Nu är det dags att dra igång med grävandet till växthusgrund. Det var lång leveranstid på växthuset. 6 veckor. Känns som hundra år. Men nu börjar det närma sig. Och så börjar jag fundera kring el och vatten. Inser ju att el måste jag ha. Nu är det 4 grader här och hålla på och bära in och ut plantor gör mig galen. Har en liten drivvägg vid vedboden helt någon lyx alls. Och på natten blir det för kallt. Så el måste jag ha. Och vatten helst också. Men så besvärligt det blev. Vi har egen djupborrad brunn och ingen vettig trädgårdsbevattning idag. Dränkpump - värdelöst. Orkar inte trycka 10 m uppåt. Så det måste till en ny pump med T-kors mellan huset och växthuset och nåt sorts vred för avstängning av vattnet till växthuset under vintertid. Och så ett uttag för slang utanför växthuset. Men bör man ha uttag för vatten i växthuset också? Och avlopp? Eller räcker det med att kunna dra in en slang. Jag ska inte ha odlingsbäddar utan odla i hinkar eller krukor. Bära vatten långt är ju hur jobbigt som helst. Hur har ni andra i era växthus med el, avlopp resp vatten? Jag vill gärna ha tips både på vad ni gjort, vad ni ångrat att ni inte gjort och vad som blev onödigt. Om nu nåt kan bli onödigt i växthus.
Men nu börjar det kännas spännande. Äntligen händer nåt. Hoppas bara att det inte börjar trassla med leveransen från Willab. Jag har noterat att en av erl haft en hel del strul med leveranstider och det är ju så trist.
Mvh Marie
|