts väck, på en gång. Vad som har hänt har jag ingen aning om, men hade de blivit akut sjuka hade de väl flutit omkring halvdöda resp döda, innan kråkor och andra tagit hand om dem. Friska fiskar tror jag inte kråkorna rör, de hinner inte med. Inte en katt heller - den hade inte klarat det djupa. Fiskmåsar finns visserligen i trakten, men jag har aldrig sett nån vid min damm. Kanske en häger - det är faktiskt det enda alternativet jag kan tänka mig. Eftersom även de små som brukar gömma sig är borta, måste det varit någon med lång näbb som kommer åt överallt. Trist - de äldsta har varit med från början, klarat sig genom en nyanlagd damm och genom två vintrar - och så förvinner de bara så här. Så nu är det bara att börja om. Men om det nu är någon som tror detta är ett skafferi vill jag inte bara fylla på gotterna igen. Så hur ska jag se till att få ha mina fiskar i fred? Någon som har några bra tips?  Förra året kom någon av våra katter hem med en guldfisk. Dom måste ju ha hämtat den i någons damm ?? Mycket tråkigt för dig.
--------------------
eva-carin
|
|
|
|
|
|
|
|
25-05-2008, 20:23
|

Medlem
Antal inlägg: 1 762
Medlem nr: 6 663

|
CITAT (Mollis @ 25-05-2008, 14:29)  Åh så duktig, stort imponerad! Min ena katt tar Nötskrikor och det tycker jag också är en bedrift.... Visst kan man klona katter nu för tiden, min dotter är stamcellsforskare och hon vet allt om det (fast nån praktisk nytta har jag inte haft av det ännu ska jag säga) Wow... då vill jag klona min Mäster... hur gör jag ....... ja vi får se om han kommer åt fiskarna.. gör han det så är jag övertygad om att han kommer att fiska..  men han gillar inte heller att bli blöt.. gör så gott jag kan med dammbygget så att han måste bli blöt om han ska kunna fiska Hoppas också att lilla vovva skall störa honom i sin fiskejakt så det förhoppningsvis inte blir någon fiskelycka
--------------------
I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!! 
|
|
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|