Full version: Grusterminologi
Ingo
Hej!

Jag har nu ändrat det här inlägget enligt vad som har framkommit nedan och t955i:s excellenta länkar.
Det är en sammanfattning. Det finns förstås en massa olika grus- och krossprodukter och en massa användningsområden för dem men jag håller mig till det som berör hem och trädgård mest. Den som vill veta mer, följ t955i:s länkar.

Grus framställs genom att krossa berg eller utvinna naturligt grus. I båda fallen sorteras det vanligen i olika s k fraktioner som definieras av största och minsta storlek på kornen/stenarna, t.ex 8-32 mm.

Den finkorningaste sorten av krossat berg är stenmjöl som innehåller allt från det finaste damm till lite grövre korn. Fraktioner mellan 0-2 och 0-8 mm förekommer. Används framför allt till att sätta sten och plattor i - de grövre fraktionerna när man ska ha tjockare lager och/eller större skarvar, t.ex. om man sätter gatsten.

Samkross är krossat berg som består blandade dimensioner från det minsta stendamm upp till en övre gräns, t.ex. 0-32 mm. Det är den stadigaste och mest lättpackade grussorten och därför bäst att använda i bärlager. Minst en stor leverantör kallar den bergkross.

Makadam är krossat berg sorterat i "rena" fraktioner (med både övre och undre gräns för kornstorlek). Används för dränering - gärna då tvättad makadam, som har mindre av stendammsrester i sig.

Singel är naturgrus sorterat i rena fraktioner. Gårdssingel, gårdsgrus, är oftast lite finare fraktioner medan något grövre fraktioner används till dränering där det ska vara lite snyggt (t ex övre lager kring en husgrund).

Förväxlingsvarning 1: En del handlare och andra pratar om "kross" och då bör man kanske fråga om det är samkross eller makadam de menar.
Förväxlingsvarning 2: "Singel" hörs ibland användas som synonym till makadam. Dock inte av tillverkarna.
Det förekommer blandningar som "singel delvis kross", alltså blandning av naturgrus och kross, men det är framför allt avsett för betongtillverkning.
Eld
Singel är såvitt jag vet naturligt grus som alltså inte borde innhålla krossade produkter.
Lissas
Kross är stabilt till skillnad från natursten....

Kornstorlek kallas "fraktion".
Annelie
Yes!

Precis en sådan här diskussion som jag behöver! Har själv gått vilse i den stora sten/grusdjungeln och ska med stor iver läsa allt som skrivs i denna tråd smile.gif
Ingo
Ja, om man ska prata egenskaper och användning också - jag började ju mest med vad som kallas vad - så kan man väl bygga ut Lissas inlägg till:

Kross är stabilare än naturgrus (eftersom det är "taggigare" -> mer friktion mellan kornen -> mindre benäget att röra på sig).
Samkross är stabilare (eller åtminstone lättare att packa) än "ren" kross eftersom det har både större stenar som "armering" och finare material som fyller ut och binder
MEN
ren kross har bättre dräneringsegenskaper än samkross - eller hur?
Ralf
För dränering skall man ha 8-16 elller 16-32. eller nåt likvärdigt. men ej fint material i!
Siffrorna är alltså storleken på stenen i mm......
Annelie
Om man nu ska har stenen/gruset att gå på - då borde det vara mindre lämpligt med det som kallas kross, eftersom de stenarna kan vara väldigt kantiga? Springer jämt barfota på sommaren och det vill jag inte sluta med smile.gif

Men hur är det med den lite mer rundade stenen som kallas natursten? Blir det inte väldigt halkigt att gå på? Hur djupt bör man lägga om man som jag har lagt en markväv underst?

Hur många kubik bör man räkna per kvm - eller rättare sagt hur långt räcker en kubikmeter? Jaja, beroende på hur djup man har sanden räcker det olika - men finns det någon tumregel jag kan använda?
Ralf
natursten = singel (en natursresurs som kommer att ta slut!)

Man ska lägga så tunt som möjligt. Blir annars bara jobbigt att gå på.
Under ska man ha en yta av hårt packat samkross.
Under denna kan man ha en fiberduk.

