| |
|
  |
Ingen avlyssning! säg nej!, Ska vi verkligen ha storebror även på nätet? |
|
|
|
|
22-06-2008, 13:29
|

Medlem
Antal inlägg: 3 056
Medlem nr: 2 460

|
Det hade väl varit fint om de aviserade innan att de skulle avlyssna. "Hej, detta är FRA som just nu har lite mycket att göra, men vi avlyssnar så fort vi kan. Du står som nummer FEM att bli avlyssnad, var vänlig vänta tills anvisad personal börjar lyssna på ditt samtal". Sedan kan man få höra någon gammal östtysk propagandamelodi under tiden man väntar på att få bli avlyssnad. Christer.
--------------------
Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se
|
|
|
|
|
|
|
|
22-06-2008, 13:34
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
"-Ditt samtal är viktigt för oss, tack för att du dröjer kvar..." Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
|
|
|
22-06-2008, 13:38
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Mollis @ 22-06-2008, 13:51)  Det är klart att det handlar om datorer, tror du att FRA´s personal sitter och lyssnar på telefonsamtal mellan dig och din syster? Dom har som uppdrag att bedriva spaning,annars kan man lägga ner hela verksamheten, DET kan man rösta om i så fall, vad ska man ha dem till annars? ja det tycker jag är en bra idé, skrota hela fra för ingen jä-el ska ha rätt att läsa mina sms, kolla mina mms, lyssna på mina telefonsamtal, läsa mina mail utan att jag ska vara skäligen misstänkt för grovt brott gentemot rikets säkerhet.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
22-06-2008, 13:41
|

Medlem

|
CITAT (Fenja @ 22-06-2008, 14:34)  "-Ditt samtal är viktigt för oss, tack för att du dröjer kvar..." Mvh Fenja Christer.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
22-06-2008, 13:45
|

Medlem
Antal inlägg: 895
Medlem nr: 14 105

|
CITAT (herkules @ 22-06-2008, 14:38)  ja det tycker jag är en bra idé, skrota hela fra för ingen jä-el ska ha rätt att läsa mina sms, kolla mina mms, lyssna på mina telefonsamtal, läsa mina mail utan att jag ska vara skäligen misstänkt för grovt brott gentemot rikets säkerhet. Är det inte lika bra att vi förbjuder polisen att misstänka personer som inte redan är skäligen misstänta för brott också? De kan ju råka rikta misstankar åt fel håll!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
22-06-2008, 13:55
|

Medlem

|
Nu är det ju sällan polisen undersöker någon om inte brott begåts. Sådant trams behöver ju inte FRA syssla med. De kommer ju att kunna göra som de vill, trots att terrorbrott inte är direkt vanliga här. Christer.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
22-06-2008, 13:57
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
|
|
|
22-06-2008, 14:40
|

Medlem

|
CITAT (Christer i Falköping @ 22-06-2008, 14:55)  Nu är det ju sällan polisen undersöker någon om inte brott begåts. Sådant trams behöver ju inte FRA syssla med. De kommer ju att kunna göra som de vill, trots att terrorbrott inte är direkt vanliga här. Christer. Nejdå, sånt trams som att reda ut ett inbrott i ortens gatukök, ett nerbrännt dagis eller andra "vanliga" brott sysslar inte FRA med - helt riktigt, men det var inte det som var grejen - om man inte får undersöka någon oskyldig, hur skall man då veta att vederbörande är oskyldig? Jag försvarar INTE lagen om att avlyssna all trafik på internet, men jag vill samtidigt är det ett betydligt "hårdare" klimat i världen idag och bara för att vi historiskt sett inte har haft några terrorbrott att tala om i Sverige betyder inte det att vi för all framtid kommer att kunna leva i en skyddad verkstad. Titta på Danmark tex, en dansk tidning publicerar en karikatyrteckning och det skulle räcka för att spränga ambasader mm. Det är väl inte ambassadpersonalens fel att tidningen gick i tryck? inte ens regeringens eller? Jag tror tyvärr att det bara är en tidsfråga innan vi ser liknande brott i Sverige. Någon form av lagändring vad gäller avlyssning måste till, frågan är bara till vilken grad och hur det skall gå till.
Redigerat av henriks: 22-06-2008, 14:40
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
22-06-2008, 14:44
|

