Ja, men då brukar det bero på att man tillsatt ganska stora mängder natriumglutamat, som är en syntetisk smakförstärkare. Den används mycket i det kinesiska köket, men är också mycket omdiskuterad.
Bland annat verkar den vara kraftigt allergiframkallande och den har även nämnts i samband med fiskdöd, efter utsläpp från fabrik.
Jag vet inte, själv använder jag den inte om jag inte måste (den ingår i de flesta kryddblandningar, färdigmaträtter, djupfrysta rätter, snabbmat med mera med mera), delvis av skälen här ovanför.
Men mest därför att:
matindustrin tillsätter den för att kunna använda mindre av de fina råvarorna (precis som du konstaterade, med de två svampbitarna, fast det ändå smakar svamp) och ibland för att dölja att de inte använder råvaror av högsta kvalitet.
Det är inte vad jag eftersträvar, när det gäller mat. Tvärtom! Därför använder jag bara kryddblandningar utan glutamat, och undviker det i övrigt så mycket jag kan!
Hälsningar MadeleineB
--------------------
Hyllegården - din kryddbod på nätet! Örter, kryddor, olivtvål och mer... www.hyllegarden.com Gå ner i vikt - vår metod är enkel och effektiv. Inga piller, pulver eller pekpinnar!
|