Alternativ till singel är "flis". Det är krossat berg, till små stenar ca 5-10 mm. Gör ej så ont att gå på.
Tommy
Singel kan väl även vara en krossprodukt - typ 16-32. Namnet borde häröra ur det faktum att det innehåller endast en (eller högst två) storlekar... och alltså är singel.
Sen kan ju singel vara tvättat - vilket då lämpar sig bäst för dränering då de kapillära (vattenhållande) små partiklarna är borta och vattnet rinner fint genom lagret.
Lissas
Detta ämne har stötts och blötts på mina trakter sedan länge. Varianter har testats och rådbråkats.
Nu har vi äntligen enats om vilket material som passar bäst som "gårdsgrus"; alltså grus för infarter, grusgångar eller uteplatser.

Nämligen: älvdalsporfyr i fraktion 0-8.

Älvdalsporfyren för att den är vackert röd ( att den är makalöst hård är mer av intresse för vägbyggarna ).

Den innehåller alltid mycket stenmjöl vilket ger en mycket god stabilitet för exv en infart där man vill belasta med en bil. Här gäller det att dock att noga se till att inte ta det översta lagret i en större stenhög som genomregnats under en tid; där ligger mjölet i botten.

Fraktionen är så fin så det blir inget bekymmer med de stenar som möjligen skvätter ut i gräsmattan ; bra vid klippning.

Ogräs har problem att etablera sig då grusbädden blir ganska tät; detta till trots är dräneringsförmågan i alla fall acceptabel. Om man börjar med markduk - och det bör man - räcker ett lager om 4-5 cm för ett helt OK resultat. Duken köper man lämpligen av entreprenör på ett vägbygge ( högsta kvalitet, lägsta pris ).

Naturgrusets stora nackdel är att det krävs minst 7-8 cm för ogräsets skull och då är det mycket segt att gå i....

Älvdalsporfyr ( som alltid är kross ) i fraktion 0-8 !!

rolleyes.gif
Eld
Jehanders säljer en produkt som de kallar "Dränsingel 8-32". Den innehåller alltså många olika storlekar och den innehåller faktiskt både natursten och lite kross. Inga teorier verkar stämma... men det kanske beror på att producenterna själva har rört till det???
Annelie
CITAT
Älvdalsporfyr ( som alltid är kross ) i fraktion 0-8 !!

Och det är inga problem att få tag på detta i Skåne? rolleyes.gif

Det låter ju himla bra - och den röda färgen är något som jag ev är intresserad av.
Lissas
Närå, Anneli,

jag tror säkert det går bra. Porfyren används vid bättre vägbyggen över hela landet. Vägbyggen har ni gott om i Skåne.
Om Du är lite fiffig kanske Du kan handla både textilduk och grus av någon Vägverkets entreprenör på trakten. Värt att kolla upp.

Alternativt ringer Du runt till "grusgropar" i närheten.

Själv fick jag loss 20 kbm ( normalt två lastbilslass men hemforslat på en jättebil ) för 1900 momsfria kronor. Billigare blir det inte.

Lycka till. rolleyes.gif
Lissas
....och textilduken kostade 7 lika momsfria kronor/ kvm. Men Vägverket kör bara det yppersta kvaliteten; den ska palla att umgås med en vägkropp av grova krossblock.
Lissas
Apropå grus ( nu börjar man komma igång !) så har jag just fått veta av en proffsentreprenör, att man numera aldrig lägger sten, plattor m m i s k sättsand utan alltid i grus, fraktion 2-4.

Bättre genomsläpplighet och mindre risk för tjälförskjutningar. Nackdelen är att gruset är mer instabilt i kanter under själva läggningen...
Ingo
En ytterligare fördel med grus (över sand) i såna sammanhang är väl att det inte är så attraktivt för myrorna att bygga bon i.
Ralf
CITAT (Tommy @ 27-08-2003, 09:01)
Singel kan väl även vara en krossprodukt - typ 16-32. Namnet borde häröra ur det faktum att det innehåller endast en (eller högst två) storlekar... och alltså är singel.
Sen kan ju singel vara tvättat - vilket då lämpar sig bäst för dränering då de kapillära (vattenhållande) små partiklarna är borta och vattnet rinner fint genom lagret.

Vill ej slå dig på fingrarna Tommy, Men är singel småsten utsorterat från "naturgrus" från tex rullstensåsar.

Kross och Makadam är krossat berg. Makadam kommer från uppfinnaren som kom att man kunde krossa berg och använda till järnvägsbyggen Skottland. Denna person hette just McAdam. Det är inte en skröna. En kollega slog vad om 500 kr att det var en skröna o förlorade...

Jehanders produkt dräneringssingel som innehåller "både och", är något nytt och om jag skulle beställa singel och får denna produkt skulle lastbilen få vända hem.
Tommy
CITAT (Ralf @ 27-08-2003, 19:19)
CITAT (Tommy @ 27-08-2003, 09:01)

Vill ej slå dig på fingrarna Tommy, Men är singel småsten utsorterat från "naturgrus" från tex rullstensåsar.

Kross och Makadam är krossat berg. Makadam kommer från uppfinnaren som kom att man kunde krossa berg och använda till järnvägsbyggen Skottland. Denna person hette just McAdam. Det är inte en skröna. En kollega slog vad om 500 kr att det var en skröna o förlorade...

Jehanders produkt dräneringssingel som innehåller "både och", är något nytt och om jag skulle beställa singel och får denna produkt skulle lastbilen få vända hem.

Slå på du! Man kan behöva en uppsträckning i bland biggrin.gif

Du har troligen rätt om naturstenen när jag tänker efter men vad tror vi om namnet då? Är jag å hojjar då med?

Det låter ju för bra för att inte vara sant (även om det oftast inte är det när det låter så... eller... öh)

Intressant det här.... vad skall vi reda ut för något som nästa sak? Olika virkesdimensioner och deras namn? Planka kontra bräda, list kontra ribba... Det kan bli kul! blink.gif
Tommy
CITAT (Ingo @ 27-08-2003, 14:49)
En ytterligare fördel med grus (över sand) i såna sammanhang är väl att det inte är så attraktivt för myrorna att bygga bon i.

njae... är det inte om man lägger de i kross typ 0-16 som de bangar. Blir liksom för kompakt att gräva i...
Det är vad jag hört och tror på ijalla fall.
Ralf
CITAT (Tommy @ 27-08-2003, 19:38)
Intressant det här.... vad skall vi reda ut för något som nästa sak? Olika virkesdimensioner och deras namn? Planka kontra bräda, list kontra ribba... Det kan bli kul!  :blink:

Jag har funderat på var "singel" kommer ifrån... Kanske från Tyskland?? (säger jag som härstammar därifrån.... ) smile.gif

Visst planka o regel osv... o sen har moig mjälla o mjällig mo.... dvs olika sandsorter som vi fick lära oss i skolan. Ryser när jag tänker på den kursen.

En fördel med de engelska måttenheterna är att det går fortare att säga.
man säger ju
"två-tum-fyra"
istället för att säga
"fyrtioåtta gånger nittiosex millimeter".
Det är ju bara att räkna antalet bokstäver! )

Dvs 12 st bokstäver istället för 35 st bokstäver, klart det går fortare när man skall beställa virke då!
t955i
Hej allihop, då jag jobbar med kross/grusprodukter hela dagarna så kan jag meddela att det finns en hel uppsjö olika varianter, lättast är alltså att läsa om det på någon tillverkarsite, hoppas informationen blir till hjälp. Här finns också hjälp att få vilket material som skall användas var.

Grus/Kross NCC

Grus/Kross Skanska

Sammanfattning.
(Finns en enklare utmärkt sammanfattning av Ingo i första inlägget, denna är lite mer utdragen bara för att röra till sakerna ännu mer wacko.gif )

Först och främst
Produktnamnen skiljer från olika tillverkare.
Sen säger grabbarna/tjejjerna på anläggningarna ofta att en del Messersmith's som beställer material "tror" sig veta vad dom skall ha, och sen kommer dom i efterhand och skäller och säger att det där ville inte jag ha när dom fått gungsand till sandlådan.
Det allra bästa ni kan göra när ni skall köpa grus/kross produkter är att berätta vad ni skall ha det till, så hjälper vi inom branchen gärna till, det blir oftast billigare för er, och vi får känna oss lite duktiga när vi får dela med oss av vår kunskap. smile.gif

Grus och sandprodukter.
Grus och sand kommer från olika typer av avlagringar från istiden tex isälvsavlagringar, svallgrusavlagringar och israndbildningar. Fördelningen av naturgrus är ojämn över landet och eftersom materialet är en bristvara utgår en extra skatt, 5 kr/ton, på naturgrus.

Sandprodukter kan exempelvis användas vid plattläggning, till barnens sandlåda, vid blandning av murbruk och som toppdressing till gräsmattan. Grusprodukter används bl a i betong samt på grusgångar och gårdsplaner.

Gårdssingel
Ett sorterat naturmaterial där större delen av kornen ligger mellan 4 till 11 mm.
Används som överyta på trädgårds- och parkgångar,lämplig bäddtjocklek
2 -5 cm.

Finsingel 16-32 natur
Används som dräneringssingel. Finns även som tvättad produkt.

Ärtsingel 8-16 natur
Används som överyta på trädgårds- och parkgångar,lämplig bäddtjocklek
2 -5 cm. Finns även som tvättad produkt.

Singel 8-32 natur
Används som dräneringssingel.

Fyllnadsgrus
Ett osorterat naturmaterial som tas direkt ur bank. Används som fyllning.

Betonggrus 0-8
Används vid tillverkning av betong och vid plattsättning.

Väggrus 0-16
Används som väggrus, lämplig bäddtjocklek 3-5 cm.

Krossat grus 0-90
Används som förstärkningslager i vägar och planer,lämplig bäddtjocklek minst 20 cm.

Kullersten
En rund och slät natursten med
kornstorlek från cirka 90 till 300 mm.
Används som prydnadssten.

Gungsand
Ett sorterat naturmaterial där 90 %eller mer av kornen är mindre än 4 mm. Produkten har en liten finandel vilket gör att den ej är bakbar.
Används vid gungställningar och på lekplatser. Även lämplig som
toppdressning av gräsmattor.

Putssand
Ett sorterat naturmaterial där 80% eller mer av kornen är mindre än 2 mm. Produkten har en hög finandel, vilket medför att den är bakbar.
Används till putsning av fasader samt till sandlådor.

Kabelsand
Används som kringfyllning runt kablar.

Sandningssand
Används vid halkbekämpning.

Mursand
Används vid murning.

Sorterad rörgrav, sandig
Ett sorterat naturmaterial där 95% eller mer av kornen är mindre än 8 mm.
Används i rörgravar.

Sorterad rörgrav, dränerande
Ett sorterat naturmaterial där 98% eller mer av kornen är mindre än 8 mm.
Används i rörgravar.

MAKADAM
Makadam består av "rena" fraktioner, med en övre och undre gräns för kornstorlek. Alla stenkorn som är mindre än 2 mm siktas bort. Exempel på vanliga fraktioner är 2-4, 4-8, 8-11, 11-16. Makadam används framförallt i asfalt och betong och som slitlager och ytbeläggningar på vägar samt vid dränering runt och under hus.

Makadam 4-8
Används som överyta på trädgårdsgångar, lämplig bäddtjock 2 -4 cm.
Även till halkbekämpning.

Makadam 6-8
Används som överyta på trädgårdsgångar, lämplig bäddtjocklek 2 -4 cm.
Även till halkbekämpning samt vid tillverkning av gjutasfalt.

Makadam 8-11
Används främst vid tillverkning av asfalt.

Makadam 8-16
Används som dräneringslager vid hus-och anläggningsbyggen.
Även som överyta på garageplaner, lämplig bäddtjocklek 2 -4 cm.

Makadam 11-16
Används som dräneringslager vid hus-och anläggningsbyggen samt
vid tillverkning av asfalt.
Även som överyta på garageplaner, lämplig bäddtjocklek 2 -4 cm.

Makadam 16-27
Används i huvudsak vid betongtillverkning.

Makadam 16-32
Finns även som tvättad produkt.

Makadam 32-63
Används som dräneringslager vid anläggningsbyggen.