Medlem

|
Dagens poliser har ju inte ens råd att utreda folk när det begåtts brott. Men FRA får utreda folk även om det inte begåtts något brott alls, det behövs ju inte ens något skäl för dem att utreda. Det räcker uppenbarligen att jag skriver ett ord de inte gillar! Det är den stora skillnaden. Pengarna detta kostar hade den vanliga polisen behövt istället! Christer.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
22-06-2008, 15:09
|

Medlem
Antal inlägg: 2 425
Medlem nr: 10 996

|
Christer vad menar du egentligen... FRA utreder inte några brott, de har duktiga signalspanare som sätter upp filter för hur man möjligen kan fånga upp hot, det har dom ju alltid gjort så WHAT`S THE FUCKING DEAL! Jag blir så jävla upprörd, det är den förbannat okunniga journalistkåren som har piskat upp ämnet och fått folk att tro att det här är nåt alldeles nytt och förskräckligt....
|
|
|
|
|
|
|
|
22-06-2008, 15:17
|

Medlem
Antal inlägg: 1 054
Medlem nr: 5 397

|
CITAT (Mollis @ 22-06-2008, 16:09)  det är den förbannat okunniga journalistkåren som har piskat upp ämnet och fått folk att tro att det här är nåt alldeles nytt och förskräckligt.... Journalistkåren var väldigt sen på kritiken mot övervakningslagen. I bloggosfären hade debatten pågått i månader innan journalister ÄNTLIGEN tog tag i saken. Hade de gjort det tidigare är det sannolikt att utgången hade blivit en annan.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-06-2008, 15:23
|

Medlem
Antal inlägg: 2 425
Medlem nr: 10 996

|
Ja jag säger ju det, journalisterna är ju inte bara okunniga, de måste få det hela presenterat som ett riksdagsmål för att överhuvudtaget reagera...och sen när dom gör det är det med sensationsrubriker...
|
|
|
|
|
|
|
|
22-06-2008, 15:31
|

Medlem

|
CITAT (Mollis @ 22-06-2008, 16:09)  Christer vad menar du egentligen... FRA utreder inte några brott, de har duktiga signalspanare som sätter upp filter för hur man möjligen kan fånga upp hot, det har dom ju alltid gjort så WHAT`S THE FUCKING DEAL! Jag blir så jävla upprörd, det är den förbannat okunniga journalistkåren som har piskat upp ämnet och fått folk att tro att det här är nåt alldeles nytt och förskräckligt.... Lerdsen, naturligtvis lämnar de över ärendet till de som skall utreda det hela. Christer Fast någon form av utredning måste väl även de göra, de sparar ju inte bara informationen de får in och lägger på hög. Christer.
Redigerat av Christer i Falköping: 22-06-2008, 17:37
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
22-06-2008, 16:58
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Henriks nu är du väl ute och åker lite iaf? Polisen utreder väl bara om det finns misstanke om brott , de kutar väl inte runt och plockar in folk hur som helst på gatorna för att förhöra dem om var de var i går kväll när ett brott begicks? Eller för att de hört dig säga " bastard" ? Man måste hålla isär vad som sker enligt den nya FRA-lagen och vad som sker enligt våra " normala " lagar. Att bli utredd p g a misstanke om brott är en sak medan att bli utredd för att man är misstänkt för terrorism eller " brott mot rikets säkerhet" för att man skrivit bastard i ett mail är något helt annat. Vår integritet och åsiktsfrihet är väl värd att försvara tycker jag. Skulle vara intressant att få veta vilka ord som står på den där listan över "förbjudna" ord och varför de hamnat på listan. Vem bestämmer vad som är förbjudet att skriva och på vilka grunder ? Vore kul om man kunde komma över den där listan och sedan bifogade den i varenda mail man skickar. Då skulle FRA få öka sin personalstyrka långt över den fördubbling de begärt redan i dag.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
22-06-2008, 17:30
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Någon som vet hur många som jobbar på FRA? Man kanske skulle söka jobb där. Det är fint där ute i Lovöskogarna
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
22-06-2008, 18:52
|

Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 22-06-2008, 17:58)  Henriks nu är du väl ute och åker lite iaf? Polisen utreder väl bara om det finns misstanke om brott , de kutar väl inte runt och plockar in folk hur som helst på gatorna för att förhöra dem om var de var i går kväll när ett brott begicks? Eller för att de hört dig säga " bastard" ? Nae ja åke int - jag cyklar! Ja polisen utreder (i bästa fall) om det finns misstanke om brott - men om man inte vet vem som har begått det, söker de i ganska stora cirklar eller? I femtonårsåldern "Råkade" jag själv ut för att det en lördag dök upp två herrar med svarta skinnjackor i en vit saab som undrade om jag hade en grön A-traktor. De hade frågat sig fram bland husen i närheten efter just någon som hade en grön A-traktor. Anledningen? de hade en kille i häktet som inte visste riktigt var han hade varit och stulit - men han kom ihåg att det på grannstället fanns en mintgrön A-traktor. De kunde lika gärna ha kommit i en polismålad bil med blåljusen på - du kan föreställa dig vad denna saken har orsakat ryktesspridning, och mitt enda brott, var att jag ägde en mintgrön A-traktor, som dessutom INTE hade befunnit sig på brottsplatsen Vad är skillnaden mot att det plingar till i FRAs datorer, och någon stackare blir tvungen att läsa ett mail jag skickat till någon och bett vederbörande spränga hela skiten åt helvete (och därmed avsett en bergsklack som varit i vägen) Jo skillnaden är att polisen inte behöver fråga sig fram i grannskapet om de undrar vad jag menade och därmed orsaka mig mycket mindre obehag. CITAT (mamamaggan @ 22-06-2008, 17:58)  Man måste hålla isär vad som sker enligt den nya FRA-lagen och vad som sker enligt våra " normala " lagar.
Att bli utredd p g a misstanke om brott är en sak medan att bli utredd för att man är misstänkt för terrorism eller " brott mot rikets säkerhet" för att man skrivit bastard i ett mail är något helt annat. Nae - jag inser inte skillnaden, för du lär inte bli utredd för terrorism för det - möjligen att det plingar till i en dator på FRA och någon stckare blir tvungen att läsa ditt mail för att snabbt konstatera att det var ointressant!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
22-06-2008, 21:20
|
Medlem

|
Henriks vi lever i två olika världar du och jag , tyvärr. Du lever i den värld som är en utopi , " jag har inte gjort något alltså är jag oskyldig och kommer inte att utsättas för några otrevligheter ", medan jag lever i den värld som jag känner till mycket väl , den värld där " staten " kan utsätta oss för vad som helst på vilka grunder som helst. Som jag skrivit förut så har jag jobbat inom försvarsmakten och vet hur en del saker går till .Har sett och hört alldeles för mycket för att inte inse vad som kan hända. Att polisen frågar sig fram till " någon som har en sådan Epa-traktor " är en fis i världsrymden mot vad du kan bli utsatt för av de som värnar om " rikets säkerhet". Vad skulle du säga om du blev av med ditt jobb? Fick ditt namn i tidningen utpekad som terrorist/spion mm mm ? Har man en gång blivit misstänkt/ anklagad för något sådant får man aldrig upprättelse, kommer för alltid att finnas i deras " svartlisteregister" , " terroristregister " mm. Du tar inte det här på allvar förstår jag , sådant kan inte hända i Sverige men tro mig det kan det och det gör det och det har det gjort. Ända in på 1990- talet sysslade t ex vissa fackföreningar med " åsiktsregistrering" på " någons " uppdrag och medverkade till att människor blev " svartlistade". Det kunde innebära att folk förlorade sina jobb och hade väldigt svårt att få nya. Tro det eller ej men jag har inte heller " något att dölja" men värnar om min och andras rätt till integritet och åsiktsfrihet. Tillägg: Så du åker inte på din cykel då Henriks  ?
Redigerat av mamamaggan: 22-06-2008, 21:22
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
|
|
|
22-06-2008, 22:54
|

Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 22-06-2008, 22:20)  Henriks vi lever i två olika världar du och jag , tyvärr. Du lever i den värld som är en utopi , " jag har inte gjort något alltså är jag oskyldig och kommer inte att utsättas för några otrevligheter ", medan jag lever i den värld som jag känner till mycket väl , den värld där " staten " kan utsätta oss för vad som helst på vilka grunder som helst. Som jag skrivit förut så har jag jobbat inom försvarsmakten och vet hur en del saker går till .Har sett och hört alldeles för mycket för att inte inse vad som kan hända. Att polisen frågar sig fram till " någon som har en sådan Epa-traktor " är en fis i världsrymden mot vad du kan bli utsatt för av de som värnar om " rikets säkerhet". Vad skulle du säga om du blev av med ditt jobb? Fick ditt namn i tidningen utpekad som terrorist/spion mm mm ? Har man en gång blivit misstänkt/ anklagad för något sådant får man aldrig upprättelse, kommer för alltid att finnas i deras " svartlisteregister" , " terroristregister " mm. Du tar inte det här på allvar förstår jag , sådant kan inte hända i Sverige men tro mig det kan det och det gör det och det har det gjort. Ända in på 1990- talet sysslade t ex vissa fackföreningar med " åsiktsregistrering" på " någons " uppdrag och medverkade till att människor blev " svartlistade". Det kunde innebära att folk förlorade sina jobb och hade väldigt svårt att få nya. Tro det eller ej men jag har inte heller " något att dölja" men värnar om min och andras rätt till integritet och åsiktsfrihet. Tillägg: Så du åker inte på din cykel då Henriks  ? OK att vi lever i olika världar - Om du "förstår" att jag inte tar det på allvar, skulle jag vilja veta hur du kommer till denna slutsats? Det jag tar på mycket, mycket stort allvar är den tuffa värld vi lever i, och visst vill jag gärna tro på tesen "jag har inte gjort något, alltså är jag oskyldig" Hellre det än "jag HAR gjort något, men kan inte straffas för det, för jag bor i Sverige" Tror säkert att det har hänt och fortfarande händer att oskyldiga blir utsatta för otrevligheter med djupt tragiska konsekvenser, det jag inte förstår är vad det har för betydelse att FRAs datorer får sortera ut ett och annat mail som någon stackars anställd måste läsa? Det viktigaste är väl ändå att det inte får ha några påföljder för den enskillde utan att man har ganska säkra bevis för brottsligt uppsåt? Jag är helt för att polisen inte skall vidta åtgärder, om de åtminstonde inte tror själva att personen i fråga kan straffas för det. Att bara göra livet surt för någon för att man inte kan bevisa skuld är i sig brottsligt och följaktligen är det tjänstemännen som sysslar med sådant som skall straffas. Vad tycker du vi skall göra då? Sluta med all brottsförebyggande verksamhet? PS "Vissa fackförbund" fnys! jo, det är nog samma som idag skriker högst om intrång i integriteten va? DS Föresten, nej jag åker inte cykel, tror aldrig jag har gjort det. Jag går, cyklar eller åker bil
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
22-06-2008, 23:24
|
Medlem

|
Vi lever fortfarande i olika världar och de kommer tydligen aldrig att bli en så nu slutar jag kommentera vad du skriver Henriks!
Menar inget illa med det utan gör bara ett konstaterande.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
|
|
|
22-06-2008, 23:50
|

Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 23-06-2008, 00:24)  Vi lever fortfarande i olika världar och de kommer tydligen aldrig att bli en så nu slutar jag kommentera vad du skriver Henriks!
Menar inget illa med det utan gör bara ett konstaterande. Du gör ju inte precis något för att jag skall ändra uppfattning heller. Jag har inte sagt att jag gillar FRA lagen, men vad skall vi göra istället? Att sluta kommentera mina inlägg för att vi lever i olika världar? öh? jaha? jag kan ju inte tvinga dig, men är det inte det diskussionsforum är till för? att vädra sina olika åsikter och förhoppningsvis kunna dra egna slutser med hjälp av inlägg från personer med andra synvinklar än de man har själv? Vill bara tillägga att jag tycker det är en jäkla tur att inte alla människor har samma åsikter om allt....
Redigerat av henriks: 22-06-2008, 23:51
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|