Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ingen avlyssning! säg nej!, Ska vi verkligen ha storebror även på nätet?
          krellus
          Inlägg 18-06-2008, 15:11
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 072
          Medlem nr: 3 347

CITAT (Gossen Ruda @ 18-06-2008, 08:24) *
          Jag har inte satt mig in i frågan eller lagen men har svårt att bli upprörd, jag bryr mig helt enkelt inte. Om nån har tillgång till mina mail mm och vill läsa dom får dom väl göra det, där står inget hemligt. Huvudsaken är att om nån vill sabotera eller terrorisera landet så åker dom fast innan dom hinner göra något. Tänk ett litet tag på informationsmängden, man måste hårdselektera för att kunna få något vettigt gjort. Det är större risk att dom man vill komma åt slinker igenom än att den som är oskyldig fastnar.

Jag är också för mer övervakningskameror. Även om jag registreras av en kamera när jag går på en gata så har det ingen betydelse för mig, ingen har något intresse av vad jag har för mig för jag ställer inte till med något. Tänk på hur snabbt den engelska polisen fick klart för sig vem som låg bakom terrorbombningarna i London tack vara alla övervakningskameror. Den svenska polisen hade inte kommit nån vart om det skett här. Så länge som brottslingar och galningar utnyttjar vårt öppna samhälle får vi finna oss i att övervakas.

Vettiga ord... framförallt det där med övervakningskameror. FLER TACK!
          Kameror har en bevisad avskräckande effekt.

--------------------
          Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...

Citera
          Kat
          Inlägg 18-06-2008, 15:46
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 054
          Medlem nr: 5 397

CITAT (krellus @ 18-06-2008, 16:11) *

Vilka är de bevisen?

Vad jag vet så får övervakningskameror folk att KÄNNA sig mer säkra, medans de i själva verket inte blir ett dugg säkrare.
          Möjligen kan de få folk som planerar stölder att tänka efter en extra gång, men våldsbrott är oftast impulshandlingar.
          Falsk trygghet, helt enkelt.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 18-06-2008, 15:53
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

Jag har inget att dölja, däremot om man skulle skämta i ett mail eller samtal om ett känsligt ämne (självmordsbombning eller nåt)... får man besök av SÄPO då?

känns som att de borde reglera det lite tydligare innan de bestämmer något. Man ska väl inte behöva oroa sig över sökresultat i Google mm. Söker man på "fralla" får man säkert fram en massa oseriösa sajter. Eller om man är emot barnporr - ska man inte kunna söka på det ordet eller kunna diskutera det?

Ska man återgå till pappersbrev kanske? De kommer aldrig lyckas 100 procent ändå. Jag kan skaffa kontantkort och så står jag och ringer terrorsamtal vid Stureplan lite då och då.... eller så skickar jag post eller hittar några bra program som kan spärra eländet.

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Kat
          Inlägg 18-06-2008, 16:02
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (skogstroll @ 18-06-2008, 16:53) *
          Jag har inget att dölja, däremot om man skulle skämta i ett mail eller samtal om ett känsligt ämne (självmordsbombning eller nåt)... får man besök av SÄPO då?

Ett stort problem här är ju att den som inte har något att dölja idag, mycket väl kan ha det i ett annat styre. Ponera att 'tredje riket' hade haft den här typen av bevakningssystem installerade...

Som Oscar Swartz sa:
          "Demokrati och frihet är en historisk kamp. Mänskligheten har upplevt dem under en försvinnande kort period. Inte kunde väl det lössläppta och fria Berlin falla? Självklart inte. Men så blev det."

Och vad händer egentligen med en demokrati om folket börjar självcensurera sig, vilket många med största sannolikhet kommer att göra med ett sådant här system?

Citera
          KURT
          Inlägg 18-06-2008, 16:42
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (krellus @ 18-06-2008, 15:11) *

Det mesta av våldet sker ju i hemmet, tyvärr går det inte att förutse i vilka hem det kommer att begås brott. Därför bör ju alla hem förses med kameror i förebyggande syfte, eller om det blir alltför dyrt så kulle man ju i stället helt enkelt kunna förbjuda användandet av gardiner, persienner och rullgardiner. Ingen med rent samvete kan ju ha något emot det?

En av de allra vanligaste frågorna här på odla.nu är personer som frågar efter snabbväxande häckväxter för insynskydd, finns det något automatiskt system här på forumet för att anmäla dessa personer till FRA?

Citera
          krellus
          Inlägg 19-06-2008, 10:24
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 072
          Medlem nr: 3 347

CITAT (KURT @ 18-06-2008, 17:42) *
          Det mesta av våldet sker ju i hemmet, tyvärr går det inte att förutse i vilka hem det kommer att begås brott. Därför bör ju alla hem förses med kameror i förebyggande syfte, eller om det blir alltför dyrt så kulle man ju i stället helt enkelt kunna förbjuda användandet av gardiner, persienner och rullgardiner. Ingen med rent samvete kan ju ha något emot det?

En av de allra vanligaste frågorna här på odla.nu är personer som frågar efter snabbväxande häckväxter för insynskydd, finns det något automatiskt system här på forumet för att anmäla dessa personer till FRA?

Stort suck Kurt... Man får ju naturligtvis göra insatser där det går och så gott det går.
          Sluta löjla dig...

--------------------
          Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...

Citera
          KURT
          Inlägg 19-06-2008, 11:18
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (krellus @ 19-06-2008, 10:24) *
          Stort suck Kurt... Man får ju naturligtvis göra insatser där det går och så gott det går.
          Sluta löjla dig...

"göra insatser där det går", och då är det naturligtvis inget problem att avlyssna hela befolkningen? Det relevanta vore väl att man beräknade hur effektiv en sådan här insats är - hur mycket kostar det att övervaka hela befolkningen, och hur många brott beräknar att man kan förhindra eller lösa? De allra flesta remiss instanser sågar förslaget helt och hållet!

Citera
          nelly.trott
          Inlägg 19-06-2008, 12:29
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 174
          Medlem nr: 16 612

men var det inte så att USA hade avlyssning och tog inte hoten på allvar och blev av med sina vackara byggnader ?
          Hur skall FRA veta att du och jag inte skämtar ??? om vi nu skall bomba malmö eller nåt ? Hur skall de veta ?
          USA visste att dådet planerades men tydligen trodde de också att det var skämt ... och vi ser resultat ... vill nån spränga MALMÖ eller annat så spränger de det . (malmö är bara ett ex)
          TUR är att de öppnar inte din vanlig post hehehe ..
          Dessutom så går det inte att vara 100 % säker att det de läser hör eller vad det nu blir stannar på sin plats och om det oanvändbart så kasseras förstörs det direkt , vi har mäktiga ex på att så är inte fallet ,,,, alla som jobbar eller har jobbat inom myndighet har sekretes bla bla bla ,,, tror inte ett skit på det ,,,, har jobbat själv inom området och tro mig det snackas !!!!

Förfärligt men tyvärr sant

det känns att allt går för långt ...." jag brukar skämta att snart kommer vi ha fisscertyfikat och en chip i rumpan"- så om du fisser 2ggr för mkt så får du fakturan hem för förorening .... ...

--------------------

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 19-06-2008, 12:53
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

CITAT (krellus @ 19-06-2008, 11:24) *
          Sluta löjla dig...

På vilket sätt löjlar sig Kurt?? Det han skriver är inte någon omöjlig fortsättning i det långa loppet.

Eftersom det uppenbarligen vimlar av terrorister i Sverige, visst måste det göra det med tanke på hur många terroristbrott som uppenbarligen händer här? Så måste de ju ganska snart arrestera mängder med terrorister eller hur? Om de nu inte gör det, kanske av den uppenbara anledningen att det inte finns så många här, om någon, kan de ju kräva att få gå igenom alla handskrivna brev? Ingen fara för den som inte bryter lagen eller hur? Vi måste ju få tag i alla terrorister som förstör våran vardag (fast jag inte märker att de gör det, så måste det ju vara så eftersom de anser att de har rätt att gå igenom mina mail?)

Lagen är en kränkning mot den personliga integriteten på alla sätt. Även om jag inget har att dölja kan jag inte acceptera den lagen av någon anledning!

Övervakningskamerorna får folk att känna sig truggare, men gör ytterst lite nytta. Kvalietetn på filmerna är oftast så dålig att de inte går att använda i rätten.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          Calypso_bulbosa
          Inlägg 19-06-2008, 13:08
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 1 047
          Medlem nr: 14 567

CITAT (Christer i Falköping @ 19-06-2008, 13:53) *
          På vilket sätt löjlar sig Kurt?? Det han skriver är inte någon omöjlig fortsättning i det långa loppet.

Eftersom det uppenbarligen vimlar av terrorister i Sverige, visst måste det göra det med tanke på hur många terroristbrott som uppenbarligen händer här? Så måste de ju ganska snart arrestera mängder med terrorister eller hur? Om de nu inte gör det, kanske av den uppenbara anledningen att det inte finns så många här, om någon, kan de ju kräva att få gå igenom alla handskrivna brev? Ingen fara för den som inte bryter lagen eller hur? Vi måste ju få tag i alla terrorister som förstör våran vardag (fast jag inte märker att de gör det, så måste det ju vara så eftersom de anser att de har rätt att gå igenom mina mail?)

Lagen är en kränkning mot den personliga integriteten på alla sätt. Även om jag inget har att dölja kan jag inte acceptera den lagen av någon anledning!

Övervakningskamerorna får folk att känna sig truggare, men gör ytterst lite nytta. Kvalietetn på filmerna är oftast så dålig att de inte går att använda i rätten.
          Christer.

Bra sagt,Christer! tummenupp.gif
          Sen vill jag tillägga,att jag tycker det är patetiskt att höra alla dessa som yttrar nåt i stil med ; "jag har inget att dölja,så mig gör det inget". Det handlar inte om att dölja för oss vanliga "svenssons",utan att värna om sin egna,självklara rätt,till integritet! Se bara på detta gissel som blivit,av att vi ständigt ska/måste uppge fullständigt personnummer?! Det har ju snarare öppnat upp för bedragare,än skyddat oss övriga... unsure.gif

--------------------
          ~~~~~~~~~~~~~~ a glorious disarray ~~~~~~~~~~~~~~

¨ zon 3~4 ¨

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 19-06-2008, 13:15
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Ni som tycker denna lagen är bra, skulle antagligen älskat att bo i Östtyskland under Stasitiden. Mer övervakat än så kunde det ju inte bli. Problemet med den övervakningen var ju att även om du följde lagarna kunde du råka illa ut om de som avlyssnade allt du gjorde tyckte illa om dig av personliga själ. Skulle aldrig kunna hända här? Nähä, Ib-affären var ju något i den stilen.
          Christer.
          Efit: ett litet tillägg.

Redigerat av Christer i Falköping: 19-06-2008, 13:16

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          Cathis
          Inlägg 19-06-2008, 13:29
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 3 545
          Medlem nr: 9 230

Jag håller helt med Christer och HK. Den personliga integriteten är viktig, det spelar ingen
          roll om man inte har något att dölja, jag vill inte att andra ska kunna ta del av mitt privatliv,
          om jag inte själv väljer att dela med mig av det.

Hemma har vi som princip att vi öppnar inte vandras brev, läser inte vandras sms eller mejl
          om man inte har tillåtelse till det, just för att man ska ha respekt för varandra.

Man kan ju fråga sig hur det går med sekretessen som finns i många yrken, bland annat där
          jag arbetar. Vi har väldigt strikta regler om detta.

--------------------

Citera
          Fenja
          Inlägg 19-06-2008, 13:35
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

När man sammanfattar effekterna så här så är det totalt sett en skrämmande samhällsbild som byggs upp... Men förhoppningsvis så slipper vi en borgerlig allians på många år nu.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          herkules
          Inlägg 19-06-2008, 14:33
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Fenja @ 19-06-2008, 14:35) *
          Men förhoppningsvis så slipper vi en borgerlig allians på många år nu.
          Mvh
          Fenja

visst är det så att de borgeliga får gå, om inte annat så senast vid nästa val. men det var ju inte de som kom med detta förslag från början, det var ju thomas bodström, socialdemokrat. så vi kan nog inte skylla själva förslaget på borgarna även om det är mycket frestande att skylla allt på dem.. flirting.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 19-06-2008, 16:36
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Lagen finns nu och kommer inte att ändras. Vad vi alla kan göra är att orsaka så mycket besvär som möjligt för FRA. Gör ett tillägg på alla mail med lämpliga ord så att allt måste granskas manuellt. Upphör automatiken att fungera så blir allt för dyrt.
          MVH
          Jan Lindgren
          bomb stadshuset döda Palestina Israel

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 19-06-2008, 16:43
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

Jag hade annars tänkt att alla odlaiter kan skicka mejl till varann?

Samma tanke som du, men om mördarsniglarna:

DÖDA alla!

TERROR i HELA SVERIGE!
          Alla ska DÖ. BOMBA bort dom?
          utropa HELIGT KRIG mot sniglarna!

--------------------

Citera
          Biggan_
          Inlägg 19-06-2008, 22:30
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (Farbror Blå @ 19-06-2008, 17:43) *
          Jag hade annars tänkt att alla odlaiter kan skicka mejl till varann?

Samma tanke som du, men om mördarsniglarna:

DÖDA alla!

TERROR i HELA SVERIGE!
          Alla ska DÖ. BOMBA bort dom?
          utropa HELIGT KRIG mot sniglarna!

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif Viken strålande idé farbrorn!

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          pejori
          Inlägg 19-06-2008, 23:57
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Cathis @ 19-06-2008, 14:29) *
          Jag håller helt med Christer och HK. Den personliga integriteten är viktig, det spelar ingen
          roll om man inte har något att dölja, jag vill inte att andra ska kunna ta del av mitt privatliv,
          om jag inte själv väljer att dela med mig av det.

Hemma har vi som princip att vi öppnar inte vandras brev, läser inte vandras sms eller mejl
          om man inte har tillåtelse till det, just för att man ska ha respekt för varandra.

Man kan ju fråga sig hur det går med sekretessen som finns i många yrken, bland annat där
          jag arbetar. Vi har väldigt strikta regler om detta.

Jag håller med... Jag har heller inget att dölja, men vill jag skicka meijl om vad jag tycker om någon och säga, "tänker slakta fanskapet när jag möter honom", så vill jag inte att piketstyrkan står utanför min dörr, eller att jag nekas utrese/inresevisum till annat land tummenupp.gif
          Att jag säger en sak, betyder inte att jag gör det rolleyes.gif ...Tror jag whistling.gif
          Det jag skriver p nätet, eller säger i telefonen, är min privata konversation, som ingen har med att göra ranting.gif

Redigerat av pejori: 19-06-2008, 23:59

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Kat
          Inlägg 20-06-2008, 00:18
          Länk hit: #39

Medlem

Mina blommor hänger ute i rabatterna. Jag har inte haft tid att vattna idag, eftersom tiden gått åt annat.
          Lite tips för helgen och framåt, saxat från nätverket 'Svart måndag':

:::KALENDARIUM:::

1. FLAGGA PÅ HALVSTÅNG I HELGEN...
          En uppmaning har nått nätverket om att medlemmar och sympatisörer ska flagga på halv stång i helgen.Jag tycker det är ett bra initiativ.
          Jag har ingen flagga själv att hala, men har du det, så är det en snygg, smakfull och tydlig gest som kan väcka många ögonbryn runtom i landet.

2. BEGRAVNINGSCEREMONI FÖR DEMOKRATIN 23 JUNI 2008
          Den planerade demonstrationen som anordnas av Svart Måndag den 23 juni. Kom svartklädd till Riksdagshuset i Stockholm mellan 08.00 - 17.00.

3. UPPMÄRKSAMMANDE I SAMBAND MED RIKSDAGENS HÖGTIDLIGA ÖPPNANDE
          Vi återkommer med mer information så snart den finns tillgänglig.
          Planen är en större och mer omfattande demonstration i samband med Riksdagens öppnande för att ge våra folkvalda ett varmt välkomnande då de kommer tillbaka från sin välförtjänta semester. Eventuell samling på Sergels Torg och en kort promenad vidare till Riksplan utanför Riksdagen i samband med öppnandet.

http://www.facebook.com/group.php?gid=22431314459
          http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=795731

Citera
          pejori
          Inlägg 20-06-2008, 00:36
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Kat @ 20-06-2008, 01:18) *
          Mina blommor hänger ute i rabatterna. Jag har inte haft tid att vattna idag, eftersom tiden gått åt annat.
          Lite tips för helgen och framåt, saxat från nätverket 'Svart måndag':

:::KALENDARIUM:::

1. FLAGGA PÅ HALVSTÅNG I HELGEN...
          En uppmaning har nått nätverket om att medlemmar och sympatisörer ska flagga på halv stång i helgen.Jag tycker det är ett bra initiativ.
          Jag har ingen flagga själv att hala, men har du det, så är det en snygg, smakfull och tydlig gest som kan väcka många ögonbryn runtom i landet.

2. BEGRAVNINGSCEREMONI FÖR DEMOKRATIN 23 JUNI 2008
          Den planerade demonstrationen som anordnas av Svart Måndag den 23 juni. Kom svartklädd till Riksdagshuset i Stockholm mellan 08.00 - 17.00.

3. UPPMÄRKSAMMANDE I SAMBAND MED RIKSDAGENS HÖGTIDLIGA ÖPPNANDE
          Vi återkommer med mer information så snart den finns tillgänglig.
          Planen är en större och mer omfattande demonstration i samband med Riksdagens öppnande för att ge våra folkvalda ett varmt välkomnande då de kommer tillbaka från sin välförtjänta semester. Eventuell samling på Sergels Torg och en kort promenad vidare till Riksplan utanför Riksdagen i samband med öppnandet.

Förstår hur du tänker, men för mej är inte slaget vunnet ännu, så jag kör flaggan i topp, och firar midsommar tills nederlaget är ett faktum.

Flaggan i topp här tummenupp.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera

9 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 10:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon