Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Västeråsgurka, Matlagning - inte bara inläggning!
          helull
          Inlägg 22-08-2003, 12:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem nr: 116

Hallå alla matsugna!

Eftersom mina få och klena västeråsgurkplantor inte ger mer än några gurkor i veckan har jag inte gjort någon inläggning utan har försökt hitta på sätt att använda i matlagning. Här är två:

Gjorde en thai-inspirerad gryta häromdagen som blev himla god. Blötlägg och koka ca 2 dl (torra) kikärter. Fräs två gula lökar eller en purjo i olja. Skala 8-9 (ganska långt gångna) västeråsgurkor och dela dem långs med och gröp ur kärnorna med en sked. Häll i gurkan i lökfräset och fräs till allt blivit "glasigt" och genomskinligt (10 min?). I med pressad vitlök efter behag samt grön chili. Jag hade sex stycken av sorten Long slim som jag tog bort kärnorna ur och sedan hackade (kärnorna i komposten). Fräs runt i ett par min, späd sedan med 3/4 dl ananasjouice och krydda med ostronsås och lite soja, kanske en liten hörna av en buljongtärning. Servera med basmatiris eller couscous.

En enklare rätt av västeråsgurka som blir en snygg och god förrätt. Skala gurkan lite slarvigt så det blir lite ränder kvar av skalet. Dela gurkan längs med. Skrapa ur kärnorna med en sked. Förväll i saltat vatten så den blir genomskinlig (2-3 min). Riv ruccolasallad och lägg på en tallrik, lägg på 2-3 gurkhalvor, häll över hollandaisesås och toppa med några tsk röd löjrom. Gurkan smakar faktiskt som sparris!!! (kan vara hollandaisesåsen som förvillar).

Nästa år blir det fler gurkplantor så det räcker både till mat och inläggning!

Det som är bra med att använda i mat är att det bara är bra om de är långt gångna, dvs att de blivit utsvällda och inte har några åsar längre.

Fler gurkrecept?

--------------------
          Helena
          Småbrukare och mångsysslare

Genom att odla deltager jag i den enorma väven av samspel mellan växter, djur, anden och materian i både natur och trädgård.

Citera

Inlägg i den här tråden
          helull   Västeråsgurka   22-08-2003, 12:33
          Hannele   Hittade på nätet; Fryst ...   22-08-2003, 23:18

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-09-2025, 03:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon