Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Grusterminologi, Fyll ut mina kunskapsluckor...
          Ingo
          Inlägg 26-08-2003, 10:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem nr: 1 235

Hej!

Jag har nu ändrat det här inlägget enligt vad som har framkommit nedan och t955i:s excellenta länkar.
          Det är en sammanfattning. Det finns förstås en massa olika grus- och krossprodukter och en massa användningsområden för dem men jag håller mig till det som berör hem och trädgård mest. Den som vill veta mer, följ t955i:s länkar.

Grus framställs genom att krossa berg eller utvinna naturligt grus. I båda fallen sorteras det vanligen i olika s k fraktioner som definieras av största och minsta storlek på kornen/stenarna, t.ex 8-32 mm.

Den finkorningaste sorten av krossat berg är stenmjöl som innehåller allt från det finaste damm till lite grövre korn. Fraktioner mellan 0-2 och 0-8 mm förekommer. Används framför allt till att sätta sten och plattor i - de grövre fraktionerna när man ska ha tjockare lager och/eller större skarvar, t.ex. om man sätter gatsten.

Samkross är krossat berg som består blandade dimensioner från det minsta stendamm upp till en övre gräns, t.ex. 0-32 mm. Det är den stadigaste och mest lättpackade grussorten och därför bäst att använda i bärlager. Minst en stor leverantör kallar den bergkross.

Makadam är krossat berg sorterat i "rena" fraktioner (med både övre och undre gräns för kornstorlek). Används för dränering - gärna då tvättad makadam, som har mindre av stendammsrester i sig.

Singel är naturgrus sorterat i rena fraktioner. Gårdssingel, gårdsgrus, är oftast lite finare fraktioner medan något grövre fraktioner används till dränering där det ska vara lite snyggt (t ex övre lager kring en husgrund).

Förväxlingsvarning 1: En del handlare och andra pratar om "kross" och då bör man kanske fråga om det är samkross eller makadam de menar.
          Förväxlingsvarning 2: "Singel" hörs ibland användas som synonym till makadam. Dock inte av tillverkarna.
          Det förekommer blandningar som "singel delvis kross", alltså blandning av naturgrus och kross, men det är framför allt avsett för betongtillverkning.

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera
          Eld
          Inlägg 26-08-2003, 12:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 2 044

Singel är såvitt jag vet naturligt grus som alltså inte borde innhålla krossade produkter.

Citera
          Lissas
          Inlägg 26-08-2003, 12:23
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 1 473

Kross är stabilt till skillnad från natursten....

Kornstorlek kallas "fraktion".

Citera
          Annelie
          Inlägg 26-08-2003, 15:22
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 463
          Medlem nr: 48

Yes!

Precis en sådan här diskussion som jag behöver! Har själv gått vilse i den stora sten/grusdjungeln och ska med stor iver läsa allt som skrivs i denna tråd smile.gif

--------------------
          Hälsar Annelie - Next to nowhere, zon 1

Citera
          Ingo
          Inlägg 26-08-2003, 16:05
          Länk hit: #5

Medlem

Ja, om man ska prata egenskaper och användning också - jag började ju mest med vad som kallas vad - så kan man väl bygga ut Lissas inlägg till:

Kross är stabilare än naturgrus (eftersom det är "taggigare" -> mer friktion mellan kornen -> mindre benäget att röra på sig).
          Samkross är stabilare (eller åtminstone lättare att packa) än "ren" kross eftersom det har både större stenar som "armering" och finare material som fyller ut och binder
          MEN
          ren kross har bättre dräneringsegenskaper än samkross - eller hur?

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera
          Ralf
          Inlägg 26-08-2003, 18:55
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

För dränering skall man ha 8-16 elller 16-32. eller nåt likvärdigt. men ej fint material i!
          Siffrorna är alltså storleken på stenen i mm......

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Annelie
          Inlägg 26-08-2003, 21:41
          Länk hit: #7

Medlem

Om man nu ska har stenen/gruset att gå på - då borde det vara mindre lämpligt med det som kallas kross, eftersom de stenarna kan vara väldigt kantiga? Springer jämt barfota på sommaren och det vill jag inte sluta med smile.gif

Men hur är det med den lite mer rundade stenen som kallas natursten? Blir det inte väldigt halkigt att gå på? Hur djupt bör man lägga om man som jag har lagt en markväv underst?

Hur många kubik bör man räkna per kvm - eller rättare sagt hur långt räcker en kubikmeter? Jaja, beroende på hur djup man har sanden räcker det olika - men finns det någon tumregel jag kan använda?

