Hej!
Jag har nu ändrat det här inlägget enligt vad som har framkommit nedan och t955i:s excellenta länkar. Det är en sammanfattning. Det finns förstås en massa olika grus- och krossprodukter och en massa användningsområden för dem men jag håller mig till det som berör hem och trädgård mest. Den som vill veta mer, följ t955i:s länkar.
Grus framställs genom att krossa berg eller utvinna naturligt grus. I båda fallen sorteras det vanligen i olika s k fraktioner som definieras av största och minsta storlek på kornen/stenarna, t.ex 8-32 mm.
Den finkorningaste sorten av krossat berg är stenmjöl som innehåller allt från det finaste damm till lite grövre korn. Fraktioner mellan 0-2 och 0-8 mm förekommer. Används framför allt till att sätta sten och plattor i - de grövre fraktionerna när man ska ha tjockare lager och/eller större skarvar, t.ex. om man sätter gatsten.
Samkross är krossat berg som består blandade dimensioner från det minsta stendamm upp till en övre gräns, t.ex. 0-32 mm. Det är den stadigaste och mest lättpackade grussorten och därför bäst att använda i bärlager. Minst en stor leverantör kallar den bergkross.
Makadam är krossat berg sorterat i "rena" fraktioner (med både övre och undre gräns för kornstorlek). Används för dränering - gärna då tvättad makadam, som har mindre av stendammsrester i sig.
Singel är naturgrus sorterat i rena fraktioner. Gårdssingel, gårdsgrus, är oftast lite finare fraktioner medan något grövre fraktioner används till dränering där det ska vara lite snyggt (t ex övre lager kring en husgrund).
Förväxlingsvarning 1: En del handlare och andra pratar om "kross" och då bör man kanske fråga om det är samkross eller makadam de menar. Förväxlingsvarning 2: "Singel" hörs ibland användas som synonym till makadam. Dock inte av tillverkarna. Det förekommer blandningar som "singel delvis kross", alltså blandning av naturgrus och kross, men det är framför allt avsett för betongtillverkning.
--------------------
Hälsningar Ingo, zon III
|