|
I bland funderar jag starkt på vad som driver en att påbörja det ena idiotiska projektet efter det andra. Just nu håller jag på att gräva en ”pionrabatt”. Var jag än sätter ner spaden säger det ”klonk” …..Inte ett enda spadtag har jag tagit där jag kunnat sätta stöveln på spaden och trampa till. Spettet har blivit mitt viktigaste verktyg  . Dessutom fanns det en stor dubbelbjörk inkilad mellan stenarna. Roten fick jag karvat fram för hand och såga i bitar med en grensåg. Motorsåg eller stubbfräs var inte att tänka på eftersom björkarna stod ovanpå stenarna. Ja jisses vad jag slitit!!!! Inte nog med det längst upp, i slutet på rabatten står det ytterligare en björk och den ska få stå kvar. Var tror ni dennas rötter kommer att söka sig?  Den björken kommer nog att bli välmatad Allt detta jobb för att jag fick en uppenbarelse och såg framför mig en stor rabatt fylld med pioner och dagliljor. Längst nere vid stenarnas såg jag någon vinröd klematis …kanske en Södertälje som kryper upp på stenarna och sedan upp i granen. Utanför bilden finns det tre jättestora stenar till som liksom sitter ihop med de som syns på bilden. Pionerna har jag köpt som små rötter från odla och det lär väl ta ett antal år innan de fyller upp rabatten…….Några dagliljor äger jag inte än. Den nedsågade björken ska få agera rabattkanter och nästa vecka kommer en lastbil med 8 kubik jord. 8 kubik……hm  det blir en hel del nya rabatter det! [attachment=18761:Pionrabatt1_Large_.jpg] /Anki
Jösses vilket hästarbete du har gjort! En liten varning bara, sätt inte pionerna för nära björken. Jag planterade för 8-9 år sedan 4 små söta björkar på andra sidan grusgången, ca 2.5 ifrån mina pioner. De sista 2 björkarna sågade jag ner för 2 år sedan efter jag insett varför mina pioner inte blommade så hysteriskt längre. Pionerna var i höjd som de ska vara men utan knoppar, björkarna var 5 eller 6 gånger så stora som när jag planterade dom. Och jag som älskar både björk och pioner... Avis på dig för all jord, tänk vad fint du kommer få det!  CITAT (Anki V @ 26-05-2008, 19:17)  I bland funderar jag starkt på vad som driver en att påbörja det ena idiotiska projektet efter det andra. Just nu håller jag på att gräva en ”pionrabatt”. Var jag än sätter ner spaden säger det ”klonk” …..Inte ett enda spadtag har jag tagit där jag kunnat sätta stöveln på spaden och trampa till. Spettet har blivit mitt viktigaste verktyg  . Dessutom fanns det en stor dubbelbjörk inkilad mellan stenarna. Roten fick jag karvat fram för hand och såga i bitar med en grensåg. Motorsåg eller stubbfräs var inte att tänka på eftersom björkarna stod ovanpå stenarna. Ja jisses vad jag slitit!!!! Inte nog med det längst upp, i slutet på rabatten står det ytterligare en björk och den ska få stå kvar. Var tror ni dennas rötter kommer att söka sig?  Den björken kommer nog att bli välmatad Allt detta jobb för att jag fick en uppenbarelse och såg framför mig en stor rabatt fylld med pioner och dagliljor. Längst nere vid stenarnas såg jag någon vinröd klematis …kanske en Södertälje som kryper upp på stenarna och sedan upp i granen. Utanför bilden finns det tre jättestora stenar till som liksom sitter ihop med de som syns på bilden. Pionerna har jag köpt som små rötter från odla och det lär väl ta ett antal år innan de fyller upp rabatten…….Några dagliljor äger jag inte än. Den nedsågade björken ska få agera rabattkanter och nästa vecka kommer en lastbil med 8 kubik jord. 8 kubik……hm  det blir en hel del nya rabatter det! [attachment=18761:Pionrabatt1_Large_.jpg] /Anki
ewa zon 3
26-05-2008, 19:00
Heja Anki! Din uppenbarelse låter fantastisk. Kanske skulle du kunna använda dig av en kraftigare markduk som "isolering" mot björkrötterna. "Klonk" jo det ljudet känner jag igen. Ibland är stenbumlingarna så stora att det blir en hel krater för få upp eländet och få ner rosen där jag vill att den ska stå. Ändra sig går ju inte, eller hur?  Tur att min man är så duktig på att gräva och spetta upp stenarna. /Ewa
CITAT (Anki V @ 26-05-2008, 19:17)  Inte nog med det längst upp, i slutet på rabatten står det ytterligare en björk och den ska få stå kvar. Var tror ni dennas rötter kommer att söka sig?  Den björken kommer nog att bli välmatad  Det kommer säkert att bli jättefint när det blir klart, och tänk vad du ska kunna känna dig stolt över vad du har åstadkommit!  Men en varning bara - björkar är mycket effektiva på att ta död på det mesta i sin närhet. De tar näring från allt inom flera meters avstånd. Så vill du ha fina pioner och dagliljor måste du kanske ta bort den andra björken också... Lycka till!
Jag brukar också få syner!  Ser t ex framför mig en bäck som slingrar sig genom min naturtomt ner till en liten damm... Jag hör röster också!  I trädgårdsbutiker uppmanar de mig att köpa allt möjligt, och gärna dyr,t som mitt kloka jag naturligtvis aldrig skulle komma på tanken att köpa...
Det lutar lite neråt från björken räknat och vattnet bör ju rinna neråt. Vad tror ni om att jag ”isolerar” mot björken med en ordentlig bit plastmatta? Kan det kanske stoppa björkrötterna några år eller är det lika bra att göra processen kort? Som det är idag så har jag grävt av varenda rot som växer mot gropen. Det skulle kunna bli stället för den där paradisbusken som jag så gärna vill ha plats för……men å andra sidan så skulle det vara fint med björken eftersom rabattkanterna är av björk. Ewa…skulle inte vi byta män ett tag  ? Jag skulle behöva en som är duktig på att gräva…..Den jag har han bara bygger och bygger. Just nu håller han på att timra en 15 kvm stor vedbod. Till vilken nytta...  Vi kan ändå inte lasta in någon ved för en sädesärla har byggt bo i vedhögen När jag ger mig iväg till min grop så säger han, lycka till och gräv nu riktigt långsamt så du är sysselsatt ett tag. Vilket betyder….Håll du dig i din grop så får jag bygga ifred utan att du hittar på några ”dumheter”. Med ”dumheter” menar han tjat om besök på handelsträdgårdar och sånt. Mojan, nu förstår jag….det är en sorts ”trädgårdspsykos” som driver det hela till ytterligheter. Det känns skönt att inte vara ensam. /Anki
ewa zon 3
26-05-2008, 19:54
CITAT (Anki V @ 26-05-2008, 20:31)  Ewa…skulle inte vi byta män ett tag  ? Jag skulle behöva en som är duktig på att gräva…..Den jag har han bara bygger och bygger. Just nu håller han på att timra en 15 kvm stor vedbod. Till vilken nytta...  Vi kan ändå inte lasta in någon ved för en sädesärla har byggt bo i vedhögen  Jag ska höra med min "Grävare-Bob" när han har ett hål (haha) i almanackan /Ewa
Så skönt att höra att det finns fler som är lika knäppa som jag... Min karl han bara suckar och skakar på huvet när jag lufsar iväg mot mina planteringar, utgrävningar, sådder eller vad det nu vara månde...
Blackelvira
29-05-2008, 19:09
Jag är helt ny i odlarsvängen men har smittats å det grövsta. Vill bara ha mer och mer.Förutom tomater,melon,gurka,broccoli,squash,potatis,purjo,jordgubbar,smultron,lök,morött er och en massa blommor sätter jag kärnor av all frukt jag äter och har köpt alla möjliga konstiga frön på Tradera. Jag har ingen som helst urskiljning, allt som växer vill jag ha.Min sambo åker och fiskar i helgen och frågade lite på skämt om jag skulle ta hem någon älskare,men icke, jag ska sitta i växthuset och se hur det växer. Kan det vara åldern? Jag började sticka härom året så det har verkligen gått utför.
Hör ni alla trädgårdstokar,tänk om man inte hade en massa projekt i tankarna och sedna sätta spaden i jorden och gräver..............hur tråkigt hade det varit.Vi trädgårdstokar har aldrig tråkigt,fast jag kan också sitter i en trädgårdsstol och bara njuter av allt som blommar,men vips så kommer jag på något och så är man i farten igen. Tyvärr är det så torrt här nu att det är svårt att plantera ut frösådderna.
Visst vore livet trist utan alla dessa underbara, fantastiska, slitsamma trädgårdsprojekt som bara helt plötsligt ploppar upp och kräver att man genast sätter fart. Började tro att jag var lite knäpp när jag planterade häromdagen och kände mig så himla lycklig när jag låg på knä, jordig och skitig
CITAT (Blackelvira @ 29-05-2008, 20:09)  Jag är helt ny i odlarsvängen men har smittats å det grövsta. Vill bara ha mer och mer.Förutom tomater,melon,gurka,broccoli,squash,potatis,purjo,jordgubbar,smultron,lök,morött er och en massa blommor sätter jag kärnor av all frukt jag äter och har köpt alla möjliga konstiga frön på Tradera. Jag har ingen som helst urskiljning, allt som växer vill jag ha.Min sambo åker och fiskar i helgen och frågade lite på skämt om jag skulle ta hem någon älskare,men icke, jag ska sitta i växthuset och se hur det växer. Kan det vara åldern? Jag började sticka härom året så det har verkligen gått utför. Älskare? När 17 skulle man ha tid till nåt sånt? Här är det trädgården och odlandet som har lagt beslag på passionen. Så det så!
CITAT (embees @ 29-05-2008, 23:10)  Älskare? När 17 skulle man ha tid till nåt sånt? Här är det trädgården och odlandet som har lagt beslag på passionen. Så det så!
Ah! Tack för att du förklarade! Äntligen fattar jag tillfredsställelsen när man sticker fingrarna i jorden
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|