--------------------

Citera
          Ralf
          Inlägg 27-08-2003, 05:43
          Länk hit: #8

Medlem

natursten = singel (en natursresurs som kommer att ta slut!)

Man ska lägga så tunt som möjligt. Blir annars bara jobbigt att gå på.
          Under ska man ha en yta av hårt packat samkross.
          Under denna kan man ha en fiberduk.

Alternativ till singel är "flis". Det är krossat berg, till små stenar ca 5-10 mm. Gör ej så ont att gå på.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Tommy
          Inlägg 27-08-2003, 08:01
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 435
          Medlem nr: 311

Singel kan väl även vara en krossprodukt - typ 16-32. Namnet borde häröra ur det faktum att det innehåller endast en (eller högst två) storlekar... och alltså är singel.
          Sen kan ju singel vara tvättat - vilket då lämpar sig bäst för dränering då de kapillära (vattenhållande) små partiklarna är borta och vattnet rinner fint genom lagret.

--------------------
          Det är aldrig försent att starta ÄNNU ett projekt!

Citera
          Lissas
          Inlägg 27-08-2003, 08:12
          Länk hit: #10

Medlem

Detta ämne har stötts och blötts på mina trakter sedan länge. Varianter har testats och rådbråkats.
          Nu har vi äntligen enats om vilket material som passar bäst som "gårdsgrus"; alltså grus för infarter, grusgångar eller uteplatser.

Nämligen: älvdalsporfyr i fraktion 0-8.

Älvdalsporfyren för att den är vackert röd ( att den är makalöst hård är mer av intresse för vägbyggarna ).

Den innehåller alltid mycket stenmjöl vilket ger en mycket god stabilitet för exv en infart där man vill belasta med en bil. Här gäller det att dock att noga se till att inte ta det översta lagret i en större stenhög som genomregnats under en tid; där ligger mjölet i botten.

Fraktionen är så fin så det blir inget bekymmer med de stenar som möjligen skvätter ut i gräsmattan ; bra vid klippning.

Ogräs har problem att etablera sig då grusbädden blir ganska tät; detta till trots är dräneringsförmågan i alla fall acceptabel. Om man börjar med markduk - och det bör man - räcker ett lager om 4-5 cm för ett helt OK resultat. Duken köper man lämpligen av entreprenör på ett vägbygge ( högsta kvalitet, lägsta pris ).

Naturgrusets stora nackdel är att det krävs minst 7-8 cm för ogräsets skull och då är det mycket segt att gå i....

Älvdalsporfyr ( som alltid är kross ) i fraktion 0-8 !!

rolleyes.gif

Citera
          Eld
          Inlägg 27-08-2003, 08:20
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 2 044

Jehanders säljer en produkt som de kallar "Dränsingel 8-32". Den innehåller alltså många olika storlekar och den innehåller faktiskt både natursten och lite kross. Inga teorier verkar stämma... men det kanske beror på att producenterna själva har rört till det???

Citera
          Annelie
          Inlägg 27-08-2003, 08:23
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT
          Älvdalsporfyr ( som alltid är kross ) i fraktion 0-8 !!

Och det är inga problem att få tag på detta i Skåne? rolleyes.gif

Det låter ju himla bra - och den röda färgen är något som jag ev är intresserad av.

--------------------

Citera
          Lissas
          Inlägg 27-08-2003, 08:49
          Länk hit: #13

Medlem

Närå, Anneli,

jag tror säkert det går bra. Porfyren används vid bättre vägbyggen över hela landet. Vägbyggen har ni gott om i Skåne.
          Om Du är lite fiffig kanske Du kan handla både textilduk och grus av någon Vägverkets entreprenör på trakten. Värt att kolla upp.

Alternativt ringer Du runt till "grusgropar" i närheten.

Själv fick jag loss 20 kbm ( normalt två lastbilslass men hemforslat på en jättebil ) för 1900 momsfria kronor. Billigare blir det inte.

Lycka till. rolleyes.gif

Citera
          Lissas
          Inlägg 27-08-2003, 08:51
          Länk hit: #14

Medlem

....och textilduken kostade 7 lika momsfria kronor/ kvm. Men Vägverket kör bara det yppersta kvaliteten; den ska palla att umgås med en vägkropp av grova krossblock.

Citera
          Lissas
          Inlägg 27-08-2003, 10:58
          Länk hit: #15

Medlem

Apropå grus ( nu börjar man komma igång !) så har jag just fått veta av en proffsentreprenör, att man numera aldrig lägger sten, plattor m m i s k sättsand utan alltid i grus, fraktion 2-4.

Bättre genomsläpplighet och mindre risk för tjälförskjutningar. Nackdelen är att gruset är mer instabilt i kanter under själva läggningen...

Citera
          Ingo
          Inlägg 27-08-2003, 13:49
          Länk hit: #16

Medlem

En ytterligare fördel med grus (över sand) i såna sammanhang är väl att det inte är så attraktivt för myrorna att bygga bon i.

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera
          Ralf
          Inlägg 27-08-2003, 18:19
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Tommy @ 27-08-2003, 09:01)
          Singel kan väl även vara en krossprodukt - typ 16-32. Namnet borde häröra ur det faktum att det innehåller endast en (eller högst två) storlekar... och alltså är singel.
          Sen kan ju singel vara tvättat - vilket då lämpar sig bäst för dränering då de kapillära (vattenhållande) små partiklarna är borta och vattnet rinner fint genom lagret.

Vill ej slå dig på fingrarna Tommy, Men är singel småsten utsorterat från "naturgrus" från tex rullstensåsar.

Kross och Makadam är krossat berg. Makadam kommer från uppfinnaren som kom att man kunde krossa berg och använda till järnvägsbyggen Skottland. Denna person hette just McAdam. Det är inte en skröna. En kollega slog vad om 500 kr att det var en skröna o förlorade...

Jehanders produkt dräneringssingel som innehåller "både och", är något nytt och om jag skulle beställa singel och får denna produkt skulle lastbilen få vända hem.

--------------------
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Tommy
          Inlägg 27-08-2003, 18:38
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Ralf @ 27-08-2003, 19:19)
          CITAT (Tommy @ 27-08-2003, 09:01)

Vill ej slå dig på fingrarna Tommy, Men är singel småsten utsorterat från "naturgrus" från tex rullstensåsar.

Kross och Makadam är krossat berg. Makadam kommer från uppfinnaren som kom att man kunde krossa berg och använda till järnvägsbyggen Skottland. Denna person hette just McAdam. Det är inte en skröna. En kollega slog vad om 500 kr att det var en skröna o förlorade...

Jehanders produkt dräneringssingel som innehåller "både och", är något nytt och om jag skulle beställa singel och får denna produkt skulle lastbilen få vända hem.

Slå på du! Man kan behöva en uppsträckning i bland biggrin.gif

Du har troligen rätt om naturstenen när jag tänker efter men vad tror vi om namnet då? Är jag å hojjar då med?

Det låter ju för bra för att inte vara sant (även om det oftast inte är det när det låter så... eller... öh)

Intressant det här.... vad skall vi reda ut för något som nästa sak? Olika virkesdimensioner och deras namn? Planka kontra bräda, list kontra ribba... Det kan bli kul! blink.gif

--------------------

Citera
          Tommy
          Inlägg 27-08-2003, 18:40
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Ingo @ 27-08-2003, 14:49)
          En ytterligare fördel med grus (över sand) i såna sammanhang är väl att det inte är så attraktivt för myrorna att bygga bon i.

njae... är det inte om man lägger de i kross typ 0-16 som de bangar. Blir liksom för kompakt att gräva i...
          Det är vad jag hört och tror på ijalla fall.

--------------------

Citera
          Ralf
          Inlägg 27-08-2003, 19:47
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Tommy @ 27-08-2003, 19:38)
          Intressant det här.... vad skall vi reda ut för något som nästa sak? Olika virkesdimensioner och deras namn? Planka kontra bräda, list kontra ribba... Det kan bli kul!  :blink:

Jag har funderat på var "singel" kommer ifrån... Kanske från Tyskland?? (säger jag som härstammar därifrån.... ) smile.gif

Visst planka o regel osv... o sen har moig mjälla o mjällig mo.... dvs olika sandsorter som vi fick lära oss i skolan. Ryser när jag tänker på den kursen.

En fördel med de engelska måttenheterna är att det går fortare att säga.
          man säger ju
          "två-tum-fyra"
          istället för att säga
          "fyrtioåtta gånger nittiosex millimeter".
          Det är ju bara att räkna antalet bokstäver! )

Dvs 12 st bokstäver istället för 35 st bokstäver, klart det går fortare när man skall beställa virke då!

--------------------
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 16:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon