Jag har ett körsbärsträd av sorten Sam som inte växer och jag undrar hur jag ska kunna få igång det.
Jag planterade det som trädgårdnybörjare på hösten 99. På växtplatsen består marken av ett minimalt matjordslager och därunder sand och mycket sten. Det finns också en stor tall och dito björk inom åtta meter från växtplatsen. Jag grävde 80 cm brett och nära metern djupt samt fyllde med hälften sandjord (det uppgrävda minus all sten) och hälften planteringsjord och solmull.
Det var förstås en väl mager jordblandning jag gav det. Därefter har jag lagt på en ordentlig dos kogödsel varje vår och vattnat i torrperioder men det räcker tydligen inte. Trädet växte lite grann den första sommaren men sedan knappt alls. Det blommar och sätter frukt, fast inte mycket eftersom det är så litet. Annars ser det friskt ut och har inte angripits av värre odjur än lite bladlöss något år.
Så jag undrar vad jag kan göra och har följande funderingar: 1) Jag kan inte gräva upp och plantera om trädet (väl?) men funderar på att gräva och ersätta med bra jord runt om utanför den ursprungliga planteringsgropen. Kanske inte hela varvet runt på en gång - för att inte chocka trädet - utan ett tredjedels eller fjärdedels varv i taget med några månader emellan. Kan det vara vettigt? 2) En bit bort står ett plommon (Czar) i samma sorts mark och lika stor grop med samma jordblandning men växer fint och börjar ge bra med frukt. Det är dock längre från de stora träden och därför undrar jag om rotkonkurrens från dem kan spela in. Om jag gräver enl ovan funderar jag därför på att sätta rotmatta runt kanten. Kan det funka? Hur djupt måste rotmattan gå - tall och björk sägs ju ha ytliga rotsystem? 3) Vid köpet var körsbärsträdet beskuret och skulle enligt säljaren inte behöva någon ytterligare planteringsbeskärning. Men det är som om det inte kommit igång efter den beskärningen. Det har t ex inte bildat något nytt toppskott egentligen - det finns två skott där men de pekar snett utåt och bildar fruktved. Och så är det med sidogrenarna också, inga nya långskott. Bara buketter (fruktved). Kan det vara så att det skulle ha planteringsbeskurits ändå och kan man i så fall kompensera det nu, alltså skära mer? Jag känner mig skeptisk.
Kommentarer till dessa funderingar och andra ideer mottages tacksamt.
--------------------
Hälsningar Ingo, zon III
|