Samtliga småplantor är nu utplacerade i trädgårdslanden, efter min debut som förkultiverare (av ettåriga blommor och grönsaker: purjo, brysselkål, grönkål, luktärter, prins gustavs öga, sommarnejlika och gnome-tagetes). Målmedvetenheten och engagemanget var det sannerligen inget fel på, i mars satte jag ivrigt påhejad igång med stor frenesi, fixade lysrör och såjord och fixade och donade efter goda råd i massor här.
Och ändå blev det inte bra. Mycket jobb för magert resultat skulle man kunna sammanfatta det hela som. Några fel har jag uppenbarligen gjort - för någon knubbig frisk och livskraftig planta att stoppa i jorden blev det aldrig. Lever gör de allihop, men det är ett tanigt och långsamt liv är det fråga om. Bleka. Rangliga. Tunna.
Var det att jag inte omskolade tillräckligt som var problemet? Jag hade först såbrätten med ett frö i varje, sedan omskolning med kanske 3-4 plantor i varje kruka. För några av blommorna gjorde jag så att jag bottnade små krukor med leca, sedan plantjord och överst några centimeter såjord (latmansidé förstås) - de som växte där skolade jag aldrig om alls - men de hade gott om plats i alla fall.
Måste man ha riktigt små krukor för en första omskolning, så att de rotar igenom hela jorden och sedan omskola igen? Eller är det något annat ni kan komma på som jag gjort galet? Jag tror inte jag började för tidigt heller (i början av april - bor i zon 2)
felsökningsblickar mottages tacksamt (för framtidsförbättringar)
|