I bland funderar jag starkt på vad som driver en att påbörja det ena idiotiska projektet efter det andra.
Just nu håller jag på att gräva en ”pionrabatt”. Var jag än sätter ner spaden säger det ”klonk” …..Inte ett enda spadtag har jag tagit där jag kunnat sätta stöveln på spaden och trampa till.
Spettet har blivit mitt viktigaste verktyg

. Dessutom fanns det en stor dubbelbjörk inkilad mellan stenarna. Roten fick jag karvat fram för hand och såga i bitar med en grensåg. Motorsåg eller stubbfräs var inte att tänka på eftersom björkarna stod ovanpå stenarna.
Ja jisses vad jag slitit!!!!
Inte nog med det längst upp, i slutet på rabatten står det ytterligare en björk och den ska få stå kvar. Var tror ni dennas rötter kommer att söka sig?

Den björken kommer nog att bli välmatad
Allt detta jobb för att jag fick en uppenbarelse och såg framför mig en stor rabatt fylld med pioner och dagliljor. Längst nere vid stenarnas såg jag någon vinröd klematis …kanske en Södertälje som kryper upp på stenarna och sedan upp i granen. Utanför bilden finns det tre jättestora stenar till som liksom sitter ihop med de som syns på bilden.
Pionerna har jag köpt som små rötter från odla och det lär väl ta ett antal år innan de fyller upp rabatten…….Några dagliljor äger jag inte än.
Den nedsågade björken ska få agera rabattkanter och nästa vecka kommer en lastbil med 8 kubik jord.
8 kubik……hm

det blir en hel del nya rabatter det!
Pionrabatt1_Large_.jpg ( 225.68k )
Antal nedladdningar: 47/Anki