Mi70
Jag har tre änglatrumpeter uppdrivna från frö i vår, de har ej blommat ännu. Men jag har nog slarvat med gödslandet och börjat nu. Jag hoppas de blommar innan hösten!

Nu till problemet, jag bor i radhus utan källare och utan garage. Det enda jag har är ett förråd som dock ej är frostfritt (jag har övervintrat en klematis i kruka där men läsk i drickabackar fryser och spränger sönder glaset). Vad är bäst för änglarna; att tillbringa vintern vid ett fönster som jag stänger av elementet vid, det brukar bli ganska svalt där jämfört med resten av huset. Alternativet är att jag försöker fixa förrådet lite mer beboligt, möjligen med hjälp av någon slags isolering runt krukorna. Vad tror ni är säkrast för en överlevnad? I förrådet finns inget fönster.
Åsa, mälardalen zon 2
Minusgrader vill de inte ha så kan man inte isolera så att det aldrig går under noll är det nog bättre att ställa växten i ett svalt bostadsrum.
Änglatrumpet brukar kunna övervintra i vanligt bostadsrum men de brukar inte vara så fina då, de brukar ofta tappa en hel del blad och får lätt en massa ohyra, men överlever brukar de göra, och de blir fina när våren och sommaren kommer.
Adri-Anne
Har också bara ett förråd, som ligger vägg i vägg med bostadshuset på ena långsidan och mot ett förråd på andra långsidan, men där är inte eldat, men ett visst skydd är det ändå. På kortändarna är det bara en ren vägg. Har uttag för el, har du det också?
Nu har jag en fundering. Tänker köpa en frostvakt och sätta där i vinter.
Kan det vara något för dig?
Mi70
Hur funkar en frostvakt, dvs något som larmar om det blir under minus? Vad gör man då, springer dit och hämtar in växten? Eller........ Hmm, hur dyrt är det?
Susanne i Linköping
En sökning gav att en frostvakt består av en värmekälla och en termostat. Termostaten är inställd på att slå på värmekällan när temperaturen närmar sig noll. Många billiga rumstermostater går inte att ställa in på mindre än ca fem grader, annars går det väl bra att sätta ihop sin egen frostvakt. Förresten såg jag två frostvakter (på en svensk sida) som kunde ställas in på lägst fem grader.

En fingervisning om priset: en norsk sida hade en frostvakt för 365 NOK (plus 65 NOK för frakt, men eftersom det är utanför EU tillkommer det säkert någon importavgift, så leta i Sverige istället).

Hur dyrt det blir att värma upp ett förråd beror, förutom inköpspris på frostvakt, även på hur kallt det blir ute och hur välisolerat förrådet är.

Min "ängel" stod i en vrå i vardagsrummet i vintras, vanlig rumstemperatur. Bladen hade den då tappat för länge sedan (blommorna föll långt efter bladen, i december nån gång).

Ohyran höll jag borta genom att dra in växten i duschen och duscha med varmt vatten. Inte ens spinnet var något större problem. Att stammarna torkade in halvvägs ner tror jag mest berodde på alltför sparsam vattning.

I år blommar den lite dåligt, men en och annan blomma har den. Troligen borde jag ha planterat om den i en större kruka, jag bytte bara ut en mindre del av jorden. Till nästa vår ska jag försöka köpa en större kruka... sa jag i vintras också. rolleyes.gif
kerstin z5-6
vanligt bostadsrum- utan blad har mina genomlevt 4 vintrar i -det går fint
Om man gör " rätt i övrigt med dem dvs göder ordetligt avhärdar osv innan de kommer ut i solen igen- så blommar de som attan .. tongue.gif
Caprice
Billiga frostvakter finns att köpa hos tex Jula, Bauhaus mfl..
Köpte en i höstas, 198:-, funkar utmärkt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon