Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  « < 5 6 7 8 9 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ingen avlyssning! säg nej!, Ska vi verkligen ha storebror även på nätet?
          Mollis
          Inlägg 28-06-2008, 17:18
          Länk hit: #121

Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem nr: 10 996

Ja förut var ju Östblocket det stora hotet, då fanns inte terrorism på kartan som det gör nu..inte heller Internet...

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 28-06-2008, 18:44
          Länk hit: #122

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Fast nu är ju inte vi så direkt hotade av terrorism, eller hur? De senaste de fick tag i gick vä'l helt fria från de misstankarna. Men en åkte väl dit för skattebrott. Eller skall vi räkna dit skattebrott också? DÅ finns det många terrorister i Sverige laugh.gif
          Christer.

Visst fanns det terrorism då! Än mer aktivt än nu skulle jag vilja säga. Det räcker väl att skriva Badermeinhof gruppen. Då fanns det hur många terroristgrupper som helst!
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          Mollis
          Inlägg 28-06-2008, 19:39
          Länk hit: #123

Medlem

Tänker inte ens svara på det mer än så här.....

Citera
          Kat
          Inlägg 01-07-2008, 09:30
          Länk hit: #124

Medlem
          Antal inlägg: 1 054
          Medlem nr: 5 397

"Aftonbladet publicerade för något tag sedan en tidslinje över det smutsiga spelet bakom FRA-lagen. I korthet:

FRA hade spelat ut sin roll som signalspaningsmyndighet och behövde nya arbetsuppgifter, t.ex. något riktigt saftigt att skicka till andra underrättelsetjänster.
          En sådan sak skulle kunna vara all trafik som går i kabel i Sverige.
          Ett avtal skrevs med USA för att säkra just det utbytet och garantera att svenska ministrar och FRA fick plats vid de fina borden. "

källa: http://rickfalkvinge.se/2008/07/01/vart-pr...es-for-drinkar/

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-07-2008, 13:06
          Länk hit: #125

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det senaste i historien är mailbombning av dom som röstade ja. Till vilken nytta? Uppenbarligen finns det en del som inte vill att deras handlingar skall kunna kontrolleras, det finns inget så sjukt dom ett dåligt samvete. Jag börjar nog luta mer och mer åt att lagen behövs.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Kat
          Inlägg 01-07-2008, 14:07
          Länk hit: #126

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 01-07-2008, 14:06) *
          Det senaste i historien är mailbombning av dom som röstade ja. Till vilken nytta? Uppenbarligen finns det en del som inte vill att deras handlingar skall kunna kontrolleras, det finns inget så sjukt dom ett dåligt samvete. Jag börjar nog luta mer och mer åt att lagen behövs.

Så du ser alltså att missnöje med införandet av lagen som ett motiv för att den behövs?
          Får jag fråga på vilka grunder?

Citera
          Bee
          Inlägg 01-07-2008, 14:59
          Länk hit: #127

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Jag har väldigt mycket att dölja och jag vill inte att det kommer fram genom avlyssning.

Och hur säkra kan vi vara på att denna gigantiska info-insamling är säkert förvarad och inte kommer i orätta händer?

Det måtte vara julafton för kriminella typer. Det lär också bli överflödigt att ägna sig åt att sabba enskildas datorer "i förväg". Uppgifterna om våra datorer kan man få samlat. Samt våra bankkonton, deklarationer mm serverat på en silverbricka. Det är väl bara att muta och/eller hota en anställd på FRA.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          KURT
          Inlägg 01-07-2008, 16:10
          Länk hit: #128

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Gossen Ruda @ 01-07-2008, 13:06) *

Ja det tycks vara många som har dåligt samvete, t ex ALLA som inte har en genomskinlig postlåda - de har uppenbarligen något att dölja. FRA-lagen bör givetvis utvidgas till att omfatta alla former av kommunikation.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-07-2008, 18:44
          Länk hit: #129

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Gossen Ruda @ 01-07-2008, 14:06) *

Så du tror på fullt allvar att man inte vill ha sina handlingar kontrollerade pga dåligt samvete. Det har inte ett dyft med det att göra. Lagen är kränkande!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-07-2008, 19:22
          Länk hit: #130

Medlem

Att protestera är väl helt ok men det beror på HUR man gör det. Att klaga i tidningar och på nätet går väl bra men när man börjar angripa våra valda politiker går det för långt. Då har man säkert något att dölja vilket inte minst kan anas när en företrädare för dom som anser att det är ok att stjäla via nätet går ut och kritiserar lagen.

--------------------

Citera
          Grå
          Inlägg 01-07-2008, 19:33
          Länk hit: #131

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (Gossen Ruda @ 01-07-2008, 20:22) *
          Att protestera är väl helt ok men det beror på HUR man gör det. Att klaga i tidningar och på nätet går väl bra men när man börjar angripa våra valda politiker går det för långt. Då har man säkert något att dölja vilket inte minst kan anas när en företrädare för dom som anser att det är ok att stjäla via nätet går ut och kritiserar lagen.

För en gångs skull håller jag med dig och tycker det du skriver är rätt och riktigt. Kors i taket!

Citera
          herkules
          Inlägg 01-07-2008, 19:37
          Länk hit: #132

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

och jag tycker personligen att det är jättebra att våra valda (och ickevalda) politiker - en och en - får veta precis vad svenska folket tycker. jag tror dessutom inte att det handlar så himla mycket om fildelning utan att hela förslaget/lagen helt enkelt är integritetskränkande.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Kat
          Inlägg 01-07-2008, 19:49
          Länk hit: #133

Medlem

Poängen med just den här kampanjen är att lagen går ut på att en myndighet under direkt kontroll av våra makthavare, bland annat får rätt att gå igenom alla mejl vi skickar till varandra. Mejlbombningen handlar om jag förstått det rätt, mest om att folk faktiskt skickar en kopia på sina meddelanden direkt till makthavarna.

Just den saken är alltså inte ett angrepp på våra politiker, utan en kampanj som tydliggör vad det faktiskt handlar om.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-07-2008, 19:57
          Länk hit: #134

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Kan hålla med om att det beror på hur man gör det men annars håller jag med Herkules att det är jättebra att politikerna får reda på vad svenska folket tycker. Dom borde vara mer lyhörda och inte sitta i en liten bubbla långt ifrån verkligheten.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Netha
          Inlägg 01-07-2008, 20:37
          Länk hit: #135

Gäster

CITAT (herkules @ 01-07-2008, 20:37) *
          och jag tycker personligen att det är jättebra att våra valda (och ickevalda) politiker - en och en - får veta precis vad svenska folket tycker. jag tror dessutom inte att det handlar så himla mycket om fildelning utan att hela förslaget/lagen helt enkelt är integritetskränkande.

tummenupp.gif
          jag tillhör dem som mailbombat.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-07-2008, 20:43
          Länk hit: #136

Medlem

Sånt händer, Grå. smile.gif

Beträffande mailbombningen så var det Expressen, tror jag, som tillhandahöll ett färdigskrivet mail. Det var bara att sätta dit en avsändare och skicka. Alla mail var likadana så något personligt budskap var det inte frågan om, bara en missnöjesyttring som orsakade besvär och förlorad arbetstid. Arbetstid där vi alla står för kostnaderna.

Tycker det hela är lite av en storm i ett vattenglas. Ingen kommer att sitta och läsa våra mail, det sköter en maskin om som skall spotta ut dom som är misstänkta. Så enkelt att det gäller ord som "bomba", "terror" kommer det knappast att vara frågan om. Först måste man syssla med underrättelseverksamhet för att veta vad man skall leta efter. Betänk att det skickas flera miljoner mail och andra meddelanden varje dag så det gäller att sovra.

Beträffande uppgiften om att det är våra makthavare som kontrollerar FRA så kom ihåg att det är vi som tillsätter makthavarna i fria val, detta är inte Mugabeland. Trots allt var/är det en hel del av våra valda politiker som anser att lagen är bra, har dom mer info än "medborgarna" eller fattar dom bättre? Eller är dom ute och seglar? Fan vet men nu stänger jag dörren i den här debatten, har en del annat att göra.

--------------------

Citera
          Netha
          Inlägg 01-07-2008, 20:49
          Länk hit: #137

Gäster

Redan nu sitter ju regeringskansliet m.fl myndigheter och kollar bloggar, dagligen.
          En del är satta under extra övervakning.

Citera
          Mollis
          Inlägg 01-07-2008, 22:12
          Länk hit: #138

Medlem

och jag sitter här och undrar hur människor kan koppla ihop den här företeelsen med mailbombning och SÄPO.... man rör helt klart ihop saker som inte har ett dugg med varann att göra, och att göra en verksamhet som uppenbarligen är väldigt viktig och väldigt känslig, känd för våra beslutsfattare (som aldrig har brytt sig tidigare) och därmed kunna ha lite bättre insyn i verksamheten är väl inte helt fel....

Citera
          eden
          Inlägg 01-07-2008, 22:24
          Länk hit: #139

Medlem
          Antal inlägg: 326
          Medlem nr: 15 992

CITAT (Gossen Ruda @ 01-07-2008, 21:43) *
          Sånt händer, Grå. smile.gif

Arbetstid där vi alla står för kostnaderna.

Står inte alla vi för deras löner annars då. Om du gör ett dåligt jobb, tror jag att du får reda på det av din arbetsgivcare.

Citera
          Kat
          Inlägg 01-07-2008, 22:34
          Länk hit: #140

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 01-07-2008, 21:43) *
          Beträffande mailbombningen så var det Expressen, tror jag, som tillhandahöll ett färdigskrivet mail. Det var bara att sätta dit en avsändare och skicka. Alla mail var likadana så något personligt budskap var det inte frågan om, bara en missnöjesyttring som orsakade besvär och förlorad arbetstid. Arbetstid där vi alla står för kostnaderna.

Tycker det hela är lite av en storm i ett vattenglas. Ingen kommer att sitta och läsa våra mail, det sköter en maskin om som skall spotta ut dom som är misstänkta. Så enkelt att det gäller ord som "bomba", "terror" kommer det knappast att vara frågan om. Först måste man syssla med underrättelseverksamhet för att veta vad man skall leta efter. Betänk att det skickas flera miljoner mail och andra meddelanden varje dag så det gäller att sovra.

Idén var född i bloggosfären och utförd av många, långt innan expressen printade det och ett bra tag innan lagen genomfördes.
          Kostnaden för spaningen är också något som vi kommer att få betala.

Problemet med att en dator går igenom trafiken är att en massa saker som inte är tänkt att fastna måste gås igenom manuellt. Majoriteten av den informationen kommer inte att vara av något som helst intresse för FRA. Det är att jämföra med att en myndighet skulle ånga upp slumpvis valda brev och läsa innehållet, för att sedan konstatera att det var ointressant och skicka det vidare.
          Det i sig är en enormt stor intregritetskränkning.

Vidare kommer det att komma krav på att få ta del av överskottsinformationen och det kommer som alltid att förekomma läckor, eftersom de som hanterar informationen är människor.

Vi vet vilket styre vi har idag, men vi kan omöjligt sia om hur det ser ut om 15-20 år. Betänk om 'tredje riket' hade haft tillgång till den informationen!

Läs gärna artikeln som Oscar Swatrz skrev:
          http://www.qx.se/samhalle/debatt/7077/hbts...id-mot-fralagen

Tänk också på hur det drabbat personer som åsiktsregistrerats tidigare i Sverige. Det finns fler personer än Jan Gulliou som exempelvis inte får resa till USA, flera decennier efter SÄPOs registreringar av "kommunister" och andra "samhällsfaror".

Jag vågar säga att anledningen till att lagen faktiskt klubbades igenom, mera handlar om prestige än om kunskap. Glöm inte att så gott som samtliga stora remissinstanser uttryckt hård kritik mot lagförslaget!

Citera

9 sidor V  « < 5 6 7 8 9 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 06:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon