digitalkarin
23-08-2003, 17:43
Jag funderade på vad jag skulle göra av squashen och tomaterna i min trädgård och experimenterade lite. Såhär blev det:
Skiva squash i cm-tjocka skivor, salta och låt dem rinna av en stund.
Krydda dem sedan med cayennepeppar.
Varva squash- och tomatskivor i en form, ungefär så som man gör med ugnsfalukorv. Strö över riven ost.
Blanda creme fraice, senap, ketchup och paprikakrydda, klicka ut över "squashkorven". Garnera med lite sesamfrön.
In i ugnen på 225-250 tills squashen mjuknar och maten får fin färg.
Jättegott!
e_sedell
23-08-2003, 20:46
Ska testas!
lavendel
25-08-2003, 19:28
Låter smaskens!!!!!!
Och för dom som inte har odlat nån squash...jag har insett att vanlig slanggurka(om man tar bort innanmätet) blir ännu godare än squash i såna här rätter!!!!
Hälsningar...Lavendel
e_sedell
25-08-2003, 19:58
Pumpa?
Squash och sånt brukar mest vara till utfyllnad utan att smaken försämras. Altså måste det finnas ämnen som har smakförstäkande egenskaper i dem. Sådant brukar de tillsätta i sylt och såser och grejer man köper. Någon som har reflekterat över såsen som man brukar få i snabbmatsrätter? Typ 2 små svampbitar på 2 dl sås och ändå smakar den svamp....
MadeleineB
27-09-2003, 13:40
Ja, men då brukar det bero på att man tillsatt ganska stora mängder natriumglutamat, som är en syntetisk smakförstärkare. Den används mycket i det kinesiska köket, men är också mycket omdiskuterad.
Bland annat verkar den vara kraftigt allergiframkallande och den har även nämnts i samband med fiskdöd, efter utsläpp från fabrik.
Jag vet inte, själv använder jag den inte om jag inte måste (den ingår i de flesta kryddblandningar, färdigmaträtter, djupfrysta rätter, snabbmat med mera med mera), delvis av skälen här ovanför.
Men mest därför att:
matindustrin tillsätter den för att kunna använda mindre av de fina råvarorna (precis som du konstaterade, med de två svampbitarna, fast det ändå smakar svamp) och ibland för att dölja att de inte använder råvaror av högsta kvalitet.
Det är inte vad jag eftersträvar, när det gäller mat. Tvärtom! Därför använder jag bara kryddblandningar utan glutamat, och undviker det i övrigt så mycket jag kan!
Hälsningar
MadeleineB
e_sedell
29-09-2003, 20:58
Just det, natriumglutamat var det. Vad har den för E kåd? Jag är lite dålig på det där jag skrev ut lite listor men har mest kollat igenom dem...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.