En sökning gav att en frostvakt består av en värmekälla och en termostat. Termostaten är inställd på att slå på värmekällan när temperaturen närmar sig noll. Många billiga rumstermostater går inte att ställa in på mindre än ca fem grader, annars går det väl bra att sätta ihop sin egen frostvakt. Förresten såg jag två frostvakter (på en svensk sida) som kunde ställas in på lägst fem grader.
En fingervisning om priset: en norsk sida hade en frostvakt för 365 NOK (plus 65 NOK för frakt, men eftersom det är utanför EU tillkommer det säkert någon importavgift, så leta i Sverige istället).
Hur dyrt det blir att värma upp ett förråd beror, förutom inköpspris på frostvakt, även på hur kallt det blir ute och hur välisolerat förrådet är.
Min "ängel" stod i en vrå i vardagsrummet i vintras, vanlig rumstemperatur. Bladen hade den då tappat för länge sedan (blommorna föll långt efter bladen, i december nån gång).
Ohyran höll jag borta genom att dra in växten i duschen och duscha med varmt vatten. Inte ens spinnet var något större problem. Att stammarna torkade in halvvägs ner tror jag mest berodde på alltför sparsam vattning.
I år blommar den lite dåligt, men en och annan blomma har den. Troligen borde jag ha planterat om den i en större kruka, jag bytte bara ut en mindre del av jorden. Till nästa vår ska jag försöka köpa en större kruka... sa jag i vintras också.