1994 köpte jag två stycken fikusar (på Ica) och de har hängt med i ur och skur sedan dess, med flyttar hit och dit, mörka hörn och ljusa fönster, ena året utan blad och nästa år med massor av blad. Inga kvalster eller ohyra en enda gång.
Jag tycker faktiskt att 14 år är ganska lång tid. - Det har inte hänt någonting med dem!!!
Visst, de har buskat till sig något lite, men de har inte vuxit ett dugg på höjden - vad krävs??
Åtminstone borde väl de tre stammarna i varje kruka ha vuxit ihop, men icke.
Visst har jag varit lite snål med krukutrymmet och speciellt mycket näring och gödsel har de inte fått, mer än lite ny jord mellan varven, men det får heller inga andra av mina krukväxter och de växer som ogräs!
Vad bör jag nu göra för att de ska växa på höjden? Jag vill ha träd, inte kaffebordsblommor.
Hur stor kruka behöver de? Måste jag gödsla? Behöver de mycket ljus? (De gillar inte att stå i fönster, oavsett väderstreck, det har jag provat) Jag vägrar köpa lampor till dem.
De är nu ca 60 cm höga, plus rotklumpen i krukan som är 20 cm i diameter och ca 25-30 cm djup. (Ytterkrukorna på bilden är större)
Just för tillfället står de i ett skumt hörn på golvet mellan två fönster, men de verkar trivas där, bladverksmässigt sett.
Tips & tillrättavisningar mottages tacksamt! Innan -94 tog jag död på varenda fikus som folk kom bärandes med (de tyckte väl att det var bra nybörjarväxter), de torkade ut, fick kvalster eller något annat.
Dessa två är mer mina äkta makar än vad någon av mina män har varit, de har verkligen hängt med i nöd och lust, så nu vill jag att de ska växa lite också och inte bara "hänga med".
P1010001.JPG ( 872.27k )
Antal nedladdningar: 71