Halkstopp
Ett krossat bergmaterial där större delen av kornen ligger mellan 2 till 6 mm.
Används vid halkbekämpning.

STENMJÖL
Stenmjöl är de allra finaste fraktionerna som utvinns när man krossar berg (0-2 mm eller 0-4 mm). Stenmjöl kan bl a användas till plattsättning, kringfyllnad i rörgravar eller jordförbättring av leriga jordar.

Stenmjöl 0-4
Används till justering och hårdgöring av gångbanor och fotbollsplaner,
lämplig bäddtjocklek 1 -3 cm.
Används även vid plattsättning och asfalttillverkning.

Stenmjöl 0-8
Används till justering och hårdgöring av gångbanor,garageinfarter och
körytor, lämplig bäddtjocklek 2 -4 cm.
Används även vid plattsättning.

Bergkross
Bergkrossprodukter kallas ofta för "långa fraktioner" eftersom alla kornstorlekar mellan noll och en övre kornstorlek ingår. Bergkross kan användas till bärlager, slitlager och förstärkningslager vid vägkonstruktioner och på gårdsplaner.

Bergkross 0-16
Används som väggrus, lämplig bäddtjocklek 2 -5 cm.

Bergkross 0-32
Används som bärlager i vägar och planer, lämplig bäddtjocklek
5 -10 cm.

Bergkross 0-63
Används som förstärkningslager i vägar och planer, lämplig bäddtjocklek minst 10 cm.

Bergkross 0-125
Används som förstärkningslager i vägar och planer, lämplig bäddtjocklek minst 20 cm.

Skärv
Ett krossat bergmaterial som innehåller stenar mindre än 300 mm.
Används som fyllnadsmaterial.

Tvättade produkter
De tvättade produkterna är fria från de finaste materialen och har därför de bästa dränerande egenskaper. Om det inte finns tillgång till tvättad makadam går det att använda vanlig makadam med liten del finmaterial.

Finsingel 16-32 tvättad
Används som kapillärbrytande lager.

Ärtsingel 8-16 tvättad
Används som kapillärbrytande lager.

Makadam 16-32 tvättad

Detta är urdrag ur "firman jag jobbar på's" hemsida, nämner inga namn sleep.gif

Hoppas det klarnade lite ivf, om vad som används till vad. Men framför allt, fråga!

Mvh
t955i
Ingo
Jag har redigerat mitt första inlägg för att sammanfatta vad som har framkommit. Se överst.
Lissas
t955i.

Jisses......Amen !

rolleyes.gif rolleyes.gif
Ewa L
Wow!!!! tongue.gif laugh.gif

Vilken tur att jag inte hunnit göra min uteplats ännu. Här finns ju all information som behövs. Tack!
Terese på Ingarö
Altanbygge:
Utanför mitt hus just nu har en hög med:
STENMJÖL 0-8 att ha som underlag (5-7 cm) till ÄRTSINGEL (4-5 cm, ej levererad än) till min altan.

samt en hög med
BERGKROSS 0-32 till en biluppfart

Altanen är uppbyggd av
FYLLNADSJORD (den finns i olika sorter också - kan ni det också? På min grusgrop har de fyllnadsjord, två sorter, anläggningsjord (för t ex gräsmatta) samt planteringsjord, utöver vanligt "fylle" dvs helt osorterat fyllnadsgrus).
Man skulle nog haft MAKADAM av ngt slag under stenmjölet istället om man skulle lagt plattor för att få god dränering och undvika tjälskott.

Jag tror det blir fina fisken. Har pratat sönder grusgropstjejjen...
Nu ska jag ut och skyffla!

Hälsar
Ralf
CITAT (Lissas @ 27-08-2003, 11:58)
Apropå grus ( nu börjar man komma igång !) så har jag just fått veta av en proffsentreprenör, att man numera aldrig lägger sten, plattor m m i s k sättsand utan alltid i grus, fraktion 2-4.

Bättre genomsläpplighet och mindre risk för tjälförskjutningar. Nackdelen är att gruset är mer instabilt i kanter under själva läggningen...

Ja det beror ju helt på
1 vilka proffs man talar med och
2 vilken sorts sten resp trafik man talar om.

Olika material är bra på olika platser och olika sorts sten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon