Grå
1994 köpte jag två stycken fikusar (på Ica) och de har hängt med i ur och skur sedan dess, med flyttar hit och dit, mörka hörn och ljusa fönster, ena året utan blad och nästa år med massor av blad. Inga kvalster eller ohyra en enda gång.

Jag tycker faktiskt att 14 år är ganska lång tid. - Det har inte hänt någonting med dem!!!

Visst, de har buskat till sig något lite, men de har inte vuxit ett dugg på höjden - vad krävs??
Åtminstone borde väl de tre stammarna i varje kruka ha vuxit ihop, men icke.
Visst har jag varit lite snål med krukutrymmet och speciellt mycket näring och gödsel har de inte fått, mer än lite ny jord mellan varven, men det får heller inga andra av mina krukväxter och de växer som ogräs!

Vad bör jag nu göra för att de ska växa på höjden? Jag vill ha träd, inte kaffebordsblommor.
Hur stor kruka behöver de? Måste jag gödsla? Behöver de mycket ljus? (De gillar inte att stå i fönster, oavsett väderstreck, det har jag provat) Jag vägrar köpa lampor till dem.

De är nu ca 60 cm höga, plus rotklumpen i krukan som är 20 cm i diameter och ca 25-30 cm djup. (Ytterkrukorna på bilden är större)
Just för tillfället står de i ett skumt hörn på golvet mellan två fönster, men de verkar trivas där, bladverksmässigt sett.

Tips & tillrättavisningar mottages tacksamt! Innan -94 tog jag död på varenda fikus som folk kom bärandes med (de tyckte väl att det var bra nybörjarväxter), de torkade ut, fick kvalster eller något annat.
Dessa två är mer mina äkta makar än vad någon av mina män har varit, de har verkligen hängt med i nöd och lust, så nu vill jag att de ska växa lite också och inte bara "hänga med".

[attachment=19478:P1010001.JPG]
Kee
Min erfarenhet av fikusar är att de är mycket olika till karaktären från planta till planta, och varför man ger dem som "nybörjarväxter" förstår jag inte då de är ganska knepiga faktiskt. Något jag tagit fasta på och som du inte nämner så mycket om, är att de inte gillar att bli flyttade på. De ska till och med kunna känna av om du så lite som vrider på krukan. Så ledordet jag har är att jag placerar dem på en punkt där de kan trivas sommar som vinter (givetvis trivs de sämre på vintern men du fattar nog vad jag menar). Jag försöker även behålla positionen de har efter en omplantering. Sen är väl de som de flesta av de vanliga krukväxterna, gillar att torka ut en kortis emellanåt och regelbunden gödning. Djupingarna har nog fler detaljer om hur dessa ska skötas, men just känsligheten för flytt brukar inte nämnas i någon törre omfattning. De är lövfällande om vintern och "ska" väl släppa lite löv, men det tenderar också att vara olika från individ till individ.

Jag tar också gärna emot lärdom om hur dessa ska skötas.
pejori
Jag tror du har svarat på frågan själv. tummenupp.gif
Plantera om dom i större krukor och öka vattningen på sommaren, så växer dom för dej.
Dom gillar ljus, men inte sol, så placeringen du har verkar bra. tummenupp.gif

Så mitt råd är, köp en rejäl kruka. ( Minst 30 cm. bred) .
Fenja
Jag skulle rotbeskära dem lite, så där 3-5 cm, skära ett kors i botten på rotklumpen och sedan plantera dem i god krukväxtjord och i betydligt större krukor. Klipp bort alla små bladlösa grenar som sticker ut. 3-5 veckor efter omplanteringen så börjar du gödselvattna dem under perioden februari-oktober.
Nu i sommar kan du ha dem ute på grönbete det brukar de gilla. Men ta in dem i god tid innan det är risk för frost.
Placeringen som på bilden skulle de nog gilla, på ett bord framför ett ljust fönster.
Mvh
Fenja
Grå
CITAT (Fenja @ 09-06-2008, 23:18) *
Jag skulle rotbeskära dem lite, så där 3-5 cm, skära ett kors i botten på rotklumpen och sedan plantera dem i god krukväxtjord och i betydligt större krukor. Klipp bort alla små bladlösa grenar som sticker ut. 3-5 veckor efter omplanteringen så börjar du gödselvattna dem under perioden februari-oktober.
Nu i sommar kan du ha dem ute på grönbete det brukar de gilla. Men ta in dem i god tid innan det är risk för frost.
Placeringen som på bilden skulle de nog gilla, på ett bord framför ett ljust fönster.
Mvh
Fenja

Rotbeskära... hmm... *googlar*
Ska jag skära bort 5 cm i korset, eller på djupet?

Större krukor... jag som tyckte jag varit så generös redan... men ok. Krukor ska inhandlas!

Kee... anledningen till att jag inte sa något om flytten är just för att det är vad de fått göra - mycket.
Jag har flyttat runt som värsta beduinen under de här 14 åren. Men jag ska prova att hitta en bra plats åt dem framför ett fönster och så låta dem stå där.
Grå
Funderar lite på vad som skulle hända om man delade på dem?
De står ju tre i varje kruka och gjorde det redan i affären - blir de för klena om de ställs med en i varje kruka?

Vad jag vet så säljs de flesta fikusar med ett par, tre i varje kruka - trivs de bäst så?
embees
CITAT (Grå @ 10-06-2008, 06:56) *
Funderar lite på vad som skulle hända om man delade på dem?
De står ju tre i varje kruka och gjorde det redan i affären - blir de för klena om de ställs med en i varje kruka?

Vad jag vet så säljs de flesta fikusar med ett par, tre i varje kruka - trivs de bäst så?

Det är mest av estetiska skäl, en planta hade sett alldeles för ynklig ut.

Jag har också två Benjaminfikusar, som när jag köpte dem var ca 30 cm höga inkl krukan. I dag är de 150 cm höga och åtta år gamla. De har fått stora krukor flera gånger om.
De står på samma ställe varje vinter, precis innanför en altandörr som har glas hela vägen ner till golvet. På sommaren står de på vår överbyggda altan, inte i direkt sol men det är mycket ljust.

Jag har faktiskt inte märkt av att de skulle tappa mer blad för att man snurrar på dem. Jag gör det ibland eftersom de vänder den vackra sidan mot ljuset.

Jag har försökt att sälja dem men ingen har nappat, så nu blir det till att klippa ner dem lite så att de kan få plats när de ska flytta in igen till hösten.
Bassam
Det är bra att omplantera de i store krukan än vad de står nu- titta på rötter om de har någon maskar. Flytta inte de så mycket om du känna
Att hon trivs på plats lämna henne lugn och ro, kan du flytta den en gång när du känna att det är frost.
Obs : växter storlek rimmar med kruka storlek.
Lycka till :H:Bassam

Fenja
Skär in hela rotklumpen runt om 3-5 cm, så lurar du den att bilda nya rötter och så sätter den fart och växer. Krysset i botten gör du sist av allt och efter rotbeskärningen så att eventuellt rotsnurr, vilket är mycket vanligt, reder ut sig och blir nyttiga rötter.
Visst kan du dela på dem om du vill, men tills du klippt och format dem så lär de se rätt taniga ut.
Mvh
Fenja
Grå
CITAT (Fenja @ 10-06-2008, 19:52) *
Skär in hela rotklumpen runt om 3-5 cm, så lurar du den att bilda nya rötter och så sätter den fart och växer. Krysset i botten gör du sist av allt och efter rotbeskärningen så att eventuellt rotsnurr, vilket är mycket vanligt, reder ut sig och blir nyttiga rötter.
Visst kan du dela på dem om du vill, men tills du klippt och format dem så lär de se rätt taniga ut.
Mvh
Fenja

Hmm... "hellre två biffiga fikusar i handen, än sex taniga fikusar i skogen"...?

Fast jag har ju haft dem i så många år utan att det egentligen hänt något på tillväxtfronten, så mig skulle det inte göra så mycket om de såg lite småklena ut. Jag tänkte att de kanske skulle trivas/växa till sig bättre om de fick en egen kruka var, men det kanske inte funkar så.

Jag skola ta till knifven och ansa skägget på dem lite, så får vi väl se vad som händer! crazy.gif
evaisa
Ojdå!

jag brukar undra:varför växer dom så otroligt?

Min är köpt för 17 år sedan,kanske. Den har blivit omplanterad de flesta år och har fått större och större kruka i takt med det. Sedan 10 år tillbaka har jag beskurit den på höjden. Jag har ju normal takhöjd. Men strax så är den uppe i taket igen.

Min har sällan fått näring, bara ny jord. trots att den står i plastkruka så är den nästan omöjlig att flytta. In i duschen kommer den inte längre. Hur den skall få bladen tvättade har jag funderat på länge. Inte fasen kan jag skvätta vatten på parkettgolvet!

Men: Ny jord varje år!
Stor kruka
gott om ljus,gärna från flera håll.

så om ett antal år har du en växt som du inte har plats med. Vad gör man med en jätteficus?
Grå
CITAT (evaisa @ 10-06-2008, 21:57) *
så om ett antal år har du en växt som du inte har plats med. Vad gör man med en jätteficus?

... svänger runt i lianer i..? Tältar under... inte vet jag.

Hur stora krukor har du nu då, i diameter?
evaisa
Diameter på krukan är 43 cm. En gång var det en katt på besök som klättrade i den. När min dotters råttor levde hände det att dom klättrade i den. Jag har inte provat. wink.gif

Nu mätte jag bredden, den är 1,80 till 2 m bred. Tur att vardagsrummet är stort.........
Grå
CITAT (evaisa @ 11-06-2008, 15:01) *
Diameter på krukan är 43 cm. En gång var det en katt på besök som klättrade i den. När min dotters råttor levde hände det att dom klättrade i den. Jag har inte provat. wink.gif

Nu mätte jag bredden, den är 1,80 till 2 m bred. Tur att vardagsrummet är stort.........

Ok, då är ju krukdiametern överkomligt stor iallafall... jag såg med förfäran krukor på 1 meter framför mig. -fear-.gif

Ökar man diametern med två cm per omplantering ungefär, eller mer? Vad händer om man planterar dem i stora krukor på en gång?
evaisa
Nja, jag har inte haft någon regel för krukökning. Jag har bytt när jag inte kunnat få ned plantan i den gamla efter omplantering. jag har faktiskt inte lyckats hitta större kruka. Vi var på plantagen o blomsterlandet men hittade bara en som var större. Men den var av lera. Vi kunde inte ens förstå hur vi skulle få den till bilen. Supertung.

Tror du inte att benjamin skulle se ensam ut i en jättekruka? Om inte annat så tar ju krukan stor plats..... lite onödigt ifall växten inte riktigt fyller ut den!

crazy.gif

Eva

Fenja
Sätter du dem i jättestora krukor på en gång är risken att de börjar ruttna på grund av att jordvolymen är så stor i förhållande till rötterna. Bättre att kruka upp dem allteftersom de växer!
Mvh
Fenja
Kee
Men två cm per omplantering är väl inte nödvändigt att hålla sig till? Jag har alltid kört "på frivåffla" när jag valt "ny" kruka och det har aldrig vållat några problem, oavsett om det är från en 10cm-kruka till en 15cm-kruka eller från en 20cm-kruka till en 35cm-kruka...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon